Model fietsenmarkt zorgt voor hoge kosten | RetailDetail

Model fietsenmarkt zorgt voor hoge kosten

Model fietsenmarkt zorgt voor hoge kosten

Volgens Maarten de Vos, directeur van de Dynamo Retail Group (bekend van formules Fietswereld, Bike Totaal en Profile, de Fietssepcialist), zorgt het marktmodel voor de fietsenhandel er voor dat de kosten onnodig hoog zijn. Daarom heeft hij besloten over te stappen op een nieuwe werkwijze.

Weg met jaarcollecties

Binnen die nieuwe werkwijze wil hij af van de jaarlijkse bestellijsten. Momenteel moeten winkeliers in september hun bestellijsten invullen, vlak na de voorstellingen van de nieuwe collecties. Volgens De Vos is het echter onmogelijk voor een winkelier om op voorhand te weten hoeveel hij het jaar erop zal verkopen. Daardoor blijven er vaak restpartijen over, die vervolgens tegen bodemprijzen moeten worden verkocht. Door dat inefficiënte model zijn bovendien de kostprijzen voor winkeliers te hoog geworden.

 

Binnen het nieuwe inkoopmodel moet dat minder het geval zijn: “Daarbij bestellen we op basis van voortschrijdende verkoopdata per merk”, aldus De Vos aan het FD. “Als we zien dat een collectie van een bepaald merk minder begint te verkopen, bestellen we daar minder van. Zo plannen we op de economische levensduur van een collectie, in plaats van een jaarcollectie.” Daarnaast probeert Dynamo Retail Group op basis van verschillende statistieken in te schatten hoe goed bepaalde modellen zullen verkopen in een winkel. Zo wil het winkeliers helpen met het samenstellen van een goede collectie.

 

Ook brancheorganisatie Bovag wil af van de jaarcollecties en vindt daarvoor stilaan ook bijval bij enkele merken. Zo heeft fietsenmerk Sparta besloten om een aantal modellen langer in de collectie te houden.

 

Dyanmo Retail Group hoopt zo beter het hoofd te kunnen bieden aan de online concurrentie, die in 2014 al goed was voor 15 procent van de totale verkoop. Daarbij is het vooral nodig dat winkeliers zich onderscheiden met een goede service.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.