Nieuw distributiecentrum moet groei èggo en euro center opvangen | RetailDetail

Nieuw distributiecentrum moet groei èggo en euro center opvangen

Nieuw distributiecentrum moet groei èggo en euro center opvangen

De groep achter euro center en èggo heeft 6,5 miljoen euro geïnvesteerd in een nieuw distributiecentrum in Rhisnes nabij Namen. Het moet de groei van de twee bedrijven opvangen, want zowel de elektroverkoper als de keukenspecialist hebben uitbreidingsplannen.

Euro center plant nieuwe openingen in Wallonië

Euro center en èggo zijn eigendom van de familie Taminiaux: Philippe Taminiaux startte in 1979 met een elektroketen, die intussen is uitgegroeid tot een keten met 24 verkooppunten, die alle in het Waalse landsgedeelte liggen, en een jaaromzet van 63 miljoen euro. Jaarlijks komen er zowat 600.000 klanten over de vloer.

 

Voor dit jaar wordt nog een 25ste winkel gepland, ondanks het feit dat de totale markt met zowat 10 procent krimpt. Waar precies wil het bedrijf nog niet kwijt, omdat het contract nog niet getekend is. Wel geeft de onderneming aan geen intentie te hebben om buiten Wallonië actief te worden. Op termijn kunnen er nog vijf tot acht winkelopeningen bijkomen.

 

Euro center richt zich op winkels met een oppervlakte van minder dan 1.000 vierkante meter op kleinere locaties. Op die manier kan het zijn lageprijzenpolitiek voeren en blijft het uit de vaargeul van de grotere concurrenten.

 

Eggo groeit uit tot nummer twee

In 2007 kreeg het bedrijf een tweede pijler met de keukenketen èggo, die gebouwd werd op de restanten van het failliete Megapool. De nieuwe activiteit was in 2013 al goed voor een omzet van 97 miljoen euro. Die werd verdiend in 46 Belgische vestigingen en, sinds eind vorig jaar, ook in een Spaanse winkel. In totaal verkochten die 15.000 keukens. Het zegt daarmee de op één na grootste verkoper van keukens op de Belgische markt te zijn.

 

Met èggo heeft de familie Taminiaux grotere expansieplannen: op korte termijn wil het bedrijf onder dit enseigne groeien naar 50 winkels. Aangezien in België Wallonië al relatief goed is afgedekt, is de binnenlandse uitbreiding nu voornamelijk op Vlaanderen gericht. Recent ging al een nieuwe winkel open in Turnhout, na de zomer volgen nog nieuwe vestigingen in Mechelen en Ukkel.

 

Expansie naar de buurlanden via masterfranchises

Eggo heeft ook buitenlandse dromen; het bedrijf wil namelijk masterfranchises opzetten in de buurlanden. Daarbij wordt in eerste instantie gekeken naar Noord-Frankrijk, Luxemburg en Nederland. De bedoeling is immers dat die vanuit het nieuwe distributiecentrum in Rhisnes beleverd kunnen worden. Globaal genomen rekent het bedrijf er dan ook op om op korte termijn twintig beleveringspunten te kunnen toevoegen aan zijn bestemmingenlijst.

 

Het nieuwe distributiecentrum in Rhisnes vergde een investering van 6,5 miljoen euro. Daarvoor kreeg het bedrijf een pand van 10.000 m², waar de orderpicking volledig geautomatiseerd verloopt en waar voor het eerst het totale aanbod van de beide ketens kan worden gestockeerd. In het magazijn kunnen de meubels tot drie verdiepingen hoog worden gestapeld.

 

Faillissement afgewend door inlevering personeel

De combinatie euro center – èggo stelt vandaag 483 mensen tewerk. De expansieplannen kunnen dat aantal dit jaar nog met een dertigtal opdrijven.

 

Nochtans zag het er enkele jaren geleden minder florissant uit. “We flirtten toen met het faillissement”, gaf Frédéric Taminiaux, zoon van stichter Philippe, toe. Slechts door een solidariteit van het personeel, dat zich bereid toonde om tal van voordelen in te leveren, kon het bedrijf er weer bovenop komen. Intussen is die bladzijde echter omgeslagen en hebben de personeelsleden hun inlevering al teruggekregen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.