Nike houdt grote schoonmaak in zijn retailnetwerk | RetailDetail

Nike wil 'saaie retailers' buiten

Nike wil 'saaie retailers' buiten
pio3 / Shutterstock.com

"Wie het verschil niet maakt, ligt eruit": daar komt de boodschap van Nike-CEO Mark Parker aan retailers op neer. Het sportmerk wil meer inzetten op eigen verkoop en gaat dus ook snoeien in het distributienetwerk.

Nike wil directe verbinding met de consument

In een poging om de dalende verkopen op te krikken, start Nike een groots transformatieproject. Het sportmerk wil nog meer direct aan de consument verkopen, maar plant ook zijn toevoerketen en productontwikkeling te versnellen. “De snelheid tot de markt, de connectie met de consumenten en de directe verbindingen die we met consumenten hebben dankzij digitaal en lidmaatschap zijn enorm”, vertelde Parker aan CNBC.

 

“De consument verwacht vandaag een premium-ervaring, met innovatieve producten en diensten die hen zowel sneller als persoonlijker bezorgd worden”, lichtte hij de nieuwe strategie toe. “Gedreven door de verandering in onze business, pakken we groeimogelijkheden aan door middel van innovatie, snelheid en digitalisering om duurzame en rendabele groei op lange termijn te behalen.”


Als reactie op de winstdaling die Nike vorige week voor zijn eerste kwartaal moest toegeven – de winst daalde met ruim een vijfde, terwijl de omzet quasi stagneerde – laat het merk nu weten dat het binnen de vijf jaar een omzet van vijftig miljard dollar wil behalen. Al in 2015 sprak Nike die doelstelling uit, toen met als termijn 2020, maar die heeft het inmiddels moeten bijstellen. 

 

Om die groei te realiseren wil Parker inzetten op digitale verkoop (die over vijf jaar van 15% naar 30% moet stijgen), op nieuwe producten (50% van de omzetgroei moet van nieuwe categorieën en innovaties komen) en op het buitenland (75% van de groei wordt van buiten de VS verwacht). 

 

“Middelmatige retailers overleven niet”

Opvallend is echter vooral dat Nike een grote schoonmaak aankondigt onder zijn retailpartners. Van de liefst 30.000 retailpartners die Nike vandaag heeft wil het er slechts een veertigtal houden, waarmee het dan nauwer wil samenwerken via speciale partnerships en met toegewijde merkruimtes in de winkels.

 

Op die manier wil het bedrijf consumenten de juiste merkbeleving garanderen, terwijl het ook de retailers meer winkelbeleving bezorgt. Op de lijst van de blijvers staan alvast spelers als Nordstrom, Footlocker en Amazon, waarmee Nike na lang verzet dit jaar in zee is gegaan. Parker noemt de zet overigens een reactie op de consolidatie in de retailsector gedurende de laatste twee jaar, waardoor de markt in zijn geheel vertraagt. Die disruptie in de retailwereld ziet hij als een opportuniteit en een verplichting om de consument rechtstreeks aan te spreken. 

 

Anders gezegd: de retailmarkt is te labiel en instabiel om nog op te bouwen, we zullen het zelf moeten doen. De CEO zegt bovendien letterlijk dat middelmatige retailers die zich niet weten te differentiëren in de toekomst niet zullen overleven. Niet als verkopers van Nike-producten, maar ook niet als bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.