Metro Group weet winstverwachtingen te behalen | RetailDetail

Metro Group weet winstverwachtingen te behalen

Metro Group weet winstverwachtingen te behalen

De Duitse Metro-groep heeft in het boekjaar 2015-2016 de winstverwachtingen weten te behalen. Eerder was al bekend gemaakt dat de omzet voor het boekjaar licht gedaald was ten opzichte van een jaar eerder.

Winststijging ondanks daling omzet

De totale omzet van de Metro Group daalde in het boekjaar 2015-2016 met 1,4% naar 58,4 miljard euro, zoals de Duitse groep eerder al bekend gemaakt had. Nu werden echter ook de winstcijfers bekend gemaakt en die zijn een stuk positiever: zo steeg de EBIT voor de volledige groep van 1,51 naar 1,56 miljard euro.

 

Metro maakte ook meteen de cijfers bekend van de verschillende onderdelen van het bedrijf: zo steeg de vergelijkbare omzet bij Metro Cash & Carry met 0,6%, al zorgde wisselkoerseffecten er voor dat de totale omzet eigenlijk met 2,3% daalde tot 29 miljard euro. De EBIT bij de keten kwam uit op 1,259 miljard euro, een flink stuk hoger dan de 975 miljoen euro van een jaar eerder dankzij de verkoop van de activiteiten in Vietnam voor 446 miljoen euro. Zonder uitzonderlijke inkomsten of uitgaven was de EBIT vrijwel gelijk met een jaar eerder.

 

Wisselkoersen wegen zwaar in Oost-Europa

Bij Media-Saturn groeide de omzet dan weer met 0,6% naar 21,9 miljard euro met een quasi stabiel gebleven vergelijkbare omzet. Vooral de online verkoop kende een sterke groei: +35% naar 1,6 miljard euro. De EBIT daalde wel van 336 miljoen euro naar 300 miljoen euro, wat grotendeels te wijten was aan herstructureringskosten.

 

Real zag de omzet omwille van winkelsluitingen dalen met 3,3% naar 7,5 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis daalde de omzet met 1,1%. De online verkoop kende wel een positieve trend en steeg met 50% naar 68 miljoen euro. Ondanks de omzetdaling wist Real de EBIT voor bijzondere posten de hoogte in te stuwen, van 88 miljoen euro naar 100 miljoen euro.

 

In Duitsland steeg de omzet van de Metro Group met 0,6%, terwijl er zowel in West-Europa (-0,2%) als in Oost-Europa (-6,4%) sprake was van een omzetdaling. Voor wisselkoerseffecten zou de omzet in Oost-Europa wel stijgen met 1,2% en ook op vergelijkbare basis was daar een groei van 0,8%. In Azië daalde de omzet met 1,2%, ondanks een vergelijkbare omzetgroei van 2,4%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.