Minister Kamp wil Unilever Nederlands houden | RetailDetail

Minister Kamp wil Unilever Nederlands houden

Minister Kamp wil Unilever Nederlands houden
Shutterstock

Als het van minister Henk Kamp van Economische Zaken afhangt, wordt Unilever binnenkort een volledig Nederlands bedrijf. Dat heeft hij gezegd naar aanleiding van de mededeling dat Unilever af wil van de dubbele Brits-Nederlandse nationaliteit.

Getouwtrek

Al sinds zijn ontstaan in 1930, door een fusie van MargarineUnie en het Britse Lever Brothers, heeft Unilever hoofdkantoren in het Verenigd Koninkrijk en in Nederland. Het bedrijf denkt er nu echter aan om die juridische structuur op te geven, omdat die het moeilijk maakt om een aantal veranderingen binnen het bedrijf door te voeren.

 

Minister Kamp heeft in een interview met BNR laten verstaan dat hij hoopt dat Unilever nu een volledig Nederlands bedrijf wordt. Hij zegt dat er op dat vlak al gesprekken gevoerd zijn met CEO Paul Polman. “Ook de minister-president spreekt met hem. Het is denkbaar dat het een Brits bedrijf wordt. Maar het is ook denkbaar dat het een Nederlands bedrijf wordt”, aldus Kamp.

 

Volgens de minister is het grootste voordeel van Nederland ten opzichte van het Verenigd Koninkrijk dat het land deel uitmaakt van de Europese Unie, terwijl dat binnenkort voor het Verenigd Koninkrijk niet meer het geval is. Langs de andere kant kan Unilever wel profiteren van het lagere pond, als het besluit om in het Verenigd Koninkrijk te blijven.

 

Aan de andere kant van de Noordzee zullen ze ongetwijfeld alles in het werk stellen om Unilever aan boord te houden. Voor de Britse eerste minister Theresa May zou het vertrek van het bedrijf immers een zware klap zijn, vlak nadat ze de procedure voor het vertrek uit de Europese Unie in gang zette.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.