Minder etalages, meer beeldschermwinkels

Minder etalages, meer beeldschermwinkels

Het aantal fysieke winkels in Nederland is tussen 2007 en 2016 gedaald van 100.070 naar 95.630. Het aantal webwinkels daarentegen steeg in dezelfde periode van ruim 5.000 naar meer dan 32.000, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. 
 

Vaarwel video, welkom orthopedie

De algemene trend verbergt echter grote sectorale verschillen. Zo daalde het aantal fysieke winkels in audio en video met 68,1%, viel het aantal fotografiewinkels met 41,6% terug en zakte het aantal verkooppunten van baby- en kinderkleding in de winkelstraat met 38%. Terzelfdertijd steeg het aantal winkels met orthopedische producten met 79,3%, nam het aantal warenhuizen met 56,5% toe en tikte het aantal telecomboetieks 37,3% hoger af.

 

Ondanks die verschuivingen wordt het aangezicht van de winkelstraten nog steeds gedomineerd door de kledingzaken.  Zij vormen nog steeds de hoofdmoot van het aantal fysieke winkels, al is hun aantal het voorbije decennium licht teruggelopen. In 2016 waren er 15.855 kledingwinkels, tegenover 16.665 in 2007.

 

Winkels floreren in Lelystad en Almere

Niet alleen sectoraal, ook regionaal zijn er uiteenlopende evoluties. Zo kenden Lelystad (+ 12,2%) en Almere (+ 10,4%) een mooie aangroei van het aantal winkels en boekten zelfs Amsterdam (+ 0,1%) en Middelburg (+ 0,1%) nog een lichte vooruitgang. Aan de andere kant viel het aantal fysieke verkooppunten in Emmen (- 13,1%), Maastricht (- 11,3%) en Terneuzen (-10,3%) aanzienlijk terug.

 

De globale daling van het aantal fysieke verkooppunten wordt meer dan gecompenseerd door de toename van het aantal webwinkels. En ook daarin eisen kledingzaken een hoofdrol op. Sinds 2013 steeg hun aantal met 68% oftewel 8.100. Ook kwamen er meer webwinkels voor onder andere boeken, tijdschriften en onlinekaarten, elektronica, voeding en vrijetijdsartikelen.

 

Omzet stijgt overal

De omzet van zowel offline- als onlinewinkels steeg de afgelopen jaren. In het vierde kwartaal van 2016 was de omzet voor zowel on- als offline winkels bijna twee keer zo groot als in 2013. Hoewel de daling van het aantal offlinewinkels zich na 2013 doorzette, steeg hun omzet dus in diezelfde periode.