Namaakverkoop via internet en sociale media boomt

Namaakverkoop via internet en sociale media boomt

Vorig jaar haalde de FOD Economie 320.000 namaakartikelen van de markt, hoofdzakelijk valse merkkledij en accessoires (zoals handtassen), maar ook cosmetica en zelfs smartphones. Die worden steeds vaker via het internet en sociale media aangeboden.

 

Geschatte marktwaarde: 12,3 miljoen euro

De Economische Inspectie van de FOD Economie deed vorig jaar 1.150 namaakcontroles. De helft van deze controles gebeurden via actieve monitoring op het internet en sociale media.

 

Op die manier werden alles samen 319.199 namaakartikelen van de markt gehaald. Dat zijn er minder dan in 2014, maar de geschatte verkoopwaarde lag wel meer dan 30% hoger: van 9,4 miljoen euro in 2014 naar 12,3 miljoen euro in 2015. Dat komt omdat de controles vooral veel namaak van luxeproducten ‑ zoals parfums, handtassen en merkkledij ‑ blootlegde.

 

In totaal werden vorig jaar 241 pro-justitia’s naar het parket gestuurd. Er werden ook 52 processen-verbaal van waarschuwing opgemaakt.

 

“Vals gevoel van anonimiteit”

Opvallend: de malafide verkopers nemen almaar vaker hun toevlucht tot het internet en de sociale media. Via een onderzoek op sociale media werd bijvoorbeeld een netwerk opgerold bij wie liefst 22.000 namaakproducten (met een geschatte waarde van 3 miljoen euro) in beslag werden genomen. Het ging om 12.000 parfums, 8.300 kledingstukken en 1.700 sportschoenen van bekende luxemerken.

 

“De online-evolutie is een gevolg van het – valse – gevoel van anonimiteit dat de criminele verkopers er hebben. Voor een nationale controle-instantie blijft het een grote uitdaging om internetcriminaliteit aan te pakken. De Economische Inspectie werkt daarom nauw samen met de Douane, het Europese anti-fraudebureau OLAF en EUROPOL”, zegt Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters.

 

Op handel in namaak staat een geldboete die kan oplopen tot 600.000 euro en/of een gevangenisstraf van 5 jaar. De namaakproducten worden ook in beslag genomen en vernietigd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top