Nationale Loterij zélf betrapt op verkoop aan minderjarigen

Nationale Loterij zélf betrapt op verkoop aan minderjarigen

Niet toevallig in de maand waarin de Nationale Loterij via minderjarige mystery shoppers controleert of de krantenwinkels het verkoopverbod aan minderjarigen naleven, is de Loterij zelf in de val getrapt.

Timing zeer goed gekozen

Op YouTube is een filmpje gepost dat is opgenomen tijdens het stadsfestival Marktrock in Leuven, vorig weekend, waarin een 14-jarig meisje doodleuk aankondigt dat ze een Win for Life gaat kopen aan het kraampje van de Nationale Loterij, sponsor van het muziekfestival. Na wat aanschuiven lukt haar dat zonder al te veel moeite.

 

Het filmpje komt er niet toevallig in de maand waarin de Loterij zelf minderjarigen op pad stuurt om na te gaan of hun verkooppunten geen loterijproducten aan minderjarigen verkopen en amper enkele dagen nadat in de media - net als vorig jaar trouwens - de eerste verhalen opduiken van dagbladhandelaars die zich gepakt voelen doordat de minderjarige mystery shopper die ze over de vloer kregen er helemaal niet minderjarig uitzag.

 

"Verwerpelijk" en "hypocriet"

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, dat het filmpje gisteren ontving van een "anonieme bron die het goed voor heeft met de krantenverkopers", heeft de praktijken met loktieners altijd al "verwerpelijk" gevonden en bond de kat meteen de bel aan.

 

"Nog verwerpelijker en vooral hypocriet is dat uitgerekend de Nationale Loterij zélf in fout gaat door krasbiljetten te verkopen aan minderjarigen op festivals", zo zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Het ging hier zelf niet over een twijfelgeval maar over een minderjarige met blokjes waarbij elke redelijke persoon inderdaad kan vermoeden dat die effectief 14 jaar is."

 

"Het feit dat de Nationale Loterij jobstudenten voor deze verkoop inzet, zoals ze ons heeft bevestigd, is geen excuus", gaat Mattheeuws voort. "Ook handelaars zetten in deze periode van het jaar soms jobstudenten in. Als die in de fout gaan, moeten de handelaars ook een boete betalen van 10% van de weekomzet bij de eerste overtreding."

 

De zelfstandigenorganisatie pleit al langer voor een wetswijziging die de verantwoordelijkheid niet enkel bij de krantenverkopers legt, maar ook bij de Nationale Loterij en zelfs bij de minderjarigen en hun ouders.

 

Dringend overleg met Loterij nodig

Ook ondernemersorganisatie Unizo en de bij haar aangesloten Vlaamse Federatie van Persverkopers (VFP) hebben deontologische bezwaren tegen het controlesysteem van de Nationale Loterij, waarbij "kinderen worden gebruikt om volwassenen te misleiden".

 

Bovendien dragen handelaars, ouders, de Nationale Loterij en de kinderen zelf volgens Unizo en de VFP een gedeelde verantwoordelijkheid: "Winkeliers opzadelen met een breed maatschappelijk probleem is onaanvaardbaar en lost in de praktijk niks op", zo luidt het.

 

Alle zelfstandigenorganisaties gaan er wel mee akkoord dat overtreders gesanctioneerd worden. "We moeten samen een controlesysteem vinden om overtredingen te bestraffen met een straf die in verhouding is." Unizo, VFP en NSZ vragen dan ook dringend overleg met de Nationale Loterij en een grondige evaluatie en bijsturing van het controlesysteem.

 

Loterij belooft onderzoek maar volhardt

De Nationale Loterij zelf zit "verveeld" met de hele affaire en belooft een grondig onderzoek naar wat zich vorig weekend heeft afgespeeld. De woordvoerder ziet wel vooralsnog geen enkele reden om de hele controleactie stop te zetten.

 

"We betreuren dit en beseffen maar al te goed dat de naleving van het verkoopverbod een heel moeilijke opdracht is", maar dat betekent nog niet dat "we onze actie moeten afblazen, gewoon omdat een van onze medewerkers dit weekend in de fout is gegaan", klinkt het in de media.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top