Nieuwe reorganisatie bij Makro

Nieuwe reorganisatie bij Makro

Bij een nieuwe reorganisatie bij Makro dreigen meer dan 500 jobs verloren te gaan. Dat heeft de directie van Makro in België maandag bekend gemaakt tijdens een Bijzondere Ondernemingsraad.

Maximaal 505 banen verdwijnen

De reorganisatie bij Makro bedreigt de baan van maximaal 505 werknemers en zal gepaard gaan met een investeringsplan van 61 miljoen euro. Daarbij wil Makro een sterkere focus leggen op horeca en een versnelde groei. Het plan zal geleidelijk uitgevoerd worden en moet eind 2018 afgerond zijn. De directie wil daarbij zoveel mogelijk naakte ontslagen vermijden.

 

In de nieuwe strategie zal Makro zich richten op twee types klanten: particulieren en professionele vaklui in bouw/renovatie en tuinaanleg. Met het eigen merk zal het focussen op “good food (een buitengewoon assortiment aan kwaliteitsvoeding), party (alles voor het feest, gaande van voeding tot decoratie) en home (alles voor het huis, gaande van kaarsen tot bakstenen en cement)”. Voor de andere productcategorieën gaat het op zoek naar gespecialiseerde partners.

 

Naast de aanpassing van het assortiment wil Makro ook de winkels aantrekkelijker maken en de aanpak rond logistiek en administratie vereenvoudigen.

 

Snellere expansie Metro

Ook bij Metro vinden er veranderingen plaats: die keten van groothandels is gespecialiseerd in horecaproducten en opent binnenkort zijn tiende filiaal in België, al wil het de komende jaren nog verder uitbreiden. Metro wil ook leveringen blijven uitvoeren, maar dat zal in de toekomst vanuit een centraal punt georganiseerd worden en niet langer per winkel.

 

Tot slot zullen de overkoepelende diensten van Makro en Metro binnenkort gesplitst worden, waarbij in de nabijheid van winkels gespecialiseerde hoofdzetels van Makro en Metro gecreëerd zullen worden.

 

“We geloven sterk in een gezonde, winstgevende toekomst voor Makro en Metro dankzij de nieuwe commerciële strategie voor beide merken en ons investeringsplan van 61 miljoen euro. We spelen duidelijk in op de behoefte van de klant door middel van specialisatie.  We benadrukken ook dat het plan voorziet in het behoud van alle bestaande winkels. We zetten de groei van METRO verder, met een aantal heel concrete plannen voor nieuwe winkelopeningen”, verduidelijken Antonio Baptista, CEO van Makro België en Vincent Nolf, CEO van Metro België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group opent 3 winkels op 1 plek

23/10/2017

De Colruyt Group opent in Mol binnenkort een vestiging van Bio-Planet, Dreamland en Dreambaby op één locatie. Het heeft daarvoor een volledig nieuw pand neergepoot op de voormalige locatie van Center Shop.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

20/10/2017

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en die wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de OVAM-doelen te halen.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Back to top