Monizze koopt ‘eigen’ betaalnetwerk | RetailDetail

Monizze koopt ‘eigen’ betaalnetwerk

Monizze koopt ‘eigen’ betaalnetwerk

Monizze, de Belgische uitgever van elektronische maaltijdcheques en ecocheques, heeft het betaalnetwerk overgenomen waarop de eigen kaarten werken. Daardoor kan de groep ook uitpakken met een all-in-onekaart, die betalingen een pak makkelijker moet maken.

European Payment Solutions

Monizze, in 2011 opgericht door Jean-Louis van Houwe en sinds vorig jaar in handen van de Franse groep Up, heeft European Payment Solutions (EPS) gekocht. Op die manier verwerft het de controle over het betaalnetwerk waarop de Monizze-kaarten werken. EPS heeft Belgische roots en was in handen van de Nederlandse holding Payfair.

 

"Nu heeft Monizze een directe relatie met de werkgevers en werknemers enerzijds, en de handelaars anderzijds", zegt Van Houwe. Monizze kent nu ook het verband tussen de gebruikers en de handelaars, wat nuttig kan zijn voor marketingdoeleinden: zo kan het voortaan ook promoties op maat aanbieden.

 

Vier kaarten in één

Door de integratie van de EPS-betaaltechnologie krijgt Monizze meteen ook de kans om een kaart te lanceren die elektronische maaltijdcheques, ecocheques en cadeaucheques kan opladen. Als de klant met die kaart betaalt bij een handelaar, kan hem dat ook kortingen opleveren die meteen op de kaart worden gezet, zoals bij een klassieke klantenkaart: vier toepassingen dus op één kaart.

 

Monizze wist het aantal klantbedrijven vorig jaar te verdubbelen tot meer dan 11.000, waardoor nu 200.000 gebruikers een Monizze-kaart op zak hebben. Het bedrijf heeft volgens Van Houwe een marktaandeel van 10% op de markt van de maaltijdcheques, in ons land goed voor een globale omzet van twee miljard euro. De markt van de ecocheques is een pak kleiner, maar toch nog altijd goed voor circa 200 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.