MIVB en Lagardère openen eerste hubiz-verkooppunt in België | RetailDetail

MIVB en Lagardère openen eerste hubiz-verkooppunt in België

MIVB en Lagardère openen eerste hubiz-verkooppunt in België
De Franse wereldleider in 'travel retail', Lagardère Services, heeft in het Brusselse metrostation Louiza de eerste 'hubiz'-winkel van ons land geopend. Na eerdere succesvolle openingen in Frankrijk, Polen en Hongarije heeft ons land nu dus ook zijn eerste "metro-buurtwinkel" volgens een nieuw concept dat is afgestemd op de behoeften van pendelaars. In ons land werken de Fransen samen met de Brussselse vervoersmaatschappij MIVB.

Drie (kleur)zones volgens het moment van de dag

De hubiz-verkooppunten zijn speciaal ontworpen met het oog op een vlotte toegankelijkheid en een snelle zelfbediening en afrekening: een grote ingang, veel ruimte tussen de rekken en - opvallend - producten die gesorteerd staan volgens de sleutelmomenten van de dag (ochtend, middag, avond).

 

De pendelaars vinden er zo in één oogopslag dranken en verse voeding, koffie(koeken), een selectie dagbladen en tijdschriften, gezonde en snelle menu’s en diverse producten als telefoonkaarten of batterijen. Dat hele aanbod - 50% voeding en drank, 25% persartikelen en 25% varia -  is opgesplitst onder drie specifieke kleurcodes: geel voor ‘s ochtends, groen voor ’s middags en roze voor ’s avonds. Een centrale draaizuil presenteert dan weer de producten die geschikt zijn voor elk moment van de dag.

 

Op maat van de pendelaar

De Brusselse vervoermaatschappij MIVB ging niet over één nacht ijs. "Nog vóór de lancering van het eerste hubiz-verkooppunt eind 2009 in La Défense in Parijs, namen we deel aan een rondetafelgesprek om een betere kijk te krijgen op de nieuwe pendelaarsbehoeften in Europa", zegt Serge de Fabribeckers, directeur van de afdeling Klantentraject van de MIVB. "Uit onze discussies met vertegenwoordigers van openbaarvervoermaatschappijen in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland hebben we heel wat innovatie-opportuniteiten kunnen afleiden. Een panel van internationale pendelaars kon drie verschillende pistes uittesten. Het hubiz-concept bleek daarbij het best aan hun verwachtingen te beantwoorden."

 

De MIVB verwacht trouwens veel van het nieuwe retailconcept: "Door een dynamiek te creëren rond de drie kernmomenten van de dag, kan het verkooppunt extra klanten aantrekken naar het metrostation. Dat groeit op die manier uit van een gewone doorgangsplek naar een volwaardige leef- en contactruimte", aldus Pascal Ransbeek, business development manager bij de MIVB. "We zijn ervan overtuigd dat hubiz het station vertrouwder, levendiger en aantrekkelijker zal maken voor het publiek."

 

150.000 euro per vestiging

De eerste hubiz in ons land is een initiatief van Lagardère Services, dat trouwens ook al eigenaar is van de krantenwinkels Press Shop en Relay. De gemiddelde investering in elk verkooppunt bedraagt circa 150.000 euro. Dat loont, want de resultaten van de reeds actieve winkels klinken alvast overtuigend: 33% meer klanten op dagbasis (in vergelijking met de vorige Relay-winkelformule) en 's avonds zelfs 58% méér bezoekers. Het nieuwe winkelformaat zag ook zijn omzet met 10% stijgen en - ongetwijfeld nog belangrijker - de marge ging er 50% op vooruit, dankzij het grotere aanbod en de meerverkoop aan (verse) voeding.

 

Lagardère Services is aanwezig in 21 landen in Europa, Noord-Amerika, Azië en de Stille Zuidzee, en is één van de wereldleiders in 'travel retail'. De Franse groep beheert naar eigen zeggen het grootste internationale winkelnetwerk voor culturele recreatieproducten en dutyfree-winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.