Nationale Loterij wil dubbel zoveel verkooppunten | RetailDetail

Nationale Loterij wil dubbel zoveel verkooppunten

Nationale Loterij wil dubbel zoveel verkooppunten

Jannie Haek, de topman van de Nationale Loterij, wil het aantal verkooppunten van de Loterij verdubbelen en volop de kaart van ‘omnichannel’ trekken. Dat zegt hij in een weekendinterview met de Brusselse krant Le Soir.

 

"Beetje jaloers op La Française des Jeux”

"We moeten op de plaatsen zijn waar de consument is. De krantenwinkels blijven een belangrijke, niet te onderschatten partner. Het zijn onze beste verkopers, ze kennen onze producten. Maar kijk bijvoorbeeld naar de Franse ‘bars-tabacs’: mensen lezen er hun krant, drinken er een koffie... Ik ben een beetje jaloers op La Française des Jeux. Er moet een manier zijn om dat ook bij ons te doen”, zegt de topman in Le Soir.

 

Haek denkt echter niet alleen aan cafés, maar ook aan bioscopen en de bredere detailhandel. "Overal waar de speler tijd doorbrengt, moeten onze producten zijn. We moeten differentiëren. We hebben 5.300 verkooppunten. Tegen 2021 moeten er dat meer dan 10.000 worden", aldus de topman.

 

Omnichannel

De Nationale Loterij realiseerde het voorbije jaar een omzet van 1,173 miljard euro, ongeveer 3% minder dan het jaar voordien. Om die trend te keren, wil de topman niet alleen het aantal fysieke verkooppunten gevoelig optrekken, maar ook digitaal een inhaalbeweging maken.

 

“We hebben te lang gewerkt vanuit twee verschillende diensten”, geeft de topman toe. “Enerzijds de Loterij zoals vanouds, via de krantenwinkels, aangestuurd door de directie Retail. En anderzijds de digitale markt, aangestuurd door de directie Marketing. In de toekomst gaan we voor een ‘omnichannel’-aanpak: we moeten onze spelers bereiken waar ze zich ook bevinden, of dat nu in het retailkanaal dan wel op het internet is. Voor een impulsproduct als het onze wordt dat een grote uitdaging.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.