Nieuwe strategie Fun werpt vruchten af | RetailDetail

Nieuwe strategie Fun werpt vruchten af

Nieuwe strategie Fun werpt vruchten af

De koerswijziging die winkelketen Fun in 2013 doorvoerde, heeft het voorbije boekjaar zijn vruchten afgeworpen. Ten opzichte van 2015 groeide het marktaandeel en verdrievoudigde de EBITDA. Ook voor dit jaar wordt opnieuw grote groei verwacht.

Omnichannel

Eind 2013 zette Fun een joint venture op met e-commercespeler Fundoo, nadat de keten in 2011 in de problemen was gekomen na een mislukte expansie naar Wallonië en een ontbrekende strategie op vlak van e-commerce. In 2015 werd een nieuw concept gelanceerd, dat gebaseerd is op de pijlers ‘play, create & party’ en het uitbouwen van de omnichannelstrategie. Ondertussen zijn al een aantal winkels omgebouwd naar dat nieuwe concept, en die winkels tonen een omzetgroei van meer dan 10%.

 

Bovendien werd de online service uitgebreid en kwam er een samenwerking met Bol.com om zo specifieke items aan te bieden in de Benelux, met als doel de e-commerce omzet te verdubbelen.

 

Dankzij die nieuwe strategie kan Fun de voorbije jaren steeds betere cijfers voorleggen. Zo wordt in de kerncategorie speelgoed jaarlijks aan marktaandeel gewonnen, ondanks het inkrimpen van het aantal winkels. In 2015 werd voor het eerst in jaren ook een positieve EBITDA gerealiseerd, die in 2016 nog eens werd verdriedubbeld. Met de verdere uitrol van de feest- en klantstrategie wordt er voor 2017 opnieuw een verdubbeling vooropgesteld tot een EBITDA van 1,4 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten noemen Roeselare bij inspirerendste winkelsteden ter wereld

26/04/2018

Niet Brugge, Antwerpen of Gent, maar wel Roeselare prijkt in een Britse lijst van inspirerendste winkelsteden ter wereld. De West-Vlamingen charmeerden retailexperts met hun doordachte mix van shoppinginitiatieven.

Hogere omzet GrandVision door overnames

26/04/2018

GrandVision sluit het eerste kwartaal van 2018 af met een omzetgroei van 8%, die het bedrijf wel grotendeels dankt aan overnames. De optiekketen ziet haar operationele winst wel lichtjes dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Sociaal akkoord bij Carrefour in Frankrijk

26/04/2018

Terwijl bij Carrefour België bonden en directie deze week een eerste keer rond de tafel hebben gezeten, is er in Frankrijk al een akkoord getekend over het sociaal plan en de vrijwillige vertrekkers.

BeCommerce introduceert keurmerk voor B2B-webshops

26/04/2018

Branchevereniging BeCommerce heeft een nieuw logo en een nieuw keurmerk voor B2B-webshops voorgesteld. Het is volgens de organisatie het eerste keurmerk in België voor business-to-business e-commercespelers.

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

25/04/2018

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.