MIVB en Lagardère openen eerste hubiz-verkooppunt in België

MIVB en Lagardère openen eerste hubiz-verkooppunt in België
De Franse wereldleider in 'travel retail', Lagardère Services, heeft in het Brusselse metrostation Louiza de eerste 'hubiz'-winkel van ons land geopend. Na eerdere succesvolle openingen in Frankrijk, Polen en Hongarije heeft ons land nu dus ook zijn eerste "metro-buurtwinkel" volgens een nieuw concept dat is afgestemd op de behoeften van pendelaars. In ons land werken de Fransen samen met de Brussselse vervoersmaatschappij MIVB.

Drie (kleur)zones volgens het moment van de dag

De hubiz-verkooppunten zijn speciaal ontworpen met het oog op een vlotte toegankelijkheid en een snelle zelfbediening en afrekening: een grote ingang, veel ruimte tussen de rekken en - opvallend - producten die gesorteerd staan volgens de sleutelmomenten van de dag (ochtend, middag, avond).

 

De pendelaars vinden er zo in één oogopslag dranken en verse voeding, koffie(koeken), een selectie dagbladen en tijdschriften, gezonde en snelle menu’s en diverse producten als telefoonkaarten of batterijen. Dat hele aanbod - 50% voeding en drank, 25% persartikelen en 25% varia -  is opgesplitst onder drie specifieke kleurcodes: geel voor ‘s ochtends, groen voor ’s middags en roze voor ’s avonds. Een centrale draaizuil presenteert dan weer de producten die geschikt zijn voor elk moment van de dag.

 

Op maat van de pendelaar

De Brusselse vervoermaatschappij MIVB ging niet over één nacht ijs. "Nog vóór de lancering van het eerste hubiz-verkooppunt eind 2009 in La Défense in Parijs, namen we deel aan een rondetafelgesprek om een betere kijk te krijgen op de nieuwe pendelaarsbehoeften in Europa", zegt Serge de Fabribeckers, directeur van de afdeling Klantentraject van de MIVB. "Uit onze discussies met vertegenwoordigers van openbaarvervoermaatschappijen in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland hebben we heel wat innovatie-opportuniteiten kunnen afleiden. Een panel van internationale pendelaars kon drie verschillende pistes uittesten. Het hubiz-concept bleek daarbij het best aan hun verwachtingen te beantwoorden."

 

De MIVB verwacht trouwens veel van het nieuwe retailconcept: "Door een dynamiek te creëren rond de drie kernmomenten van de dag, kan het verkooppunt extra klanten aantrekken naar het metrostation. Dat groeit op die manier uit van een gewone doorgangsplek naar een volwaardige leef- en contactruimte", aldus Pascal Ransbeek, business development manager bij de MIVB. "We zijn ervan overtuigd dat hubiz het station vertrouwder, levendiger en aantrekkelijker zal maken voor het publiek."

 

150.000 euro per vestiging

De eerste hubiz in ons land is een initiatief van Lagardère Services, dat trouwens ook al eigenaar is van de krantenwinkels Press Shop en Relay. De gemiddelde investering in elk verkooppunt bedraagt circa 150.000 euro. Dat loont, want de resultaten van de reeds actieve winkels klinken alvast overtuigend: 33% meer klanten op dagbasis (in vergelijking met de vorige Relay-winkelformule) en 's avonds zelfs 58% méér bezoekers. Het nieuwe winkelformaat zag ook zijn omzet met 10% stijgen en - ongetwijfeld nog belangrijker - de marge ging er 50% op vooruit, dankzij het grotere aanbod en de meerverkoop aan (verse) voeding.

 

Lagardère Services is aanwezig in 21 landen in Europa, Noord-Amerika, Azië en de Stille Zuidzee, en is één van de wereldleiders in 'travel retail'. De Franse groep beheert naar eigen zeggen het grootste internationale winkelnetwerk voor culturele recreatieproducten en dutyfree-winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Back to top