Nieuwe grootscheepse actie tegen namaak | RetailDetail

Nieuwe grootscheepse actie tegen namaak

Nieuwe grootscheepse actie tegen namaak

Bij een grote actie van de Economische Inspectie vorige week zijn meer dan 7.000 namaakspullen in beslag genomen: van parfums over handtassen en designerkledij tot zelfs voetbaloutfits van onder meer de Rode Duivels.

 

Voor ruim 1 miljoen euro aan waarde

Op 12 mei  vielen controleurs van de FOD Economie samen met de lokale politie binnen op vijf plaatsen in het Brussels Gewest. Op vier daarvan ontdekten ze kelderruimtes die helemaal ingericht waren als winkels met uitsluitend namaakproducten.

 

Alle namaakproducten, ruim 7.000 in het totaal, werden meteen in beslag genomen. Daarbij parfums, handtassen en designerkledij, maar ook meer dan duizend voetbalkledingstukken zoals trainings, T-shirts en petten van verschillende landenteams, waaronder de Rode Duivels.

 

"Met het Europees Kampioenschap voetbal voor de deur willen ook namaakverkopers duidelijk hun graantje meepikken", zegt minister van Economie Kris Peeters (CD&V). De geschatte verkoopwaarde van de in beslag genomen namaakspullen bedraagt meer dan één miljoen euro.

 

Al 15 controles naar Rode Duivels-spullen

De FOD Economie deed dit jaar al een vijftiental controleacties naar namaakproducten van de Rode Duivels. Het merendeel had betrekking op firma's die op hun website of in hun nieuwsbrieven misbruik maakten van de beschermde merken van de Koninklijke Belgische Voetbalbond. Ook bij particulieren die namaaktruitjes bestelden op internet en doorverkochten waren er controles. Daarbij werd een honderdtal nagemaakte trainings van de Rode Duivels ontdekt.

 

"Ik vraag de FOD Economie om ook de komende weken controles te blijven doen in het kader van het EK Voetbal in Frankrijk”, zegt Kris Peeters, die benadrukt dat “bijvoorbeeld de merknaam Rode Duivels, het logo van de voetbalbond, het drietandlogo en foto's van de spelers beschermd zijn en dus niet zomaar gebruikt mogen worden. Ook de UEFA heeft heel wat beschermde merken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met zowel consumenten als inkopers.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Go Sport ontvouwt grootse internationale plannen

22/02/2018

De Franse sportretailer Go Sport, in ons land actief met twaalf winkels, koestert ambitieuze expansieplannen. Binnen Europa worden Spanje en Polen de speerpunten, daarbuiten zet de groep in op Marokko en India.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Back to top