Nederlanders spenderen meer in België dan omgekeerd | RetailDetail

Nederlanders spenderen meer in België dan omgekeerd

Nederlanders spenderen meer in België dan omgekeerd

Belgische toeristen gaven vorig jaar 1,4 miljard euro uit in Nederland, maar omgekeerd besteedden Nederlanders 1,5 miljard euro bij een bezoek aan België. De Belgen zijn de op één na grootste bron van buitenlandse bestedingen voor Nederland.

Duitsers op één

Enkel Duitsers gaven meer uit, maar het verschil tussen de nummers één en twee is wel groot (zie grafiek): bijna de helft van alles wat buitenlandse reizigers in Nederland uitgeven, is afkomstig van Duitse vakantiegangers, dagjesmensen en zakenreizigers. Duitsers gaven vorig jaar 4,9 miljard euro uit in Nederland, op een totaal van 10,2 miljard euro, zegt het Nederlandse Centraal bureau voor de Statistiek (CBS).

 

Met 1,4 miljard euro zijn de Belgen goed voor 13% van de totale buitenlandse bestedingen bij hun noorderburen. Na de Duitsers en de Belgen volgen de Britten, de Amerikanen, de Fransen en de Italianen.

 

Omgekeerd geven de Nederlanders het meest uit in Duitsland: in 2015 ging het om ruim 3,4 miljard euro. Ook België is in trek, met name bij Nederlandse dagjesmensen. Jaarlijks geven Nederlanders in totaal bijna 1,5 miljard euro uit in België. Dat is iets minder dan in vakantieland nummer één Frankrijk (ca. 1,6 miljard euro), maar bijvoorbeeld meer dan andere vakantiebestemmingen als Spanje of Turkije.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.