Nemen robots de winkel over?

Nemen robots de winkel over?
Home Of Retail

Worden winkelmedewerkers binnenkort vervangen door robots? Een fascinerende maar ook wat beangstigende vraag. RetailDetail gaat op zoek naar antwoorden in het nieuwe co-creatieplatform Home of Retail.

Shopper ziet het zitten

Robotisering heeft vandaag al een impact op logistieke processen, maar welke rol blijft weggelegd voor mensen in de winkel? Een nieuwe studie van Roland Berger beantwoordt deze prangende vraag. De resultaten worden op 7 juni in Antwerpen onthuld, bij de officiële 'grand opening' van het co-creatieplatform Home of Retail.

 

Enkele inzichten? Meestal worden robots ingezet om klanten te verwelkomen, te informeren, te entertainen en producten te promoten. Na een test met Pepper-robots bij Carrefour bleek het aantal interacties met de robots wel dertig keer hoger te liggen dan die met digitale terminals. Shoppers zien het dus wel zitten. Nissan-dealers kregen 18% meer klanten over de vloer wanneer ze robots inzetten, het Japanse Softbank verwelkomde zelfs 38% meer klanten en Nestlé verkocht 15% meer wanneer het robots inzette als verkopers in Japanse warenhuizen.

 

Inspirerend verhaal

Woensdag komt een internationaal gezelschap van pers, politici, retailers en experts met alle zintuigen ervaren hoe de shopper morgen zijn inkopen zal doen. Het unieke kenniscentrum Home of Retail brengt retailers en experts bijeen om samen te bouwen aan de toekomst van het winkelen; nergens ter wereld bestaat een vergelijkbaar initiatief.

 

Kennismaken met dit grensverleggend project? Dit filmpje licht al een tipje van de sluier. Bekende namen als Erwin Van Osta (Hubo), Gino Van Ossel (Vlerick), Cate Trotter (Insider Trends) en Herman Toch (Anchorage) zijn al enthousiast. Ontdek een inspirerend verhaal!

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Back to top