Metro Group wordt opgesplitst | RetailDetail

Metro Group wordt opgesplitst

Metro Group wordt opgesplitst

De Duitse Metro Group heeft besloten om het bedrijf in twee stukken op te splitsen. Zo zal een Wholesale & Food Specialist groep en een Consumer Electronics groep ontstaan, die allebei een plaatsje op de aandelenmarkt krijgen.

Meer flexibiliteit

De splitsing heeft als doel het beslissingsproces binnen de twee afdelingen te versnellen, wat moet zorgen voor meer flexibiliteit en een betere efficiëntie. De splitsing van de Metro Group moet volledig afgerond zijn in het midden van volgend jaar.

 

De groep die instaat voor Wholesale en Food zal bestaan uit Metro, Makro en aanverwanten zoals Real, terwijl Media-Saturn en zijn dochterbedrijven worden ondergebracht bij Consumer Electronics. Volgens CEO Olaf Koch is de splitsing een logische volgende stap in de evolutie van het bedrijf. “Onze aandeelhouders zullen zo twee goed gepositioneerde markleiders in handen hebben, die steeds meer zullen focussen op hun respectievelijke sectoren en zo meer waarde creëren voor klanten, werknemers en zakenpartners”, aldus Koch.

 

Olaf Koch zal ook aan de leiding blijven van de groep die zal bestaan uit onder andere Makro en Metro, terwijl Pieter Haas aan het hoofd van Consumer Electronics zal komen te staan. Hij is momenteel lid van de raad van bestuur bij de Metro Group en CEO van Media-Saturn. De verdere invulling van de raden van bestuur moet nog besproken worden.

 

De splitsing moet wel nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders, maar enkele belangrijke partijen hebben hun goedkeuring voor het plan al uitgesproken. Alle aandeelhouders van Metro Group zullen aandelen krijgen bij de nieuwe bedrijven, die in verhouding zijn met hun huidig aandeel binnen de groep.

 

Metro Group is één van de grootste internationale retailbedrijven met een omzet van bijna 60 miljard euro, meer dan 2.000 winkels in 29 landen en 220.000 werknemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarktketen Morrisons wordt uur per week stil

23/07/2018

De Britse supermarktketen Morrisons organiseert voortaan elke week een prikkelarm uur voor mensen met autisme. Op zaterdag tussen 9 en 10 zal er geen muziek te horen zijn, dimmen de lichten en wordt zelfs het piepje van de kassascanner stiller. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.