Nieuwe grootscheepse actie tegen namaak

Nieuwe grootscheepse actie tegen namaak

Bij een grote actie van de Economische Inspectie vorige week zijn meer dan 7.000 namaakspullen in beslag genomen: van parfums over handtassen en designerkledij tot zelfs voetbaloutfits van onder meer de Rode Duivels.

 

Voor ruim 1 miljoen euro aan waarde

Op 12 mei  vielen controleurs van de FOD Economie samen met de lokale politie binnen op vijf plaatsen in het Brussels Gewest. Op vier daarvan ontdekten ze kelderruimtes die helemaal ingericht waren als winkels met uitsluitend namaakproducten.

 

Alle namaakproducten, ruim 7.000 in het totaal, werden meteen in beslag genomen. Daarbij parfums, handtassen en designerkledij, maar ook meer dan duizend voetbalkledingstukken zoals trainings, T-shirts en petten van verschillende landenteams, waaronder de Rode Duivels.

 

"Met het Europees Kampioenschap voetbal voor de deur willen ook namaakverkopers duidelijk hun graantje meepikken", zegt minister van Economie Kris Peeters (CD&V). De geschatte verkoopwaarde van de in beslag genomen namaakspullen bedraagt meer dan één miljoen euro.

 

Al 15 controles naar Rode Duivels-spullen

De FOD Economie deed dit jaar al een vijftiental controleacties naar namaakproducten van de Rode Duivels. Het merendeel had betrekking op firma's die op hun website of in hun nieuwsbrieven misbruik maakten van de beschermde merken van de Koninklijke Belgische Voetbalbond. Ook bij particulieren die namaaktruitjes bestelden op internet en doorverkochten waren er controles. Daarbij werd een honderdtal nagemaakte trainings van de Rode Duivels ontdekt.

 

"Ik vraag de FOD Economie om ook de komende weken controles te blijven doen in het kader van het EK Voetbal in Frankrijk”, zegt Kris Peeters, die benadrukt dat “bijvoorbeeld de merknaam Rode Duivels, het logo van de voetbalbond, het drietandlogo en foto's van de spelers beschermd zijn en dus niet zomaar gebruikt mogen worden. Ook de UEFA heeft heel wat beschermde merken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Gent is eerste centrumstad met eigen visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

Back to top