Miljardenboete levert Alibaba eerste verlies op sinds 2012

Shutterstock.com

Ondanks een sterk gestegen omzet heeft Alibaba het voorbije kwartaal voor het eerst in negen jaar verlies opgetekend. Oorzaak is de recordboete wegens monopoliepraktijken die de Chinese overheid het e-commercebedrijf eind vorig jaar oplegde.

 

Meer dan 1 miljard actieve klanten

In het laatste kwartaal van zijn gebroken boekjaar zag Alibaba de omzet met liefst 64% stijgen tot 187,4 miljard yuan (24 miljard euro). Maar door de megaboete van omgerekend zo’n 2,3 miljard euro, die Peking in december uitdeelde, moest de Chinese webwinkel een operationeel verlies van 7,66 miljard yuan (984 miljoen euro) slikken. Zonder die boete zou de bedrijfswinst met 48% zijn toegenomen, stelt het e-commerceconcern in een toelichting bij de cijfers.

 

Overigens bleef de ‘straf’ van Alibaba niet beperkt tot een boete. Het bedrijf van Jack Ma werd ook verplicht om een reeks maatregelen te nemen om een eerlijke concurrentie te garanderen en de consumentenrechten te respecteren. De acties tegen de webwinkel kaderen in de ruimere inspanningen van Peking om de macht van de eigen grote techbedrijven in te perken. Eerder werd ook al de geplande beursgang van Alibaba-zusterbedrijf Ant Group op het laatste moment door de autoriteiten tegengehouden.

 

Over het volledige boekjaar 2020/2021 realiseerde Alibaba een omzet van ruim 717 miljard yuan (92 miljard euro), een toename met 41%. De bedrijfswinst zakte met 2% tot omgerekend 11,5 miljard euro. Alle diensten samengenomen (retail, entertainment,...) telt het Chinese concern inmiddels meer dan 1 miljard actieve klanten, waarvan bijna een kwart buiten China.