Namaak kost Europa jaarlijks 60 miljard euro omzet | RetailDetail

Namaak kost Europa jaarlijks 60 miljard euro omzet

Namaak kost Europa jaarlijks 60 miljard euro omzet
Foto: Dino Geromella / Shutterstock.com

Door namaakproducten verliest de Europese Unie jaarlijks 60 miljard euro omzet, of liefst 7,5% van de totale omzet in de betrokken sectoren. Dat kost binnen de EU ook bijna een half miljoen jobs.

 

434.000 gemiste banen 

Voor het eerst kon de Europese Unie vijf jaar lang volgen wat de economische kosten zijn van namaakproducten die op de Europese markt binnenkomen. Het EUIPO, het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie, hield daarvoor de toevoer van nepartikelen bij in dertien sectoren die gevoelig zijn voor namaak, zoals kleding, accessoires en smartphones. 

 

In totaal verliest Europa zo elk jaar 60 miljard euro omzet, maar behalve het financiële verlies komen daar ook nog andere kosten bij: het EUIPO schat dat er 434.000 banen rechtstreeks verloren gaan, doordat de Europese fabrikanten minder produceren en verkopen dan ze zonder het namaakaanbod zouden doen.

 

Bijna 2 miljard euro in Nederland en België

In Nederland wordt het omzetverlies geraamd op 1,8 miljard euro per jaar, goed voor 5,2% minder rechtstreekse verkopen. De toevloed van namaakartikelen kost het land volgens de Europese Unie ook 14.000 banen. Vooral in de categorieën kleding, geneesmiddelen, smartphones, cosmetica, wijnen en sterkedrank lopen handelaars en producenten verkopen mis door het nepaanbod.

 

Op de Belgische markt is de impact nog iets groter: er gaat jaarlijks zo’n twee miljard euro omzet verloren, wat neerkomt op 183 euro per inwoner of 6,8% van alle verkopen. Namaak kost er ieder jaar naar schatting 8.169 jobs. In België zijn vooral de farmaciesector (879 miljoen euro), de mode (596 miljoen euro) en cosmetica (240 miljoen euro) het slachtoffer van namaak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Standaard Boekhandel opent Brusselse flagshipstore

25/06/2018

In de Brusselse voetgangerszone mikt Standaard Boekhandel op een internationaal publiek met een grote keuze aan boeken in het Frans en het Engels. Ook de schrijf- en papierwaren van zusterketen Club krijgen alle ruimte.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.