Nieuw diefstalfenomeen ‘jamming’ duikt op in modezaken

Nieuw diefstalfenomeen ‘jamming’ duikt op in modezaken

De Antwerpse politie waarschuwt voor een opkomend diefstalfenomeen: ‘jamming’. Met behulp van een zendertje verstoren dieven beveilingssensoren, waardoor de detectiepoorten van winkels niet afgaan.

Alarm geneutraliseerd door ‘stoorzender’

Het kreeg deze week flink wat media-aandacht: een man liep de Essentiel-winkel in de Antwerpse Kammenstraat ongehinderd naar buiten met een dure trui, zonder dat het alarm van de detectiepoorten afging. De trui was nochtans beveiligd.

 

Volgens de Antwerpse politie was dit mogelijk omdat de winkeldief gebruik maakte van een ‘jammer’, een klein toestel dat signalen van onder andere gsm’s of gps kan verstoren. Mits een aanpassing van de frequentie kunnen ze echter ook gebruikt worden om alarmsignalen te neutraliseren.

 

“Bij het indrukken wordt een signaal uitgestuurd die de 58KHz of de 8.2Mhz frequenties (dit zijn de twee meest gebruikte technologieën) gaat verstoren, waardoor standaardantennes niet meer in staat zijn hun signalen correct te verzenden en te ontvangen . Van zodra de knop van de ‘jammer’ niet meer wordt ingedrukt, valt de storing weg en kunnen deze standaardantennes opnieuw normaal functioneren”, zegt Lieven Steel van winkelbeveiligingspecialist Resatec.

 

Slimme detectiepoorten

Meestal zullen de dieven volgens hem in groep werken: één iemand zal de jammer indrukken, terwijl de ander de winkel verlaat met beveiligde koopwaar. Volgens de Antwerpse politie was het de eerste keer dat ze in Antwerpen in contact kwamen met zo’n ‘jammer’, maar in Knokke zou al jaren geleden op deze wijze een diefstal zijn gepleegd.

 

The Loop, het ‘retail experience center’ van RetailDetail, stelt in zijn winkeltoonzaal van de toekomst dan ook al even een oplossing tentoon: detectiepoorten die het gebruik van ‘jammers’ zelf detecteren en signaleren. De Nexus-antennes van partner Resatec zijn immers standaard uitgerust met een anti-jammerfunctie. Wanneer ze een dergelijk storingssignaal ontvangen, slaan de antennes alarm, waardoor winkelpersoneel onmiddellijk gewaarschuwd wordt en kan ingrijpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Shoptalk kondigt nieuw mondiaal evenement aan

26/09/2017

In 2018 slaan Shoptalk Europe en Shoptalk U.S. de handen in elkaar voor het eerste mondiale event over retail- en e-commerce-innovatie. Eerst gaat op 8-11 oktober wel nog Shoptalk Europe door in Kopenhagen.

“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Back to top