Nieuwe strategie Fun werpt vruchten af

Nieuwe strategie Fun werpt vruchten af

De koerswijziging die winkelketen Fun in 2013 doorvoerde, heeft het voorbije boekjaar zijn vruchten afgeworpen. Ten opzichte van 2015 groeide het marktaandeel en verdrievoudigde de EBITDA. Ook voor dit jaar wordt opnieuw grote groei verwacht.

Omnichannel

Eind 2013 zette Fun een joint venture op met e-commercespeler Fundoo, nadat de keten in 2011 in de problemen was gekomen na een mislukte expansie naar Wallonië en een ontbrekende strategie op vlak van e-commerce. In 2015 werd een nieuw concept gelanceerd, dat gebaseerd is op de pijlers ‘play, create & party’ en het uitbouwen van de omnichannelstrategie. Ondertussen zijn al een aantal winkels omgebouwd naar dat nieuwe concept, en die winkels tonen een omzetgroei van meer dan 10%.

 

Bovendien werd de online service uitgebreid en kwam er een samenwerking met Bol.com om zo specifieke items aan te bieden in de Benelux, met als doel de e-commerce omzet te verdubbelen.

 

Dankzij die nieuwe strategie kan Fun de voorbije jaren steeds betere cijfers voorleggen. Zo wordt in de kerncategorie speelgoed jaarlijks aan marktaandeel gewonnen, ondanks het inkrimpen van het aantal winkels. In 2015 werd voor het eerst in jaren ook een positieve EBITDA gerealiseerd, die in 2016 nog eens werd verdriedubbeld. Met de verdere uitrol van de feest- en klantstrategie wordt er voor 2017 opnieuw een verdubbeling vooropgesteld tot een EBITDA van 1,4 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Kingfisher ziet omzet weer dalen

17/08/2017

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Fikse winstdaling voor Geberit

17/08/2017

De Zwitserse sanitairspecialist Geberit zag zijn winst het voorbije halfjaar met bijna een vijfde dalen. Ook de omzet ging achteruit, zij het lichtjes.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Back to top