Monizze koopt ‘eigen’ betaalnetwerk | RetailDetail

Monizze koopt ‘eigen’ betaalnetwerk

Monizze koopt ‘eigen’ betaalnetwerk

Monizze, de Belgische uitgever van elektronische maaltijdcheques en ecocheques, heeft het betaalnetwerk overgenomen waarop de eigen kaarten werken. Daardoor kan de groep ook uitpakken met een all-in-onekaart, die betalingen een pak makkelijker moet maken.

European Payment Solutions

Monizze, in 2011 opgericht door Jean-Louis van Houwe en sinds vorig jaar in handen van de Franse groep Up, heeft European Payment Solutions (EPS) gekocht. Op die manier verwerft het de controle over het betaalnetwerk waarop de Monizze-kaarten werken. EPS heeft Belgische roots en was in handen van de Nederlandse holding Payfair.

 

"Nu heeft Monizze een directe relatie met de werkgevers en werknemers enerzijds, en de handelaars anderzijds", zegt Van Houwe. Monizze kent nu ook het verband tussen de gebruikers en de handelaars, wat nuttig kan zijn voor marketingdoeleinden: zo kan het voortaan ook promoties op maat aanbieden.

 

Vier kaarten in één

Door de integratie van de EPS-betaaltechnologie krijgt Monizze meteen ook de kans om een kaart te lanceren die elektronische maaltijdcheques, ecocheques en cadeaucheques kan opladen. Als de klant met die kaart betaalt bij een handelaar, kan hem dat ook kortingen opleveren die meteen op de kaart worden gezet, zoals bij een klassieke klantenkaart: vier toepassingen dus op één kaart.

 

Monizze wist het aantal klantbedrijven vorig jaar te verdubbelen tot meer dan 11.000, waardoor nu 200.000 gebruikers een Monizze-kaart op zak hebben. Het bedrijf heeft volgens Van Houwe een marktaandeel van 10% op de markt van de maaltijdcheques, in ons land goed voor een globale omzet van twee miljard euro. De markt van de ecocheques is een pak kleiner, maar toch nog altijd goed voor circa 200 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.