New York en San Francisco, mekka’s van innovatieve retail

New York en San Francisco, mekka’s van innovatieve retail
http://www.shutterstock.com/pic-237303676/

De toekomst van de retail aan den lijve ondervinden, dat is de Retail Inspiration Tour van retail- en innovatie-experten Steven Van Belleghem en Peter Hinssen. In juni doen ze de visionaire Amerikaanse steden New York en San Francisco aan.

 

New York: Digitalisering op de winkelvloer

Er zijn een viertal grote trends die de toekomst van retail beïnvloeden, zien marketingexpert Steven Van Belleghem (o.a. bekend van de boeken The Conversation Manager en When Digital Becomes Human) en innovatiekenner Peter Hinssen (o.a. The Network Always Wins), de touroperators van dienst. Als eerste is er de digitalisering van de winkelvloer zelf, zoals in shopmekka New York heel duidelijk te zien is. 


“New York blijft een pionier op het gebied van innovatieve winkelconcepten. Het is er wat minder futuristisch dan Tokio, maar daardoor is het net bruikbaar, ook hier bij ons. De bedoeling is echt dat je er nadien zelf mee aan de slag kan gaan”, aldus Steven Van Belleghem.


“We gaan in New York dus een aantal toonaangevende voorbeelden bekijken, zoals een winkel waar je een hoofdtelefoon kunt laten maken helemaal op maat van jouw oor, dankzij 3D-printing.”

 

San Francisco: tech-dromen in Silicon Valley

Een tweede disruptieve trend is de opkomst van digitale en mobiele betaalmogelijkheden. Het is een evolutie die de retail in zijn hart – wat, laten we eerlijk zijn, toch altijd de kassa is geweest – heeft geraakt en voor een nieuw gezicht zal zorgen. 


En waar kan je daarvoor beter terecht dan in Silicon Valley? “PayPal is bijvoorbeeld heel geavanceerd bezig met gepersonaliseerde terminals voor winkels. Veel mensen weten nog niet goed wat de mogelijkheden allemaal zijn. Daarom gaan we er niet alleen op bezoek, we doen ook uitgebreide inspiratiesessies en bespreken samen op voorhand alle cases.”


Ook robotica beschouwen Van Belleghem en Hinssen als een belangrijke en impactvolle vernieuwing, net zoals de vele nieuwe businessmodellen, die we in de Verenigde Staten zien opduiken en steeds sneller ook Europa komen veroveren. Feastly, bijvoorbeeld, is er een nieuw concept dat je het best kan omschrijven als een Uber voor hobbykoks, maar ook vernieuwende formules zoals Instacart vinden allemaal hun wortels in de broeierige zandgrond van Silicon Valley.

 

Innovatie bruist in de lucht

“Innovatie hangt er gewoon in de lucht”, meent Van Belleghem. En hij kan het weten, want samen met Peter Hinssen heeft hij al heel veel van dit soort tours gedaan. Silicon Valley heeft het duo al zeker twintig keer met groepen bezocht, al dan niet op vraag van bedrijven, en ook in Azië, Berlijn, Dublin en Londen trokken de heren op expeditie om inspiratie te zoeken en te vinden.


Context wordt daarbij gegeven door Peter Hinssen en Steven Van Belleghem “We willen mensen prikkelen, uitdagen om hiermee verder te gaan.” Toch vindt elke tour maar één keer plaats. Zelfs als ze naar Silicon Valley trekken, bezoekt het gezelschap steeds andere plekken. “Het is een ‘once in a lifetime experience’”, klinkt het glimlachend. “Dat zorgt er ook voor dat het heel intensief en heel energiek is. Het tempo ligt hoog, het is echt een bruisende ervaring.”


Leuk vinden de organisatoren ook dat het steeds een zeer diverse groep is. “Wie meegaat, is vooral verbonden door eenzelfde attitude: het zijn mensen die openstaan, die bezig zijn met innovatie, ongeacht hun plek binnen het bedrijf. Dat zorgt voor een groep hele leuke mensen, van retailers tot professionals in reclamebureaus.”

 

Inschrijven voor de Retail Inspiration Tour 2016 naar New York en San Francisco, die doorgaat van 11 juni tot 18 juni, is nog mogelijk. Klik hier voor meer informatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Back to top