Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald | RetailDetail

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

 

Twee jaar garantie in heel Europa

Het voorstel houdt in dat consumenten voortaan in heel Europa twee jaar garantie krijgen bij aankopen. In een aantal landen, waaronder België, was dat al langer zo, maar er zijn momenteel ook nog heel wat uitzonderingen. Naast de verplichting tot twee jaar garantie dat de termijn voor verborgen gebreken opgetrokken wordt tot een jaar. Momenteel moet de Belgische consument na zes maanden al kunnen bewijzen dat een defect het gevolg is van een fout van de producent. Binnenkort moet dat mogelijk dus pas na een jaar. 

 

”De consument koopt vandaag ook over de grens en moet dan rekening houden met verschillende regels. Nu wordt het veel duidelijker voor hem en dat kunnen we alleen maar toejuichen. De consument krijgt twee jaar garantie. Dat was al zo in ons land, maar dat geldt nu overal in Europa. Of je nu een toestel koopt in België of in Frankrijk, in een fysieke winkel of in een webwinkel op het internet, overal gelden dezelfde garantieregels”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. De Belgische handelaarsfederatie zegt dan ook tevreden te zijn met de beslissing van het Europees Parlement.

 

De volgende stap is een goedkeuring door de Europese Raad, waarna werk kan worden gemaakt van de effectieve regelgeving.

 

Te veel uitzonderingen

Bij Unizo zijn ze alvast tevreden dat de garantietermijn niet verlengd wordt. "Een goede zaak", erkent Danny Van Assche van Unizo. "Alleen verlengt het voorstel nu de periode waarin niet de consument maar de betrokken handelaar moet bewijzen dat hij niet verantwoordelijk is voor het defect, van zes maanden naar een jaar. Waardoor de consument weer minder eigen verantwoordelijkheid moet nemen, in het nadeel van de handelaar."

 

De organisatie betreurt ook dat de lidstaten nog de mogelijkheid krijgen om met heel wat uitzonderingen op de proppen te komen. "Hierdoor mist Europa de kans om een effectieve harmonisering door te voeren, die duidelijkheid en rechtszekerheid had kunnen geven aan alle ondernemers en consumenten binnen de Unie.”

 

Bovendien vindt Unizo dat producenten nog te weinig hun verantwoordelijkheid moeten nemen en dat er een apart garantieregime moet komen voor tweedehandsproducten, zoals dat in België al bestaat. “Kortom: deze nieuwe richtlijn is niet alleen een gemiste kans, maar betekent ook helemaal geen verbetering voor de Europese handelaars in consumentengoederen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.