Nederlandse ontwikkelaar slimme prijzensoftware krijgt miljoeneninvestering | RetailDetail

Nederlandse ontwikkelaar slimme prijzensoftware krijgt miljoeneninvestering

Nederlandse ontwikkelaar slimme prijzensoftware krijgt miljoeneninvestering
shutterstock

Omnia Retail, het Nederlandse bedrijf dat software ontwikkelde om snel online prijsaanpassingen door te voeren, krijgt van het Amsterdamse groeikapitaalfonds Connected Capital een miljoeneninvestering.

Meer dan half miljard vergelijkingen

De software die Omnia Retail ontwikkelde, wordt momenteel al gebruikt door een tachtigtal retailers (denk aan bol.com, Blokker en Decathlon). De software analyseert dagelijks meer dan een half miljard prijzen en voert vervolgens tot zeven miljoen prijsaanpassingen door. Nu beginnen ook steeds meer grote buitenlandse bedrijven aan de deur te kloppen. Met de investering wordt het aantal werknemers opgekrikt, om zo te kunnen voldoen aan de grotere vraag.

 

“Ze zijn de meest geavanceerde speler in Europa”, zegt Olaf te Spenke van Connected Capital aan het FD. “We hebben daar veel onderzoek naar gedaan. Wij verwachten een sterk groeiende vraag naar dit type software in Europa en daarbuiten.”

 

Op zoek naar marges

Het systeem van Omnia kijkt niet enkel naar de laagste prijzen, maar zoekt ook plaats waar de marges hoger kunnen zijn en bekijkt zelfs of het een goed idee is om meer te investeren in online reclame. Prijzen worden ook niet enkel aangepast op basis van de prijzen van de concurrentie: ook als de de voorraad bij concurrenten opraakt, als het product meer bekeken wordt of als het weer verandert, kan dat leiden tot prijswijzigingen.

 

Volgens de oprichters van Omnia wil hun software niet zeggen dat het voor de consument niet meer belangrijk is om te vergelijken. In sommige productgroepen kan het prijsverschil immers nog steeds oplopen van 15 tot 20%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.