Metro Group wordt opgesplitst

Metro Group wordt opgesplitst

De Duitse Metro Group heeft besloten om het bedrijf in twee stukken op te splitsen. Zo zal een Wholesale & Food Specialist groep en een Consumer Electronics groep ontstaan, die allebei een plaatsje op de aandelenmarkt krijgen.

Meer flexibiliteit

De splitsing heeft als doel het beslissingsproces binnen de twee afdelingen te versnellen, wat moet zorgen voor meer flexibiliteit en een betere efficiëntie. De splitsing van de Metro Group moet volledig afgerond zijn in het midden van volgend jaar.

 

De groep die instaat voor Wholesale en Food zal bestaan uit Metro, Makro en aanverwanten zoals Real, terwijl Media-Saturn en zijn dochterbedrijven worden ondergebracht bij Consumer Electronics. Volgens CEO Olaf Koch is de splitsing een logische volgende stap in de evolutie van het bedrijf. “Onze aandeelhouders zullen zo twee goed gepositioneerde markleiders in handen hebben, die steeds meer zullen focussen op hun respectievelijke sectoren en zo meer waarde creëren voor klanten, werknemers en zakenpartners”, aldus Koch.

 

Olaf Koch zal ook aan de leiding blijven van de groep die zal bestaan uit onder andere Makro en Metro, terwijl Pieter Haas aan het hoofd van Consumer Electronics zal komen te staan. Hij is momenteel lid van de raad van bestuur bij de Metro Group en CEO van Media-Saturn. De verdere invulling van de raden van bestuur moet nog besproken worden.

 

De splitsing moet wel nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders, maar enkele belangrijke partijen hebben hun goedkeuring voor het plan al uitgesproken. Alle aandeelhouders van Metro Group zullen aandelen krijgen bij de nieuwe bedrijven, die in verhouding zijn met hun huidig aandeel binnen de groep.

 

Metro Group is één van de grootste internationale retailbedrijven met een omzet van bijna 60 miljard euro, meer dan 2.000 winkels in 29 landen en 220.000 werknemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top