Monizze koopt ‘eigen’ betaalnetwerk

Monizze koopt ‘eigen’ betaalnetwerk

Monizze, de Belgische uitgever van elektronische maaltijdcheques en ecocheques, heeft het betaalnetwerk overgenomen waarop de eigen kaarten werken. Daardoor kan de groep ook uitpakken met een all-in-onekaart, die betalingen een pak makkelijker moet maken.

European Payment Solutions

Monizze, in 2011 opgericht door Jean-Louis van Houwe en sinds vorig jaar in handen van de Franse groep Up, heeft European Payment Solutions (EPS) gekocht. Op die manier verwerft het de controle over het betaalnetwerk waarop de Monizze-kaarten werken. EPS heeft Belgische roots en was in handen van de Nederlandse holding Payfair.

 

"Nu heeft Monizze een directe relatie met de werkgevers en werknemers enerzijds, en de handelaars anderzijds", zegt Van Houwe. Monizze kent nu ook het verband tussen de gebruikers en de handelaars, wat nuttig kan zijn voor marketingdoeleinden: zo kan het voortaan ook promoties op maat aanbieden.

 

Vier kaarten in één

Door de integratie van de EPS-betaaltechnologie krijgt Monizze meteen ook de kans om een kaart te lanceren die elektronische maaltijdcheques, ecocheques en cadeaucheques kan opladen. Als de klant met die kaart betaalt bij een handelaar, kan hem dat ook kortingen opleveren die meteen op de kaart worden gezet, zoals bij een klassieke klantenkaart: vier toepassingen dus op één kaart.

 

Monizze wist het aantal klantbedrijven vorig jaar te verdubbelen tot meer dan 11.000, waardoor nu 200.000 gebruikers een Monizze-kaart op zak hebben. Het bedrijf heeft volgens Van Houwe een marktaandeel van 10% op de markt van de maaltijdcheques, in ons land goed voor een globale omzet van twee miljard euro. De markt van de ecocheques is een pak kleiner, maar toch nog altijd goed voor circa 200 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top