Nieuw crowdshipping-initiatief van start in België

Foto: Shutterstock

Pakjes voor elkaar leveren: Colruyt en JBC gingen er dit jaar al mee aan de slag, en nu komt er nog een speler op de markt bij. Shopopop gaat in december van start in België, te beginnen bij Mons.

 

Lokale leveringen aan huis

Het Franse crowdshipping-platform Shopopop trekt naar het buitenland: op 9 december gaat het logistieke deelplatform van start in België, met name in Bergen (Mons). Het is de eerste keer dat de start-up, die in Frankrijk net de mijlpaal van 700.000 leveringen heeft bereikt, uit zijn thuismarkt treedt.

 

Aangezien thuisbezorging nu relevanter dan ooit is, begint het bedrijf aan een internationale expansie. Belgische verantwoordelijke Kris de Coster, gespecialiseerd in het lanceren van nieuwe concepten in nieuwe markten, noemt België een cruciale markt, omdat er nog veel groeimarge is bij lokale handelaars die thuis willen leveren.


Shopopop sluit namelijk partnerships af met bedrijven die thuisleveringen willen voorzien voor hun klanten en gaat vervolgens in de directe omgeving op zoek naar “shoppers”, legt het bedrijf de werking uit. Shoppers zijn in dit geval particuliere bezorgers, die zich via een app kunnen aansluiten en minimaal 5 euro per afgeleverd pakketje verdienen.

 

Klacht van beroepsbezorgers

Het bedrijf noemt zichzelf duurzaam en ecologisch, omdat het enkel met lokale bezorgers werkt. “Aangezien wij beroep doen op de lokale deeleconomie heeft Shopopop het potentieel om een essentiële speler te worden in elke markt waar vandaag de problematiek van de laatste kilometer actueel is”, aldus Kris de Coster. Ook Colruyt test voor Collect & Go bijvoorbeeld een systeem van ‘burenbezorgers’ uit, waarbij mensen de boodschappen van hun buren kunnen meenemen en aan huis leveren.


Toch is het concept van ‘crowdshipping’, dus bezorging door particulieren, ook omstreden: de beroepsvereniging Transport en Logistiek Vlaanderen diende dit voorjaar een klacht in tegen soortgelijk deelplatform Hytchers, dat pendelaars inzet voor het leveren van pakketjes. Ook JBC ging met het platform de samenwerking aan, om particulieren online retours te laten oppikken en terugbrengen, maar werd daarvoor (even) teruggefloten. De rechter stelde Hytchers evenwel over de hele lijn in het gelijk.