Pakjesbedrijf Parcify werkt samen met Zalando | RetailDetail

Niet thuis voor een levering? Geen probleem meer voor Zalando

Niet thuis voor een levering? Geen probleem meer voor Zalando

Online modewinkel Zalando gaat een samenwerking aan met het Belgische pakjesbedrijf Parcify. Dat maakt gebruik van gps-gegevens om de exacte positie van klanten te bepalen, om zo het pakketje te kunnen afleveren.

Brussel, Antwerpen en Gent

“We beginnen met een proefproject met enkele duizenden Belgen in Brussel, Antwerpen en Gent”, zegt Zalando-woordvoerder Monica Franz over de samenwerking. “We weten nog niet hoelang de proef zal lopen, maar het gaat in ieder geval om meerdere maanden.”

 

Voor Parcify is het ondertussen al de tweede grote klant, want het wist eerder ook al een samenwerking af te sluiten met de Nederlandse webwinkel bol.com. Die vraagt 1,99 euro voor levering via Parcify, terwijl het bij Zalando voorlopig nog gratis is. Na de eerste testperiode zal ook echter daar een leveringskost gevraagd worden.

 

Klanten kunnen op voorhand aangeven aan Parcify waar ze het pakje willen ontvangen en kunnen dat nog tot kort voor de levering aanpassen, aangezien het bedrijf gebruik maakt van de gps-gegevens van de smartphone van de klant. Dat maakt het ook mogelijk om pakjes af te leveren wanneer die klant op pad is, zolang die zich niet sneller voortbeweegt dan vijf kilometer per uur.

 

Experimenteren in België

Zalando blijft zo wel volop experimenteren in België. Klanten in bepaalde regio’s kunnen producten die ze willen retourneren bijvoorbeeld al thuis terug laten ophalen, in plaats van ze zelf naar het postkantoor te brengen, en tijdelijk was het ook mogelijk om pakjes op zondag te laten leveren. Die test is echter al terug stopgezet.

 

“De e-commercemarkt wordt er steeds volwassener. Met Parcify en CityDepot heeft België interessante start-ups die diensten aanbieden die wij in ons eentje niet kunnen aanbieden”, zegt Zalando over zijn interesse in België als testgebied.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.