Model fietsenmarkt zorgt voor hoge kosten

Model fietsenmarkt zorgt voor hoge kosten

Volgens Maarten de Vos, directeur van de Dynamo Retail Group (bekend van formules Fietswereld, Bike Totaal en Profile, de Fietssepcialist), zorgt het marktmodel voor de fietsenhandel er voor dat de kosten onnodig hoog zijn. Daarom heeft hij besloten over te stappen op een nieuwe werkwijze.

Weg met jaarcollecties

Binnen die nieuwe werkwijze wil hij af van de jaarlijkse bestellijsten. Momenteel moeten winkeliers in september hun bestellijsten invullen, vlak na de voorstellingen van de nieuwe collecties. Volgens De Vos is het echter onmogelijk voor een winkelier om op voorhand te weten hoeveel hij het jaar erop zal verkopen. Daardoor blijven er vaak restpartijen over, die vervolgens tegen bodemprijzen moeten worden verkocht. Door dat inefficiënte model zijn bovendien de kostprijzen voor winkeliers te hoog geworden.

 

Binnen het nieuwe inkoopmodel moet dat minder het geval zijn: “Daarbij bestellen we op basis van voortschrijdende verkoopdata per merk”, aldus De Vos aan het FD. “Als we zien dat een collectie van een bepaald merk minder begint te verkopen, bestellen we daar minder van. Zo plannen we op de economische levensduur van een collectie, in plaats van een jaarcollectie.” Daarnaast probeert Dynamo Retail Group op basis van verschillende statistieken in te schatten hoe goed bepaalde modellen zullen verkopen in een winkel. Zo wil het winkeliers helpen met het samenstellen van een goede collectie.

 

Ook brancheorganisatie Bovag wil af van de jaarcollecties en vindt daarvoor stilaan ook bijval bij enkele merken. Zo heeft fietsenmerk Sparta besloten om een aantal modellen langer in de collectie te houden.

 

Dyanmo Retail Group hoopt zo beter het hoofd te kunnen bieden aan de online concurrentie, die in 2014 al goed was voor 15 procent van de totale verkoop. Daarbij is het vooral nodig dat winkeliers zich onderscheiden met een goede service.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top