Minder franchisewinkels in non-food | RetailDetail

Minder franchisewinkels in non-food

Minder franchisewinkels in non-food

Het aantal franchisvestigingen in non-food is het afgelopen jaar met 4 procent gedaald. Non-food omvat momenteel met 8.841 franchisevestigingen van 138 formules rond 31 procent van het totaal aantal franchisevestigingen in Nederland.

 

Branche in verandering

Het aantal vestigingen was in 2014 nog 9.165, onderzocht de Nationale Franchise Gids. Non-food franchise kende in 2015 een omzetgroei van 1,4 procent. Toch is dat nog altijd 10,5 procent lager dan acht jaar terug.

 

De branche krijgt naar verwachting de komende jaren te maken met veranderingen, zoals branchevreemde concurrenten, de toenemende populariteit van shop-in-shopconcepten en meer inzet op online aanwezigheid.

 

Primera grootste formule

Primera is de grootste franchiseformule in de non-foodbranche. Met 484 franchisevestigingen is Primera tevens de twee na grootste franchiseformule van Nederland. Regiobank is met 530 vestigingen de grootste Nederlandse franchiseformule.

 

Top 10 grootste non-food franchiseformules:

 

Non-food

Vestigingen

1. Primera

484

2. Bruna

302

3. DA Drogisterijen

266

4. HEMA

258

5. Etos

247

6. Shell Tankstations

232

7. D.I.O. Drogisterijen

212

8. Gamma

165

9. Sportpoint

150

10. CIGO

126

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.