Nieuwe Poolse belasting richt zich op buitenlandse retailers | RetailDetail

Nieuwe Poolse belasting richt zich op buitenlandse retailers

Nieuwe Poolse belasting richt zich op buitenlandse retailers

Polen wil met behulp van een nieuwe belasting voor retailers ongeveer 2 miljard zloty (448 miljoen euro) inzamelen. De nieuwe belasting zal vooral gericht zijn op buitenlandse retailers, zoals Tesco en Schwarz Group (Lidl).

 

Goedkeuring Europa nodig

De nieuwe belasting werkt volgens een progressieve schaal, waarbij retailers die minder dan 1,5 miljoen zloty (336.000 euro) omzet per maand realiseren geen extra belasting zullen moeten betalen. Bedrijven met een omzet tussen 1,5 miljoen zloty en 300 miljoen zloty (67 miljoen euro) betalen 0,7 procent extra belastingen en retailers die een maandelijkse omzet hebben die groter is dan 300 miljoen zloty betalen 1,3 procent belastingen.

 

Binnen de Poolse regering hopen ze nu dat de nieuwe regeling zal goedgekeurd worden door de Europese Unie. Eerder werd Hongarije nochtans al op de vingers getikt voor een gelijkaardig plan, omdat het volgens Europa een oneerlijk voordeel zou zijn voor kleinere retailers.

 

Het Portugese Jeronimo zal althans het grootste slachtoffer worden van de nieuwe belasting. Dat bedrijf rijft maandelijks 39 miljard zloty (8,72 miljard euro) aan omzet binnen, waarop het binnenkort dus misschien 1,3 procent extra belastingen zal moeten betalen. In Polen zijn de vijf grootste retailers allemaal buitenlandse bedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

Back to top