Minister boos: Docks Bruxsel lost beloftes niet in

Minister boos: Docks Bruxsel lost beloftes niet in

Minister boos: Docks Bruxsel lost beloftes niet in
Shutterstock

Amper een jaar na de opening van Docks Bruxsel aan de Van Praetburg in Brussel is de impact ervan op de lokale handelaars en de mobiliteit slechter dan verwacht. Dat blijkt uit cijfers van Brussels minister van Economie Didier Gosuin.

Beloftes niet ingelost

Op 20 oktober mocht Docks Bruxsel zijn eerste kaarsje uitblazen. Dat gebeurde in mineur, want een jaar na opening kreeg het centrum slechts vijf van de verwachte acht miljoen bezoekers over de vloer. Bijkomende domper op de feestvreugde zijn de cijfers die Brussels minister van Economie Didier Gosuin, op vraag van Brussels parlementslid Paul Delva, nu bekendmaakt.

 

Docks Bruxsel gaat de strijd aan met de handel in de buurt en trekt meer wagens aan naar de hoofdstad, dat zijn de voorzichtige eerste conclusies die Gosuin trekt op basis van de jaarcijfers. “Meer dan 90% van het cliënteel shopte voordien bij de lokale handelaars nabij de Van Praetburg,” stelt Gosuin. “En dat terwijl Docks een ‘aanvullend aanbod’ had beloofd, met speciaalzaken die shoppers van buiten de stad zouden aantrekken.”

 

Bovendien maakte Docks Bruxsel zich sterk dat zijn klanten het openbaar vervoer zouden nemen voor een bezoekje aan het winkelcentrum. Ook dat blijkt nu niet te kloppen. “Veel mensen die vroeger met bus, tram of trein naar Brussel-Stad kwamen, maken nu gretig gebruik van het aanbod om twee uur gratis te parkeren bij Docks,” zo klinkt het bij Gosuin.

 

In dezelfde regio zijn plannen voor nog twee andere grote winkelcentra: Uplace in Machelen en Neo aan de Heizel. Zelfstandigenorganisatie Unizo dringt er bij de VRT dan ook op aan dat er voor die twee projecten lessen zullen worden getrokken uit dit dossier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.