Minister boos: Docks Bruxsel lost beloftes niet in

Minister boos: Docks Bruxsel lost beloftes niet in
Shutterstock

Amper een jaar na de opening van Docks Bruxsel aan de Van Praetburg in Brussel is de impact ervan op de lokale handelaars en de mobiliteit slechter dan verwacht. Dat blijkt uit cijfers van Brussels minister van Economie Didier Gosuin.

Beloftes niet ingelost

Op 20 oktober mocht Docks Bruxsel zijn eerste kaarsje uitblazen. Dat gebeurde in mineur, want een jaar na opening kreeg het centrum slechts vijf van de verwachte acht miljoen bezoekers over de vloer. Bijkomende domper op de feestvreugde zijn de cijfers die Brussels minister van Economie Didier Gosuin, op vraag van Brussels parlementslid Paul Delva, nu bekendmaakt.

 

Docks Bruxsel gaat de strijd aan met de handel in de buurt en trekt meer wagens aan naar de hoofdstad, dat zijn de voorzichtige eerste conclusies die Gosuin trekt op basis van de jaarcijfers. “Meer dan 90% van het cliënteel shopte voordien bij de lokale handelaars nabij de Van Praetburg,” stelt Gosuin. “En dat terwijl Docks een ‘aanvullend aanbod’ had beloofd, met speciaalzaken die shoppers van buiten de stad zouden aantrekken.”

 

Bovendien maakte Docks Bruxsel zich sterk dat zijn klanten het openbaar vervoer zouden nemen voor een bezoekje aan het winkelcentrum. Ook dat blijkt nu niet te kloppen. “Veel mensen die vroeger met bus, tram of trein naar Brussel-Stad kwamen, maken nu gretig gebruik van het aanbod om twee uur gratis te parkeren bij Docks,” zo klinkt het bij Gosuin.

 

In dezelfde regio zijn plannen voor nog twee andere grote winkelcentra: Uplace in Machelen en Neo aan de Heizel. Zelfstandigenorganisatie Unizo dringt er bij de VRT dan ook op aan dat er voor die twee projecten lessen zullen worden getrokken uit dit dossier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Back to top