MIVB en Lagardère openen eerste hubiz-verkooppunt in België | RetailDetail

MIVB en Lagardère openen eerste hubiz-verkooppunt in België

MIVB en Lagardère openen eerste hubiz-verkooppunt in België
De Franse wereldleider in 'travel retail', Lagardère Services, heeft in het Brusselse metrostation Louiza de eerste 'hubiz'-winkel van ons land geopend. Na eerdere succesvolle openingen in Frankrijk, Polen en Hongarije heeft ons land nu dus ook zijn eerste "metro-buurtwinkel" volgens een nieuw concept dat is afgestemd op de behoeften van pendelaars. In ons land werken de Fransen samen met de Brussselse vervoersmaatschappij MIVB.

Drie (kleur)zones volgens het moment van de dag

De hubiz-verkooppunten zijn speciaal ontworpen met het oog op een vlotte toegankelijkheid en een snelle zelfbediening en afrekening: een grote ingang, veel ruimte tussen de rekken en - opvallend - producten die gesorteerd staan volgens de sleutelmomenten van de dag (ochtend, middag, avond).

 

De pendelaars vinden er zo in één oogopslag dranken en verse voeding, koffie(koeken), een selectie dagbladen en tijdschriften, gezonde en snelle menu’s en diverse producten als telefoonkaarten of batterijen. Dat hele aanbod - 50% voeding en drank, 25% persartikelen en 25% varia -  is opgesplitst onder drie specifieke kleurcodes: geel voor ‘s ochtends, groen voor ’s middags en roze voor ’s avonds. Een centrale draaizuil presenteert dan weer de producten die geschikt zijn voor elk moment van de dag.

 

Op maat van de pendelaar

De Brusselse vervoermaatschappij MIVB ging niet over één nacht ijs. "Nog vóór de lancering van het eerste hubiz-verkooppunt eind 2009 in La Défense in Parijs, namen we deel aan een rondetafelgesprek om een betere kijk te krijgen op de nieuwe pendelaarsbehoeften in Europa", zegt Serge de Fabribeckers, directeur van de afdeling Klantentraject van de MIVB. "Uit onze discussies met vertegenwoordigers van openbaarvervoermaatschappijen in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland hebben we heel wat innovatie-opportuniteiten kunnen afleiden. Een panel van internationale pendelaars kon drie verschillende pistes uittesten. Het hubiz-concept bleek daarbij het best aan hun verwachtingen te beantwoorden."

 

De MIVB verwacht trouwens veel van het nieuwe retailconcept: "Door een dynamiek te creëren rond de drie kernmomenten van de dag, kan het verkooppunt extra klanten aantrekken naar het metrostation. Dat groeit op die manier uit van een gewone doorgangsplek naar een volwaardige leef- en contactruimte", aldus Pascal Ransbeek, business development manager bij de MIVB. "We zijn ervan overtuigd dat hubiz het station vertrouwder, levendiger en aantrekkelijker zal maken voor het publiek."

 

150.000 euro per vestiging

De eerste hubiz in ons land is een initiatief van Lagardère Services, dat trouwens ook al eigenaar is van de krantenwinkels Press Shop en Relay. De gemiddelde investering in elk verkooppunt bedraagt circa 150.000 euro. Dat loont, want de resultaten van de reeds actieve winkels klinken alvast overtuigend: 33% meer klanten op dagbasis (in vergelijking met de vorige Relay-winkelformule) en 's avonds zelfs 58% méér bezoekers. Het nieuwe winkelformaat zag ook zijn omzet met 10% stijgen en - ongetwijfeld nog belangrijker - de marge ging er 50% op vooruit, dankzij het grotere aanbod en de meerverkoop aan (verse) voeding.

 

Lagardère Services is aanwezig in 21 landen in Europa, Noord-Amerika, Azië en de Stille Zuidzee, en is één van de wereldleiders in 'travel retail'. De Franse groep beheert naar eigen zeggen het grootste internationale winkelnetwerk voor culturele recreatieproducten en dutyfree-winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.