Metro Group maakt details splitsing bekend | RetailDetail

Metro Group maakt details splitsing bekend

Metro Group maakt details splitsing bekend

De Metro Group, die gisteren nog puike winstcijfers uitstuurde, heeft de details bekendgemaakt over de splitsing van het bedrijf. Daarbij ontstaan twee takken: één voor consumentenelektronica en een voor voeding en wholesale.

Aandeelhouders krijgen aandeel van elke tak

De tak die zich focust op voeding en wholesale zal simpelweg METRO gedoopt worden, terwijl de consumentenelektronica naar CECONOMY gaat. Die laatste wordt het moederbedrijf van Media-Saturn, dat actief is in 15 Europese landen en in negen daarvan ook marktleider is. “We zijn de nummer één in de Europese consumentenelektronica en we hebben een perfect startpunt gecreëerd voor onze nakende onafhankelijkheid”, zegt toekomstig CEO Pieter Haas. “We genereren een omzet van 22 miljard euro en we hebben jaarlijks bijna twee miljard klanten.”

 

Het nieuwe METRO bestaat grotendeels uit de activiteiten van Metro Cash & Carry en hypermarktketen Real. Die eerste is actief in 35 landen, terwijl er in Duitsland 285 Reals te vinden zijn. Beide bedrijven zullen los van elkaar functioneren en als aparte entiteiten op de aandelenbeurs verschijnen.

 

Bij de splitsing van de groep zal elke aandeelhouder van Metro Group één aandeel krijgen van METRO en één aandeel van CECONOMY. Daarnaast zal CECONOMY nog 10% van de aandelen van METRO in handen houden, als een pure financiële participatie. De stemming over de splitsing zal plaatsvinden op 6 februari 2017. De winstcijfers die de groep gisteren bekendmaakte, zijn dus mogelijk de laatste geweest van Metro als geheel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.