Namaakverkoop via internet en sociale media boomt

Namaakverkoop via internet en sociale media boomt

Vorig jaar haalde de FOD Economie 320.000 namaakartikelen van de markt, hoofdzakelijk valse merkkledij en accessoires (zoals handtassen), maar ook cosmetica en zelfs smartphones. Die worden steeds vaker via het internet en sociale media aangeboden.

 

Geschatte marktwaarde: 12,3 miljoen euro

De Economische Inspectie van de FOD Economie deed vorig jaar 1.150 namaakcontroles. De helft van deze controles gebeurden via actieve monitoring op het internet en sociale media.

 

Op die manier werden alles samen 319.199 namaakartikelen van de markt gehaald. Dat zijn er minder dan in 2014, maar de geschatte verkoopwaarde lag wel meer dan 30% hoger: van 9,4 miljoen euro in 2014 naar 12,3 miljoen euro in 2015. Dat komt omdat de controles vooral veel namaak van luxeproducten ‑ zoals parfums, handtassen en merkkledij ‑ blootlegde.

 

In totaal werden vorig jaar 241 pro-justitia’s naar het parket gestuurd. Er werden ook 52 processen-verbaal van waarschuwing opgemaakt.

 

“Vals gevoel van anonimiteit”

Opvallend: de malafide verkopers nemen almaar vaker hun toevlucht tot het internet en de sociale media. Via een onderzoek op sociale media werd bijvoorbeeld een netwerk opgerold bij wie liefst 22.000 namaakproducten (met een geschatte waarde van 3 miljoen euro) in beslag werden genomen. Het ging om 12.000 parfums, 8.300 kledingstukken en 1.700 sportschoenen van bekende luxemerken.

 

“De online-evolutie is een gevolg van het – valse – gevoel van anonimiteit dat de criminele verkopers er hebben. Voor een nationale controle-instantie blijft het een grote uitdaging om internetcriminaliteit aan te pakken. De Economische Inspectie werkt daarom nauw samen met de Douane, het Europese anti-fraudebureau OLAF en EUROPOL”, zegt Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters.

 

Op handel in namaak staat een geldboete die kan oplopen tot 600.000 euro en/of een gevangenisstraf van 5 jaar. De namaakproducten worden ook in beslag genomen en vernietigd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top