Nederlandse luxeretail mikt op rijke Arabieren

Nederlandse luxeretail mikt op rijke Arabieren

De Nederlandse luxesector is een zakelijk platform begonnen dat ook rijke Arabieren naar Nederland moet lokken. Momenteel zijn het immers vooral Aziatische en Russische rijken die hun geld komen spenderen in Nederland.

 

Ramadan Rush

Het nieuwe platform is een initiatief van ondernemer Abdelaziz Aouragh van het marketingbureau Pure Safy Branding, die gespecialiseerd is in marketing gericht op moslims. Zijn grote doel is om ook in Nederland een ‘ramadan rush’ te ontketenen, waarbij rijke Arabieren heel wat geld uitgeven aan cadeaus voor het Suikerfeest. In Londen levert dat jaarlijks heel wat extra omzet op.

 

Onder meer juweliersketen Schaap en Citroen, het Conservatorium Hotel, marketingbedrijf Global Blue, Schiphol en MacArthur Glenn, de eigenaar van Roermond Fashion Outlet hebben zich achter het initiatief geschaard.

 

Reclame maken voor Nederland

“Zij zien dat Arabieren ‘the next big thing’ zijn”, aldus Aouragh aan het FD. “De luxemarkt in Rusland zakt in en bij China is het de vraag wanneer de economische zeepbel barst. Maar in het Midden-Oosten groeien de uitgaven aan luxeproducten. Daar kan Nederland op inspelen.”

 

De eerste stap om mensen uit het Midden-Oosten te brengen is reclame maken voor Nederland in die regio. Momenteel loopt er op Dubai Airport al een campagne met 30 billboards en 20.000 magazines, maar daarbij wordt voornamelijk op Europa gefocust en wordt Nederland maar kort genoemd.

 

Het platform wil echter Nederland specifieker in de aandacht brengen. “Daarvoor moet je benadrukken wat Nederland uniek maakt. Bijvoorbeeld al het groen hier, dat vinden reizigers uit woestijnstaten prachtig. Maar denk ook aan onze musea, de Keukenhof en trendy Dutch design.”