Nieuwe reorganisatie bij Makro | RetailDetail

Nieuwe reorganisatie bij Makro

Nieuwe reorganisatie bij Makro

Bij een nieuwe reorganisatie bij Makro dreigen meer dan 500 jobs verloren te gaan. Dat heeft de directie van Makro in België maandag bekend gemaakt tijdens een Bijzondere Ondernemingsraad.

Maximaal 505 banen verdwijnen

De reorganisatie bij Makro bedreigt de baan van maximaal 505 werknemers en zal gepaard gaan met een investeringsplan van 61 miljoen euro. Daarbij wil Makro een sterkere focus leggen op horeca en een versnelde groei. Het plan zal geleidelijk uitgevoerd worden en moet eind 2018 afgerond zijn. De directie wil daarbij zoveel mogelijk naakte ontslagen vermijden.

 

In de nieuwe strategie zal Makro zich richten op twee types klanten: particulieren en professionele vaklui in bouw/renovatie en tuinaanleg. Met het eigen merk zal het focussen op “good food (een buitengewoon assortiment aan kwaliteitsvoeding), party (alles voor het feest, gaande van voeding tot decoratie) en home (alles voor het huis, gaande van kaarsen tot bakstenen en cement)”. Voor de andere productcategorieën gaat het op zoek naar gespecialiseerde partners.

 

Naast de aanpassing van het assortiment wil Makro ook de winkels aantrekkelijker maken en de aanpak rond logistiek en administratie vereenvoudigen.

 

Snellere expansie Metro

Ook bij Metro vinden er veranderingen plaats: die keten van groothandels is gespecialiseerd in horecaproducten en opent binnenkort zijn tiende filiaal in België, al wil het de komende jaren nog verder uitbreiden. Metro wil ook leveringen blijven uitvoeren, maar dat zal in de toekomst vanuit een centraal punt georganiseerd worden en niet langer per winkel.

 

Tot slot zullen de overkoepelende diensten van Makro en Metro binnenkort gesplitst worden, waarbij in de nabijheid van winkels gespecialiseerde hoofdzetels van Makro en Metro gecreëerd zullen worden.

 

“We geloven sterk in een gezonde, winstgevende toekomst voor Makro en Metro dankzij de nieuwe commerciële strategie voor beide merken en ons investeringsplan van 61 miljoen euro. We spelen duidelijk in op de behoefte van de klant door middel van specialisatie.  We benadrukken ook dat het plan voorziet in het behoud van alle bestaande winkels. We zetten de groei van METRO verder, met een aantal heel concrete plannen voor nieuwe winkelopeningen”, verduidelijken Antonio Baptista, CEO van Makro België en Vincent Nolf, CEO van Metro België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.