Metro Group wordt opgesplitst | RetailDetail

Metro Group wordt opgesplitst

Metro Group wordt opgesplitst

De Duitse Metro Group heeft besloten om het bedrijf in twee stukken op te splitsen. Zo zal een Wholesale & Food Specialist groep en een Consumer Electronics groep ontstaan, die allebei een plaatsje op de aandelenmarkt krijgen.

Meer flexibiliteit

De splitsing heeft als doel het beslissingsproces binnen de twee afdelingen te versnellen, wat moet zorgen voor meer flexibiliteit en een betere efficiëntie. De splitsing van de Metro Group moet volledig afgerond zijn in het midden van volgend jaar.

 

De groep die instaat voor Wholesale en Food zal bestaan uit Metro, Makro en aanverwanten zoals Real, terwijl Media-Saturn en zijn dochterbedrijven worden ondergebracht bij Consumer Electronics. Volgens CEO Olaf Koch is de splitsing een logische volgende stap in de evolutie van het bedrijf. “Onze aandeelhouders zullen zo twee goed gepositioneerde markleiders in handen hebben, die steeds meer zullen focussen op hun respectievelijke sectoren en zo meer waarde creëren voor klanten, werknemers en zakenpartners”, aldus Koch.

 

Olaf Koch zal ook aan de leiding blijven van de groep die zal bestaan uit onder andere Makro en Metro, terwijl Pieter Haas aan het hoofd van Consumer Electronics zal komen te staan. Hij is momenteel lid van de raad van bestuur bij de Metro Group en CEO van Media-Saturn. De verdere invulling van de raden van bestuur moet nog besproken worden.

 

De splitsing moet wel nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders, maar enkele belangrijke partijen hebben hun goedkeuring voor het plan al uitgesproken. Alle aandeelhouders van Metro Group zullen aandelen krijgen bij de nieuwe bedrijven, die in verhouding zijn met hun huidig aandeel binnen de groep.

 

Metro Group is één van de grootste internationale retailbedrijven met een omzet van bijna 60 miljard euro, meer dan 2.000 winkels in 29 landen en 220.000 werknemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

De dampwinkels of vape shops, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien het aantal klanten dalen. Strengere wetgeving is een van de redenen voor die daling.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Back to top