Namaakverkoop via internet en sociale media boomt

Namaakverkoop via internet en sociale media boomt

Vorig jaar haalde de FOD Economie 320.000 namaakartikelen van de markt, hoofdzakelijk valse merkkledij en accessoires (zoals handtassen), maar ook cosmetica en zelfs smartphones. Die worden steeds vaker via het internet en sociale media aangeboden.

 

Geschatte marktwaarde: 12,3 miljoen euro

De Economische Inspectie van de FOD Economie deed vorig jaar 1.150 namaakcontroles. De helft van deze controles gebeurden via actieve monitoring op het internet en sociale media.

 

Op die manier werden alles samen 319.199 namaakartikelen van de markt gehaald. Dat zijn er minder dan in 2014, maar de geschatte verkoopwaarde lag wel meer dan 30% hoger: van 9,4 miljoen euro in 2014 naar 12,3 miljoen euro in 2015. Dat komt omdat de controles vooral veel namaak van luxeproducten ‑ zoals parfums, handtassen en merkkledij ‑ blootlegde.

 

In totaal werden vorig jaar 241 pro-justitia’s naar het parket gestuurd. Er werden ook 52 processen-verbaal van waarschuwing opgemaakt.

 

“Vals gevoel van anonimiteit”

Opvallend: de malafide verkopers nemen almaar vaker hun toevlucht tot het internet en de sociale media. Via een onderzoek op sociale media werd bijvoorbeeld een netwerk opgerold bij wie liefst 22.000 namaakproducten (met een geschatte waarde van 3 miljoen euro) in beslag werden genomen. Het ging om 12.000 parfums, 8.300 kledingstukken en 1.700 sportschoenen van bekende luxemerken.

 

“De online-evolutie is een gevolg van het – valse – gevoel van anonimiteit dat de criminele verkopers er hebben. Voor een nationale controle-instantie blijft het een grote uitdaging om internetcriminaliteit aan te pakken. De Economische Inspectie werkt daarom nauw samen met de Douane, het Europese anti-fraudebureau OLAF en EUROPOL”, zegt Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters.

 

Op handel in namaak staat een geldboete die kan oplopen tot 600.000 euro en/of een gevangenisstraf van 5 jaar. De namaakproducten worden ook in beslag genomen en vernietigd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top