Nieuwe reorganisatie bij Makro | RetailDetail

Nieuwe reorganisatie bij Makro

Nieuwe reorganisatie bij Makro

Bij een nieuwe reorganisatie bij Makro dreigen meer dan 500 jobs verloren te gaan. Dat heeft de directie van Makro in België maandag bekend gemaakt tijdens een Bijzondere Ondernemingsraad.

Maximaal 505 banen verdwijnen

De reorganisatie bij Makro bedreigt de baan van maximaal 505 werknemers en zal gepaard gaan met een investeringsplan van 61 miljoen euro. Daarbij wil Makro een sterkere focus leggen op horeca en een versnelde groei. Het plan zal geleidelijk uitgevoerd worden en moet eind 2018 afgerond zijn. De directie wil daarbij zoveel mogelijk naakte ontslagen vermijden.

 

In de nieuwe strategie zal Makro zich richten op twee types klanten: particulieren en professionele vaklui in bouw/renovatie en tuinaanleg. Met het eigen merk zal het focussen op “good food (een buitengewoon assortiment aan kwaliteitsvoeding), party (alles voor het feest, gaande van voeding tot decoratie) en home (alles voor het huis, gaande van kaarsen tot bakstenen en cement)”. Voor de andere productcategorieën gaat het op zoek naar gespecialiseerde partners.

 

Naast de aanpassing van het assortiment wil Makro ook de winkels aantrekkelijker maken en de aanpak rond logistiek en administratie vereenvoudigen.

 

Snellere expansie Metro

Ook bij Metro vinden er veranderingen plaats: die keten van groothandels is gespecialiseerd in horecaproducten en opent binnenkort zijn tiende filiaal in België, al wil het de komende jaren nog verder uitbreiden. Metro wil ook leveringen blijven uitvoeren, maar dat zal in de toekomst vanuit een centraal punt georganiseerd worden en niet langer per winkel.

 

Tot slot zullen de overkoepelende diensten van Makro en Metro binnenkort gesplitst worden, waarbij in de nabijheid van winkels gespecialiseerde hoofdzetels van Makro en Metro gecreëerd zullen worden.

 

“We geloven sterk in een gezonde, winstgevende toekomst voor Makro en Metro dankzij de nieuwe commerciële strategie voor beide merken en ons investeringsplan van 61 miljoen euro. We spelen duidelijk in op de behoefte van de klant door middel van specialisatie.  We benadrukken ook dat het plan voorziet in het behoud van alle bestaande winkels. We zetten de groei van METRO verder, met een aantal heel concrete plannen voor nieuwe winkelopeningen”, verduidelijken Antonio Baptista, CEO van Makro België en Vincent Nolf, CEO van Metro België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met zowel consumenten als inkopers.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Go Sport ontvouwt grootse internationale plannen

22/02/2018

De Franse sportretailer Go Sport, in ons land actief met twaalf winkels, koestert ambitieuze expansieplannen. Binnen Europa worden Spanje en Polen de speerpunten, daarbuiten zet de groep in op Marokko en India.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Back to top