Metro-groep pompte in drie jaar 205 miljoen euro in Belgische dochter

Metro-groep pompte in drie jaar 205 miljoen euro in Belgische dochter

Metro-groep pompte in drie jaar 205 miljoen euro in Belgische dochter
Shutterstock

De Duitse Metro-groep stopte de voorbije drie jaar al 205 miljoen euro in zijn noodlijdende Belgische winkelketens Makro en Metro. De resultaten van de Belgische dochter zijn dan ook niet echt rooskleurig te noemen.

 

Omzet daalt, verliezen lopen op

“De Duitse distributiegroep Metro verhoogt het kapitaal van haar Belgische Makro-dochter met 40 miljoen euro. Precies één jaar terug pompte Metro ook al 50 miljoen in Makro. In 2016 bedroegen de kapitaalverhogingen 115 miljoen. Concreet heeft de Belgische Makro-keten de voorbije twee jaar 205 miljoen euro aan kapitaal verbrand in haar saneringsinspanningen”, schrijft de website DeRijksteBelgen op basis van de jaarcijfers in het Belgisch Staatsblad.

 

De Belgische dochter heeft het dan ook knap lastig: volgens de recentste cijfers daalde de omzet tussen september 2015 en september 2016 weliswaar maar licht (van 999 naar 996 miljoen euro), maar steeg het operationele verlies met een derde (tot 40,4 miljoen euro) en verviervoudigde het nettoverlies naar 140 miljoen euro.

 

Makro zit in volle transformatie: de verkoop van elektro werd overgenomen door Media Markt, de exploitatie van tankstations werd afgestoten en er verdwenen honderden banen: 270 in 2014 en nog eens 500 in 2016. Ook in het management is het sindsdien een komen en gaan en begin oktober kreeg de Belgische dochter nog een nieuwe CEO. Makro telt in ons land zes hypermarkten, Metro elf groothandels voor horeca- en foodprofessionals.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.