Metro Group wordt opgesplitst | RetailDetail

Metro Group wordt opgesplitst

Metro Group wordt opgesplitst

De Duitse Metro Group heeft besloten om het bedrijf in twee stukken op te splitsen. Zo zal een Wholesale & Food Specialist groep en een Consumer Electronics groep ontstaan, die allebei een plaatsje op de aandelenmarkt krijgen.

Meer flexibiliteit

De splitsing heeft als doel het beslissingsproces binnen de twee afdelingen te versnellen, wat moet zorgen voor meer flexibiliteit en een betere efficiëntie. De splitsing van de Metro Group moet volledig afgerond zijn in het midden van volgend jaar.

 

De groep die instaat voor Wholesale en Food zal bestaan uit Metro, Makro en aanverwanten zoals Real, terwijl Media-Saturn en zijn dochterbedrijven worden ondergebracht bij Consumer Electronics. Volgens CEO Olaf Koch is de splitsing een logische volgende stap in de evolutie van het bedrijf. “Onze aandeelhouders zullen zo twee goed gepositioneerde markleiders in handen hebben, die steeds meer zullen focussen op hun respectievelijke sectoren en zo meer waarde creëren voor klanten, werknemers en zakenpartners”, aldus Koch.

 

Olaf Koch zal ook aan de leiding blijven van de groep die zal bestaan uit onder andere Makro en Metro, terwijl Pieter Haas aan het hoofd van Consumer Electronics zal komen te staan. Hij is momenteel lid van de raad van bestuur bij de Metro Group en CEO van Media-Saturn. De verdere invulling van de raden van bestuur moet nog besproken worden.

 

De splitsing moet wel nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders, maar enkele belangrijke partijen hebben hun goedkeuring voor het plan al uitgesproken. Alle aandeelhouders van Metro Group zullen aandelen krijgen bij de nieuwe bedrijven, die in verhouding zijn met hun huidig aandeel binnen de groep.

 

Metro Group is één van de grootste internationale retailbedrijven met een omzet van bijna 60 miljard euro, meer dan 2.000 winkels in 29 landen en 220.000 werknemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.