Nieuwe strategie Fun werpt vruchten af | RetailDetail

Nieuwe strategie Fun werpt vruchten af

Nieuwe strategie Fun werpt vruchten af

De koerswijziging die winkelketen Fun in 2013 doorvoerde, heeft het voorbije boekjaar zijn vruchten afgeworpen. Ten opzichte van 2015 groeide het marktaandeel en verdrievoudigde de EBITDA. Ook voor dit jaar wordt opnieuw grote groei verwacht.

Omnichannel

Eind 2013 zette Fun een joint venture op met e-commercespeler Fundoo, nadat de keten in 2011 in de problemen was gekomen na een mislukte expansie naar Wallonië en een ontbrekende strategie op vlak van e-commerce. In 2015 werd een nieuw concept gelanceerd, dat gebaseerd is op de pijlers ‘play, create & party’ en het uitbouwen van de omnichannelstrategie. Ondertussen zijn al een aantal winkels omgebouwd naar dat nieuwe concept, en die winkels tonen een omzetgroei van meer dan 10%.

 

Bovendien werd de online service uitgebreid en kwam er een samenwerking met Bol.com om zo specifieke items aan te bieden in de Benelux, met als doel de e-commerce omzet te verdubbelen.

 

Dankzij die nieuwe strategie kan Fun de voorbije jaren steeds betere cijfers voorleggen. Zo wordt in de kerncategorie speelgoed jaarlijks aan marktaandeel gewonnen, ondanks het inkrimpen van het aantal winkels. In 2015 werd voor het eerst in jaren ook een positieve EBITDA gerealiseerd, die in 2016 nog eens werd verdriedubbeld. Met de verdere uitrol van de feest- en klantstrategie wordt er voor 2017 opnieuw een verdubbeling vooropgesteld tot een EBITDA van 1,4 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Omzet Coca-Cola Europa in één klap kwart hoger

16/02/2018

Coca-Cola European Partners, de Europese tak van de frisdankproducent, zag in 2017 de omzet boven 11 miljard euro groeien. Daarbij maakte ook de winst een mooie sprong voorwaarts ten opzichte van een jaar eerder.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017

15/02/2018

Nestlé heeft in 2017 een teleurstellende groei gekend (+0,4%), waarbij het niet voldeed aan de verwachtingen van analisten. 

Back to top