Nieuw distributiecentrum moet groei èggo en euro center opvangen

Nieuw distributiecentrum moet groei èggo en euro center opvangen

De groep achter euro center en èggo heeft 6,5 miljoen euro geïnvesteerd in een nieuw distributiecentrum in Rhisnes nabij Namen. Het moet de groei van de twee bedrijven opvangen, want zowel de elektroverkoper als de keukenspecialist hebben uitbreidingsplannen.

Euro center plant nieuwe openingen in Wallonië

Euro center en èggo zijn eigendom van de familie Taminiaux: Philippe Taminiaux startte in 1979 met een elektroketen, die intussen is uitgegroeid tot een keten met 24 verkooppunten, die alle in het Waalse landsgedeelte liggen, en een jaaromzet van 63 miljoen euro. Jaarlijks komen er zowat 600.000 klanten over de vloer.

 

Voor dit jaar wordt nog een 25ste winkel gepland, ondanks het feit dat de totale markt met zowat 10 procent krimpt. Waar precies wil het bedrijf nog niet kwijt, omdat het contract nog niet getekend is. Wel geeft de onderneming aan geen intentie te hebben om buiten Wallonië actief te worden. Op termijn kunnen er nog vijf tot acht winkelopeningen bijkomen.

 

Euro center richt zich op winkels met een oppervlakte van minder dan 1.000 vierkante meter op kleinere locaties. Op die manier kan het zijn lageprijzenpolitiek voeren en blijft het uit de vaargeul van de grotere concurrenten.

 

Eggo groeit uit tot nummer twee

In 2007 kreeg het bedrijf een tweede pijler met de keukenketen èggo, die gebouwd werd op de restanten van het failliete Megapool. De nieuwe activiteit was in 2013 al goed voor een omzet van 97 miljoen euro. Die werd verdiend in 46 Belgische vestigingen en, sinds eind vorig jaar, ook in een Spaanse winkel. In totaal verkochten die 15.000 keukens. Het zegt daarmee de op één na grootste verkoper van keukens op de Belgische markt te zijn.

 

Met èggo heeft de familie Taminiaux grotere expansieplannen: op korte termijn wil het bedrijf onder dit enseigne groeien naar 50 winkels. Aangezien in België Wallonië al relatief goed is afgedekt, is de binnenlandse uitbreiding nu voornamelijk op Vlaanderen gericht. Recent ging al een nieuwe winkel open in Turnhout, na de zomer volgen nog nieuwe vestigingen in Mechelen en Ukkel.

 

Expansie naar de buurlanden via masterfranchises

Eggo heeft ook buitenlandse dromen; het bedrijf wil namelijk masterfranchises opzetten in de buurlanden. Daarbij wordt in eerste instantie gekeken naar Noord-Frankrijk, Luxemburg en Nederland. De bedoeling is immers dat die vanuit het nieuwe distributiecentrum in Rhisnes beleverd kunnen worden. Globaal genomen rekent het bedrijf er dan ook op om op korte termijn twintig beleveringspunten te kunnen toevoegen aan zijn bestemmingenlijst.

 

Het nieuwe distributiecentrum in Rhisnes vergde een investering van 6,5 miljoen euro. Daarvoor kreeg het bedrijf een pand van 10.000 m², waar de orderpicking volledig geautomatiseerd verloopt en waar voor het eerst het totale aanbod van de beide ketens kan worden gestockeerd. In het magazijn kunnen de meubels tot drie verdiepingen hoog worden gestapeld.

 

Faillissement afgewend door inlevering personeel

De combinatie euro center – èggo stelt vandaag 483 mensen tewerk. De expansieplannen kunnen dat aantal dit jaar nog met een dertigtal opdrijven.

 

Nochtans zag het er enkele jaren geleden minder florissant uit. “We flirtten toen met het faillissement”, gaf Frédéric Taminiaux, zoon van stichter Philippe, toe. Slechts door een solidariteit van het personeel, dat zich bereid toonde om tal van voordelen in te leveren, kon het bedrijf er weer bovenop komen. Intussen is die bladzijde echter omgeslagen en hebben de personeelsleden hun inlevering al teruggekregen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gent is eerste centrumstad met eigen visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

Back to top