Nemen robots de winkel over? | RetailDetail

Nemen robots de winkel over?

Nemen robots de winkel over?
Home Of Retail

Worden winkelmedewerkers binnenkort vervangen door robots? Een fascinerende maar ook wat beangstigende vraag. RetailDetail gaat op zoek naar antwoorden in het nieuwe co-creatieplatform Home of Retail.

Shopper ziet het zitten

Robotisering heeft vandaag al een impact op logistieke processen, maar welke rol blijft weggelegd voor mensen in de winkel? Een nieuwe studie van Roland Berger beantwoordt deze prangende vraag. De resultaten worden op 7 juni in Antwerpen onthuld, bij de officiële 'grand opening' van het co-creatieplatform Home of Retail.

 

Enkele inzichten? Meestal worden robots ingezet om klanten te verwelkomen, te informeren, te entertainen en producten te promoten. Na een test met Pepper-robots bij Carrefour bleek het aantal interacties met de robots wel dertig keer hoger te liggen dan die met digitale terminals. Shoppers zien het dus wel zitten. Nissan-dealers kregen 18% meer klanten over de vloer wanneer ze robots inzetten, het Japanse Softbank verwelkomde zelfs 38% meer klanten en Nestlé verkocht 15% meer wanneer het robots inzette als verkopers in Japanse warenhuizen.

 

Inspirerend verhaal

Woensdag komt een internationaal gezelschap van pers, politici, retailers en experts met alle zintuigen ervaren hoe de shopper morgen zijn inkopen zal doen. Het unieke kenniscentrum Home of Retail brengt retailers en experts bijeen om samen te bouwen aan de toekomst van het winkelen; nergens ter wereld bestaat een vergelijkbaar initiatief.

 

Kennismaken met dit grensverleggend project? Dit filmpje licht al een tipje van de sluier. Bekende namen als Erwin Van Osta (Hubo), Gino Van Ossel (Vlerick), Cate Trotter (Insider Trends) en Herman Toch (Anchorage) zijn al enthousiast. Ontdek een inspirerend verhaal!

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Onderhandelingen bij Carrefour België vorderen “mondjesmaat”

17/05/2018

Gisteren zaten bonden en directie bij Carrefour België samen over het eerder aangekondigde transformatieplan waarbij 1.233 jobs op de helling staan. Een van de grote knelpunten blijft dat van de naakte ontslagen, zo viel te horen bij de bonden.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.