Metro Group weet winstverwachtingen te behalen | RetailDetail

Metro Group weet winstverwachtingen te behalen

Metro Group weet winstverwachtingen te behalen

De Duitse Metro-groep heeft in het boekjaar 2015-2016 de winstverwachtingen weten te behalen. Eerder was al bekend gemaakt dat de omzet voor het boekjaar licht gedaald was ten opzichte van een jaar eerder.

Winststijging ondanks daling omzet

De totale omzet van de Metro Group daalde in het boekjaar 2015-2016 met 1,4% naar 58,4 miljard euro, zoals de Duitse groep eerder al bekend gemaakt had. Nu werden echter ook de winstcijfers bekend gemaakt en die zijn een stuk positiever: zo steeg de EBIT voor de volledige groep van 1,51 naar 1,56 miljard euro.

 

Metro maakte ook meteen de cijfers bekend van de verschillende onderdelen van het bedrijf: zo steeg de vergelijkbare omzet bij Metro Cash & Carry met 0,6%, al zorgde wisselkoerseffecten er voor dat de totale omzet eigenlijk met 2,3% daalde tot 29 miljard euro. De EBIT bij de keten kwam uit op 1,259 miljard euro, een flink stuk hoger dan de 975 miljoen euro van een jaar eerder dankzij de verkoop van de activiteiten in Vietnam voor 446 miljoen euro. Zonder uitzonderlijke inkomsten of uitgaven was de EBIT vrijwel gelijk met een jaar eerder.

 

Wisselkoersen wegen zwaar in Oost-Europa

Bij Media-Saturn groeide de omzet dan weer met 0,6% naar 21,9 miljard euro met een quasi stabiel gebleven vergelijkbare omzet. Vooral de online verkoop kende een sterke groei: +35% naar 1,6 miljard euro. De EBIT daalde wel van 336 miljoen euro naar 300 miljoen euro, wat grotendeels te wijten was aan herstructureringskosten.

 

Real zag de omzet omwille van winkelsluitingen dalen met 3,3% naar 7,5 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis daalde de omzet met 1,1%. De online verkoop kende wel een positieve trend en steeg met 50% naar 68 miljoen euro. Ondanks de omzetdaling wist Real de EBIT voor bijzondere posten de hoogte in te stuwen, van 88 miljoen euro naar 100 miljoen euro.

 

In Duitsland steeg de omzet van de Metro Group met 0,6%, terwijl er zowel in West-Europa (-0,2%) als in Oost-Europa (-6,4%) sprake was van een omzetdaling. Voor wisselkoerseffecten zou de omzet in Oost-Europa wel stijgen met 1,2% en ook op vergelijkbare basis was daar een groei van 0,8%. In Azië daalde de omzet met 1,2%, ondanks een vergelijkbare omzetgroei van 2,4%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.