Nationale Loterij wil dubbel zoveel verkooppunten

Nationale Loterij wil dubbel zoveel verkooppunten

Jannie Haek, de topman van de Nationale Loterij, wil het aantal verkooppunten van de Loterij verdubbelen en volop de kaart van ‘omnichannel’ trekken. Dat zegt hij in een weekendinterview met de Brusselse krant Le Soir.

 

"Beetje jaloers op La Française des Jeux”

"We moeten op de plaatsen zijn waar de consument is. De krantenwinkels blijven een belangrijke, niet te onderschatten partner. Het zijn onze beste verkopers, ze kennen onze producten. Maar kijk bijvoorbeeld naar de Franse ‘bars-tabacs’: mensen lezen er hun krant, drinken er een koffie... Ik ben een beetje jaloers op La Française des Jeux. Er moet een manier zijn om dat ook bij ons te doen”, zegt de topman in Le Soir.

 

Haek denkt echter niet alleen aan cafés, maar ook aan bioscopen en de bredere detailhandel. "Overal waar de speler tijd doorbrengt, moeten onze producten zijn. We moeten differentiëren. We hebben 5.300 verkooppunten. Tegen 2021 moeten er dat meer dan 10.000 worden", aldus de topman.

 

Omnichannel

De Nationale Loterij realiseerde het voorbije jaar een omzet van 1,173 miljard euro, ongeveer 3% minder dan het jaar voordien. Om die trend te keren, wil de topman niet alleen het aantal fysieke verkooppunten gevoelig optrekken, maar ook digitaal een inhaalbeweging maken.

 

“We hebben te lang gewerkt vanuit twee verschillende diensten”, geeft de topman toe. “Enerzijds de Loterij zoals vanouds, via de krantenwinkels, aangestuurd door de directie Retail. En anderzijds de digitale markt, aangestuurd door de directie Marketing. In de toekomst gaan we voor een ‘omnichannel’-aanpak: we moeten onze spelers bereiken waar ze zich ook bevinden, of dat nu in het retailkanaal dan wel op het internet is. Voor een impulsproduct als het onze wordt dat een grote uitdaging.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top