Nederlands consumentenvertrouwen krijgt forse groeischeut

Nederlands consumentenvertrouwen krijgt forse groeischeut

Nederlands consumentenvertrouwen krijgt forse groeischeut
Shutterstock

Het vertrouwen van de Nederlandse consument is in september gestegen tot zijn hoogste peil dit jaar. Er zijn nu 8 procent meer optimisten dan pessimisten. Bovendien blijken ze ook meer uit te geven.

 

Brexit is al verteerd

In juli kende de barometer van het consumentenvertrouwen, die maandelijks door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt opgesteld, nog een terugval van 5 punten naar 1 punt. Dat betekent dat er nog slechts 1 procent meer optimisten dan pessimisten waren.

 

De daling werd toegeschreven aan de vrees voor de gevolgen van de Brexit. In augustus was er echter al een licht herstel tot 2 punten en in september versnelde de verbetering ineens met zes punten tot 8 punten. 


Met acht procent meer optimisten dan pessimisten ligt het consumentenvertrouwen ruim boven zijn gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. Het gemiddelde staat immers op -8 punten, wat dus een dominantie van de pessimisten inhoudt. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013, toen het vertrouwen van de Nederlandse consument tot -44 punten zakte. Het toppunt van 27 punten dateert van april 2000.

 

Tijd voor aankoop duurzame goederen

De bevraagde Nederlanders oordelen nu een stuk positiever over de economie en de ontwikkeling van de werkloosheid dan de voorbije maanden. Ook hun koopbereidheid nam toe: omdat ze minder negatief zijn over hun eigen financiële situatie lijkt de tijd hen gunstiger geworden voor het doen van grote aankopen.


Intussen blijkt overigens dat de Nederlandse consument in juli 2,2 procent meer uitgaf dan in dezelfde maand van 2015. Vooral duurzame goederen, zoals huishoudelijke apparaten, auto’s en kleding, lagen goed in de markt. Voorts ging meer geld naar voedings- en genotmiddelen en motorbrandstoffen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.