Niet thuis voor een levering? Geen probleem meer voor Zalando

Niet thuis voor een levering? Geen probleem meer voor Zalando

Online modewinkel Zalando gaat een samenwerking aan met het Belgische pakjesbedrijf Parcify. Dat maakt gebruik van gps-gegevens om de exacte positie van klanten te bepalen, om zo het pakketje te kunnen afleveren.

Brussel, Antwerpen en Gent

“We beginnen met een proefproject met enkele duizenden Belgen in Brussel, Antwerpen en Gent”, zegt Zalando-woordvoerder Monica Franz over de samenwerking. “We weten nog niet hoelang de proef zal lopen, maar het gaat in ieder geval om meerdere maanden.”

 

Voor Parcify is het ondertussen al de tweede grote klant, want het wist eerder ook al een samenwerking af te sluiten met de Nederlandse webwinkel bol.com. Die vraagt 1,99 euro voor levering via Parcify, terwijl het bij Zalando voorlopig nog gratis is. Na de eerste testperiode zal ook echter daar een leveringskost gevraagd worden.

 

Klanten kunnen op voorhand aangeven aan Parcify waar ze het pakje willen ontvangen en kunnen dat nog tot kort voor de levering aanpassen, aangezien het bedrijf gebruik maakt van de gps-gegevens van de smartphone van de klant. Dat maakt het ook mogelijk om pakjes af te leveren wanneer die klant op pad is, zolang die zich niet sneller voortbeweegt dan vijf kilometer per uur.

 

Experimenteren in België

Zalando blijft zo wel volop experimenteren in België. Klanten in bepaalde regio’s kunnen producten die ze willen retourneren bijvoorbeeld al thuis terug laten ophalen, in plaats van ze zelf naar het postkantoor te brengen, en tijdelijk was het ook mogelijk om pakjes op zondag te laten leveren. Die test is echter al terug stopgezet.

 

“De e-commercemarkt wordt er steeds volwassener. Met Parcify en CityDepot heeft België interessante start-ups die diensten aanbieden die wij in ons eentje niet kunnen aanbieden”, zegt Zalando over zijn interesse in België als testgebied.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

RetailDetail verwelkomt Kjëll Bries

25/04/2017

Het blijft bewegen bij RetailDetail: zopas hebben we een nieuwe accountmanager aangeworven. Kjëll Bries wordt het aanspreekpunt voor onze partners en adverteerders.

Winkels Neckermann verdwijnen volledig

25/04/2017

De winkels van Neckermann.com zullen geen doorstart maken en zijn in handen gevallen van opkoper Hahebo. De curators hebben lange tijd naar een overnemer gezocht, maar zijn daar uiteindelijk dus niet in geslaagd.

Regering stelt gedragscode deur-aan-deurverkopers op

24/04/2017

Minister van Economie Kris Peeters heeft een gedragscode opgesteld voor deur-aan-deurverkopers, die een einde moet maken aan opdringerige verkopers. Het is de bedoeling dat alle bedrijven in de sector de gedragscode ondertekenen.

Wat na de digitalisering? Vier grote trends

24/04/2017

De digitale disruptie heeft meer gevolgen dan alleen de digitalisering van de retailsector. Veel meer, meent Annick Lemaylleux, VP Global Retail Market bij Atos. Op het RetailDetail Congress maakt ze ons wegwijs in de grootste trends.

 

Philip Morris verkocht ruim tiende minder sigaretten

20/04/2017

Tabaksgigant Philip Morris, de fabrikant van onder meer Marlboro, L&M en Chesterfield, verkocht het voorbije kwartaal 11,5% minder sigaretten dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet zakte met 1,4%, de winst ging er wel met 4% op vooruit.

UHasselt organiseert vierde ‘summer school’ in retaildesign

20/04/2017

Aan de UHasselt kan je deze zomer weer een ‘crash course’ in retaildesign volgen. Het is al voor de vierde keer dat de zomercursus er wordt georganiseerd.

Back to top