Nederlandse detailhandel kende sterke groei in 2017 | RetailDetail

Nederlandse detailhandel kende sterke groei in 2017

Nederlandse detailhandel kende sterke groei in 2017
Shutterstock

Het voorbije jaar is de Nederlandse retail met meer dan 4% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Dat is de grootste groei in meer dan een decennium. De online verkoop maakte zelfs een sprong van 19,5%.

 

Bijna op niveau pre-crisis

Ten opzichte van 2016 is de omzet in de Nederlandse detailhandel vorig jaar met 4,2% gestegen. Daarbij ging het verkochte volume er met 3,1% op vooruit, blijkt uit cijfers van het CBS. Met die groei doet de detailhandel het fors beter dan in 2016, toen er sprake was van een groei van 1,6%. Het is de eerste keer sinds 2006 dat de omzet zo hard groeit.

 

De omzet lag in 2017 wel nog 0,5% lager dan in 2008. Dat is vooral te wijten aan de non-foodwinkels, waar de omzet nog steeds 13% lager ligt dan het niveau van voor de economische crisis. Bij de voedingsmiddelen is er dan weer een groei van 15% ten opzichte van de periode vlak voor de crisis. In 2017 steeg de omzet bij non-foodwinkels met 3,3% en het volume met 3,5%. De grootste stijgingen zijn te vinden in winkels voor doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en huishoudartikelen. Ook bij de andere sectoren was er sprake van groei, behalve bij consumentelektronica en recreatieartikelen.

 

De winkels in voedings- en genotmiddelen hadden vorig jaar 3,2% meer omzet: die stijging kwam er vooral dankzij prijsstijgingen, want het volume steeg met slechts 1%. Bij supermarkten was de groei groter dan bij speciaalzaken. Bij die laatste lag het volume ook lager dan een jaar eerder.

 

Online werd er in 2017 19,5% meer omzet gehaald. Handelaars met online als hoofdactiviteit zagen hun omzet met 18% stijgen, terwijl bij verkopers waar online handel eerder een nevenactiviteit de omzet met 22% groeide.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.