Nederland grijpt de macht na splitsing Metro Group | RetailDetail

Nederland grijpt de macht na splitsing Metro Group

Nederland grijpt de macht na splitsing Metro Group

De twee takken die zullen ontstaan na de splitsing van Metro Group, Metro en Ceconomy, komen allebei onder leiding van een Nederlander te staan. Volgens hen zal de splitsing ervoor zorgen dat beide takken sterker kunnen groeien.

Investeren in diensten en winkels

"Dit nieuwe bedrijf voelt als een start-up met 22 miljard euro omzet. We hebben het gevoel dat we iets nieuws gaan doen en klaar zijn om op eigen benen verder te gaan. We zijn de nummer één in consumentenelektronica in Europa, in een markt die 300 miljard euro groot is”, aldus Pieter Haas, de nieuwe CEO van consumentenelektronicatak Ceconomy, aan het FD. Haas heeft grote plannen met Ceconomy: zo moet de omzet van extra diensten, zoals verzekeringen, binnen de groep groeien van 6 naar 10%. Daarnaast zal er ook verder geïnvesteerd worden in digitalisering.

 

Dat wil echter niet zeggen dat de winkels vergeten worden. “We zullen ook in de toekomst winkels openen. Dat hoeven niet meer alleen grote winkels van 2.000 of 3.000 m² zijn, het kunnen ook kleinere winkels in kleinere steden zijn. De experimenten met kleinere winkels zijn succesvol. We proberen ook shop-in-shops uit, bijvoorbeeld bij Tesco in Hongarije”, stelt Haas. Hij sluit ook overnames van andere partijen in de toekomst niet uit.

 

Op eigen benen wendbaarder

Ook Pieter Boone, CEO van het nieuwe Metro, ziet vooral voordelen aan de splitsing. “We zijn af van het grote bedrijf. Dat was duur en het maakte alles trager. Op eigen benen zijn we veel wendbaarder”, zegt hij. Daarnaast wordt Metro sinds enkele jaren ook meer op landelijk niveau geleid: lokale CEO’s hebben de mogelijkheid om het concept naar wens aan te passen. “Van het merk moeten ze afblijven, maar verder kunnen ze bijna alles doen”, aldus Boone. Ook hij sluit niet uit dat er in de toekomst nog overnames plaatsvinden.

 

Het idee van de splitsing is overigens niet nieuw, maar kon eerder niet uitgevoerd worden, omdat Media-Saturn vroeger een te grote schuld had. Dat is nu minder het geval en dus is het moment aangebroken om de splitsing uit te voeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.