Nederlandse ontwikkelaar slimme prijzensoftware krijgt miljoeneninvestering | RetailDetail

Nederlandse ontwikkelaar slimme prijzensoftware krijgt miljoeneninvestering

Nederlandse ontwikkelaar slimme prijzensoftware krijgt miljoeneninvestering
shutterstock

Omnia Retail, het Nederlandse bedrijf dat software ontwikkelde om snel online prijsaanpassingen door te voeren, krijgt van het Amsterdamse groeikapitaalfonds Connected Capital een miljoeneninvestering.

Meer dan half miljard vergelijkingen

De software die Omnia Retail ontwikkelde, wordt momenteel al gebruikt door een tachtigtal retailers (denk aan bol.com, Blokker en Decathlon). De software analyseert dagelijks meer dan een half miljard prijzen en voert vervolgens tot zeven miljoen prijsaanpassingen door. Nu beginnen ook steeds meer grote buitenlandse bedrijven aan de deur te kloppen. Met de investering wordt het aantal werknemers opgekrikt, om zo te kunnen voldoen aan de grotere vraag.

 

“Ze zijn de meest geavanceerde speler in Europa”, zegt Olaf te Spenke van Connected Capital aan het FD. “We hebben daar veel onderzoek naar gedaan. Wij verwachten een sterk groeiende vraag naar dit type software in Europa en daarbuiten.”

 

Op zoek naar marges

Het systeem van Omnia kijkt niet enkel naar de laagste prijzen, maar zoekt ook plaats waar de marges hoger kunnen zijn en bekijkt zelfs of het een goed idee is om meer te investeren in online reclame. Prijzen worden ook niet enkel aangepast op basis van de prijzen van de concurrentie: ook als de de voorraad bij concurrenten opraakt, als het product meer bekeken wordt of als het weer verandert, kan dat leiden tot prijswijzigingen.

 

Volgens de oprichters van Omnia wil hun software niet zeggen dat het voor de consument niet meer belangrijk is om te vergelijken. In sommige productgroepen kan het prijsverschil immers nog steeds oplopen van 15 tot 20%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.