Nederland grijpt de macht na splitsing Metro Group | RetailDetail

Nederland grijpt de macht na splitsing Metro Group

Nederland grijpt de macht na splitsing Metro Group

De twee takken die zullen ontstaan na de splitsing van Metro Group, Metro en Ceconomy, komen allebei onder leiding van een Nederlander te staan. Volgens hen zal de splitsing ervoor zorgen dat beide takken sterker kunnen groeien.

Investeren in diensten en winkels

"Dit nieuwe bedrijf voelt als een start-up met 22 miljard euro omzet. We hebben het gevoel dat we iets nieuws gaan doen en klaar zijn om op eigen benen verder te gaan. We zijn de nummer één in consumentenelektronica in Europa, in een markt die 300 miljard euro groot is”, aldus Pieter Haas, de nieuwe CEO van consumentenelektronicatak Ceconomy, aan het FD. Haas heeft grote plannen met Ceconomy: zo moet de omzet van extra diensten, zoals verzekeringen, binnen de groep groeien van 6 naar 10%. Daarnaast zal er ook verder geïnvesteerd worden in digitalisering.

 

Dat wil echter niet zeggen dat de winkels vergeten worden. “We zullen ook in de toekomst winkels openen. Dat hoeven niet meer alleen grote winkels van 2.000 of 3.000 m² zijn, het kunnen ook kleinere winkels in kleinere steden zijn. De experimenten met kleinere winkels zijn succesvol. We proberen ook shop-in-shops uit, bijvoorbeeld bij Tesco in Hongarije”, stelt Haas. Hij sluit ook overnames van andere partijen in de toekomst niet uit.

 

Op eigen benen wendbaarder

Ook Pieter Boone, CEO van het nieuwe Metro, ziet vooral voordelen aan de splitsing. “We zijn af van het grote bedrijf. Dat was duur en het maakte alles trager. Op eigen benen zijn we veel wendbaarder”, zegt hij. Daarnaast wordt Metro sinds enkele jaren ook meer op landelijk niveau geleid: lokale CEO’s hebben de mogelijkheid om het concept naar wens aan te passen. “Van het merk moeten ze afblijven, maar verder kunnen ze bijna alles doen”, aldus Boone. Ook hij sluit niet uit dat er in de toekomst nog overnames plaatsvinden.

 

Het idee van de splitsing is overigens niet nieuw, maar kon eerder niet uitgevoerd worden, omdat Media-Saturn vroeger een te grote schuld had. Dat is nu minder het geval en dus is het moment aangebroken om de splitsing uit te voeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.