Metro-groep pompte in drie jaar 205 miljoen euro in Belgische dochter

Metro-groep pompte in drie jaar 205 miljoen euro in Belgische dochter

Metro-groep pompte in drie jaar 205 miljoen euro in Belgische dochter
Shutterstock

De Duitse Metro-groep stopte de voorbije drie jaar al 205 miljoen euro in zijn noodlijdende Belgische winkelketens Makro en Metro. De resultaten van de Belgische dochter zijn dan ook niet echt rooskleurig te noemen.

 

Omzet daalt, verliezen lopen op

“De Duitse distributiegroep Metro verhoogt het kapitaal van haar Belgische Makro-dochter met 40 miljoen euro. Precies één jaar terug pompte Metro ook al 50 miljoen in Makro. In 2016 bedroegen de kapitaalverhogingen 115 miljoen. Concreet heeft de Belgische Makro-keten de voorbije twee jaar 205 miljoen euro aan kapitaal verbrand in haar saneringsinspanningen”, schrijft de website DeRijksteBelgen op basis van de jaarcijfers in het Belgisch Staatsblad.

 

De Belgische dochter heeft het dan ook knap lastig: volgens de recentste cijfers daalde de omzet tussen september 2015 en september 2016 weliswaar maar licht (van 999 naar 996 miljoen euro), maar steeg het operationele verlies met een derde (tot 40,4 miljoen euro) en verviervoudigde het nettoverlies naar 140 miljoen euro.

 

Makro zit in volle transformatie: de verkoop van elektro werd overgenomen door Media Markt, de exploitatie van tankstations werd afgestoten en er verdwenen honderden banen: 270 in 2014 en nog eens 500 in 2016. Ook in het management is het sindsdien een komen en gaan en begin oktober kreeg de Belgische dochter nog een nieuwe CEO. Makro telt in ons land zes hypermarkten, Metro elf groothandels voor horeca- en foodprofessionals.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.