Nieuwe Poolse belasting richt zich op buitenlandse retailers

Nieuwe Poolse belasting richt zich op buitenlandse retailers

Polen wil met behulp van een nieuwe belasting voor retailers ongeveer 2 miljard zloty (448 miljoen euro) inzamelen. De nieuwe belasting zal vooral gericht zijn op buitenlandse retailers, zoals Tesco en Schwarz Group (Lidl).

 

Goedkeuring Europa nodig

De nieuwe belasting werkt volgens een progressieve schaal, waarbij retailers die minder dan 1,5 miljoen zloty (336.000 euro) omzet per maand realiseren geen extra belasting zullen moeten betalen. Bedrijven met een omzet tussen 1,5 miljoen zloty en 300 miljoen zloty (67 miljoen euro) betalen 0,7 procent extra belastingen en retailers die een maandelijkse omzet hebben die groter is dan 300 miljoen zloty betalen 1,3 procent belastingen.

 

Binnen de Poolse regering hopen ze nu dat de nieuwe regeling zal goedgekeurd worden door de Europese Unie. Eerder werd Hongarije nochtans al op de vingers getikt voor een gelijkaardig plan, omdat het volgens Europa een oneerlijk voordeel zou zijn voor kleinere retailers.

 

Het Portugese Jeronimo zal althans het grootste slachtoffer worden van de nieuwe belasting. Dat bedrijf rijft maandelijks 39 miljard zloty (8,72 miljard euro) aan omzet binnen, waarop het binnenkort dus misschien 1,3 procent extra belastingen zal moeten betalen. In Polen zijn de vijf grootste retailers allemaal buitenlandse bedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top