Metro Group maakt details splitsing bekend | RetailDetail

Metro Group maakt details splitsing bekend

Metro Group maakt details splitsing bekend

De Metro Group, die gisteren nog puike winstcijfers uitstuurde, heeft de details bekendgemaakt over de splitsing van het bedrijf. Daarbij ontstaan twee takken: één voor consumentenelektronica en een voor voeding en wholesale.

Aandeelhouders krijgen aandeel van elke tak

De tak die zich focust op voeding en wholesale zal simpelweg METRO gedoopt worden, terwijl de consumentenelektronica naar CECONOMY gaat. Die laatste wordt het moederbedrijf van Media-Saturn, dat actief is in 15 Europese landen en in negen daarvan ook marktleider is. “We zijn de nummer één in de Europese consumentenelektronica en we hebben een perfect startpunt gecreëerd voor onze nakende onafhankelijkheid”, zegt toekomstig CEO Pieter Haas. “We genereren een omzet van 22 miljard euro en we hebben jaarlijks bijna twee miljard klanten.”

 

Het nieuwe METRO bestaat grotendeels uit de activiteiten van Metro Cash & Carry en hypermarktketen Real. Die eerste is actief in 35 landen, terwijl er in Duitsland 285 Reals te vinden zijn. Beide bedrijven zullen los van elkaar functioneren en als aparte entiteiten op de aandelenbeurs verschijnen.

 

Bij de splitsing van de groep zal elke aandeelhouder van Metro Group één aandeel krijgen van METRO en één aandeel van CECONOMY. Daarnaast zal CECONOMY nog 10% van de aandelen van METRO in handen houden, als een pure financiële participatie. De stemming over de splitsing zal plaatsvinden op 6 februari 2017. De winstcijfers die de groep gisteren bekendmaakte, zijn dus mogelijk de laatste geweest van Metro als geheel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.