Nederlanders spenderen meer in België dan omgekeerd

Nederlanders spenderen meer in België dan omgekeerd

Belgische toeristen gaven vorig jaar 1,4 miljard euro uit in Nederland, maar omgekeerd besteedden Nederlanders 1,5 miljard euro bij een bezoek aan België. De Belgen zijn de op één na grootste bron van buitenlandse bestedingen voor Nederland.

Duitsers op één

Enkel Duitsers gaven meer uit, maar het verschil tussen de nummers één en twee is wel groot (zie grafiek): bijna de helft van alles wat buitenlandse reizigers in Nederland uitgeven, is afkomstig van Duitse vakantiegangers, dagjesmensen en zakenreizigers. Duitsers gaven vorig jaar 4,9 miljard euro uit in Nederland, op een totaal van 10,2 miljard euro, zegt het Nederlandse Centraal bureau voor de Statistiek (CBS).

 

Met 1,4 miljard euro zijn de Belgen goed voor 13% van de totale buitenlandse bestedingen bij hun noorderburen. Na de Duitsers en de Belgen volgen de Britten, de Amerikanen, de Fransen en de Italianen.

 

Omgekeerd geven de Nederlanders het meest uit in Duitsland: in 2015 ging het om ruim 3,4 miljard euro. Ook België is in trek, met name bij Nederlandse dagjesmensen. Jaarlijks geven Nederlanders in totaal bijna 1,5 miljard euro uit in België. Dat is iets minder dan in vakantieland nummer één Frankrijk (ca. 1,6 miljard euro), maar bijvoorbeeld meer dan andere vakantiebestemmingen als Spanje of Turkije.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top