Minister boos: Docks Bruxsel lost beloftes niet in

Minister boos: Docks Bruxsel lost beloftes niet in

Minister boos: Docks Bruxsel lost beloftes niet in
Shutterstock

Amper een jaar na de opening van Docks Bruxsel aan de Van Praetburg in Brussel is de impact ervan op de lokale handelaars en de mobiliteit slechter dan verwacht. Dat blijkt uit cijfers van Brussels minister van Economie Didier Gosuin.

Beloftes niet ingelost

Op 20 oktober mocht Docks Bruxsel zijn eerste kaarsje uitblazen. Dat gebeurde in mineur, want een jaar na opening kreeg het centrum slechts vijf van de verwachte acht miljoen bezoekers over de vloer. Bijkomende domper op de feestvreugde zijn de cijfers die Brussels minister van Economie Didier Gosuin, op vraag van Brussels parlementslid Paul Delva, nu bekendmaakt.

 

Docks Bruxsel gaat de strijd aan met de handel in de buurt en trekt meer wagens aan naar de hoofdstad, dat zijn de voorzichtige eerste conclusies die Gosuin trekt op basis van de jaarcijfers. “Meer dan 90% van het cliënteel shopte voordien bij de lokale handelaars nabij de Van Praetburg,” stelt Gosuin. “En dat terwijl Docks een ‘aanvullend aanbod’ had beloofd, met speciaalzaken die shoppers van buiten de stad zouden aantrekken.”

 

Bovendien maakte Docks Bruxsel zich sterk dat zijn klanten het openbaar vervoer zouden nemen voor een bezoekje aan het winkelcentrum. Ook dat blijkt nu niet te kloppen. “Veel mensen die vroeger met bus, tram of trein naar Brussel-Stad kwamen, maken nu gretig gebruik van het aanbod om twee uur gratis te parkeren bij Docks,” zo klinkt het bij Gosuin.

 

In dezelfde regio zijn plannen voor nog twee andere grote winkelcentra: Uplace in Machelen en Neo aan de Heizel. Zelfstandigenorganisatie Unizo dringt er bij de VRT dan ook op aan dat er voor die twee projecten lessen zullen worden getrokken uit dit dossier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Back to top