Minister Peeters wil sperperiode afschaffen | RetailDetail

Minister Peeters wil sperperiode afschaffen

Minister Peeters wil sperperiode afschaffen

Als het van minister van consumentenzaken Kris Peeters afhangt, wordt de sperperiode rond de solden binnenkort afgeschaft. De sperperiode is immers in strijd met de Europese regels en wordt ook heel vaak omzeild door handelaars.

Tegen Europese wetgeving

De sperperiode houdt in dat er in de maand voor de solden geen reclame voor prijsverlagingen mag worden gemaakt, zodat consumenten beter kunnen inschatten of de prijzen tijdens de solden effectief verlaagd zijn. Die sperperiode zorgt echter al jaren voor heel wat discussie. België is immers het enige land waar ze bestaat en bovendien heeft Europa eigen wetten rond consumentenbescherming en verbiedt het de lidstaten om eigen regels op te leggen.

 

Bovendien wordt de sperperiode al jaren omzeild. Handelaars maken daarbij vooral gebruik van koppelverkoop, waarbij de klant een korting krijgt als hij twee of meer artikelen koopt. "Onder het mom van koppelverkoop geven sommige winkels zelfs fikse kortingen bij aankoop van een herbruikbare boodschappentas", weet retailexpert Gino Van Ossel.

 

Volgens Jorg Snoeck van RetailDetail zijn de solden dan ook gedoemd om te verdwijnen. “Solden zijn lokale folklore die stamt uit het tijdperk van 100 procent fysieke retail. Hoe kun je een sperperiode hard maken, terwijl alle retailers wereldwijd met kortingen gooien? Kijk maar naar de wereldwijde impact van bijvoorbeeld Black Friday en Singles Day.”

 

Kleine handelaars beschermen

Een aantal handelaarsverenigingen zijn dan weer niet te vinden voor de afschaffing van de sperperiode. Volgens Comeos hangen de solden samen met de sperperiode en is er zonder sperperiode dus geen sprake van de solden.

 

Het NSZ vreest dan weer dat vooral kleine handelaars hiervan de dupe zullen worden. Volgens hen dient die sperperiode dan ook niet om de consument te beschermen, maar om de kleine detailhandel te beschermen en is ze dan ook niet in strijd met de regels van de Europese Unie. Het NSZ stelt dan ook voor om de sperperiode te behouden, maar het denkt ook aan het verplaatsen van de solden.

 

Ook Unizo wil praten over een degelijke bescherming van de kleine detailhandel, maar is niet bij voorbaat gekant tegen een afschaffing van de sperperiode.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.