Nationale Loterij wil dubbel zoveel verkooppunten | RetailDetail

Nationale Loterij wil dubbel zoveel verkooppunten

Nationale Loterij wil dubbel zoveel verkooppunten

Jannie Haek, de topman van de Nationale Loterij, wil het aantal verkooppunten van de Loterij verdubbelen en volop de kaart van ‘omnichannel’ trekken. Dat zegt hij in een weekendinterview met de Brusselse krant Le Soir.

 

"Beetje jaloers op La Française des Jeux”

"We moeten op de plaatsen zijn waar de consument is. De krantenwinkels blijven een belangrijke, niet te onderschatten partner. Het zijn onze beste verkopers, ze kennen onze producten. Maar kijk bijvoorbeeld naar de Franse ‘bars-tabacs’: mensen lezen er hun krant, drinken er een koffie... Ik ben een beetje jaloers op La Française des Jeux. Er moet een manier zijn om dat ook bij ons te doen”, zegt de topman in Le Soir.

 

Haek denkt echter niet alleen aan cafés, maar ook aan bioscopen en de bredere detailhandel. "Overal waar de speler tijd doorbrengt, moeten onze producten zijn. We moeten differentiëren. We hebben 5.300 verkooppunten. Tegen 2021 moeten er dat meer dan 10.000 worden", aldus de topman.

 

Omnichannel

De Nationale Loterij realiseerde het voorbije jaar een omzet van 1,173 miljard euro, ongeveer 3% minder dan het jaar voordien. Om die trend te keren, wil de topman niet alleen het aantal fysieke verkooppunten gevoelig optrekken, maar ook digitaal een inhaalbeweging maken.

 

“We hebben te lang gewerkt vanuit twee verschillende diensten”, geeft de topman toe. “Enerzijds de Loterij zoals vanouds, via de krantenwinkels, aangestuurd door de directie Retail. En anderzijds de digitale markt, aangestuurd door de directie Marketing. In de toekomst gaan we voor een ‘omnichannel’-aanpak: we moeten onze spelers bereiken waar ze zich ook bevinden, of dat nu in het retailkanaal dan wel op het internet is. Voor een impulsproduct als het onze wordt dat een grote uitdaging.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.