Nieuwe Poolse belasting richt zich op buitenlandse retailers | RetailDetail

Nieuwe Poolse belasting richt zich op buitenlandse retailers

Nieuwe Poolse belasting richt zich op buitenlandse retailers

Polen wil met behulp van een nieuwe belasting voor retailers ongeveer 2 miljard zloty (448 miljoen euro) inzamelen. De nieuwe belasting zal vooral gericht zijn op buitenlandse retailers, zoals Tesco en Schwarz Group (Lidl).

 

Goedkeuring Europa nodig

De nieuwe belasting werkt volgens een progressieve schaal, waarbij retailers die minder dan 1,5 miljoen zloty (336.000 euro) omzet per maand realiseren geen extra belasting zullen moeten betalen. Bedrijven met een omzet tussen 1,5 miljoen zloty en 300 miljoen zloty (67 miljoen euro) betalen 0,7 procent extra belastingen en retailers die een maandelijkse omzet hebben die groter is dan 300 miljoen zloty betalen 1,3 procent belastingen.

 

Binnen de Poolse regering hopen ze nu dat de nieuwe regeling zal goedgekeurd worden door de Europese Unie. Eerder werd Hongarije nochtans al op de vingers getikt voor een gelijkaardig plan, omdat het volgens Europa een oneerlijk voordeel zou zijn voor kleinere retailers.

 

Het Portugese Jeronimo zal althans het grootste slachtoffer worden van de nieuwe belasting. Dat bedrijf rijft maandelijks 39 miljard zloty (8,72 miljard euro) aan omzet binnen, waarop het binnenkort dus misschien 1,3 procent extra belastingen zal moeten betalen. In Polen zijn de vijf grootste retailers allemaal buitenlandse bedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.