Nintendo zet zwakke prestatie neer, ondanks succes Pokèmon GO | RetailDetail

Nintendo zet zwakke prestatie neer, ondanks succes Pokèmon GO

Nintendo zet zwakke prestatie neer, ondanks succes Pokèmon GO

De aandelen van Nintendo waren de voorbije weken de hoogte in geschoten, dankzij het succes van Pokèmon GO, maar de bedrijfsresultaten van Nintendo zijn minder rooskleurig dan het succes van die game doet vermoeden.

Slechte verkoop consoles

Zo lag de omzet van Nintendo in het voorbije kwartaal maar liefst 31,3% lager dan een jaar geleden, op 62 miljard yen (530 miljoen euro). Bovendien boekte Nintendo een verlies van 5,13 miljard yen (44 miljoen euro).

 

Het bedrijf kampt met een tegenvallende verkoop van zijn console Wii U en de handheld 3DS. In het voorbije kwartaal werden er slechts 220.000 exemplaren van de Wii U verkocht, de helft minder dan een jaar eerder. Van de 3DS gingen er nog 940.000 over de toonbank, maar ook dat was een scherpe daling ten opzichte van een jaar eerder, toen er nog 1,01 miljoen stuks werden verkocht.

 

Kleine bijdrage Pokèmon GO

Ook het succes van Pokèmon GO zal die mindere cijfers niet kunnen wegwerken, want het spelletje heeft amper financiële impact op de resultaten van Nintendo. Dat heeft vooral te maken met het feit dat Nintendo slechts een deel van de koek krijgt: Pokèmon GO is een samenwerking tussen The Pokèmon Company, dat slechts voor een derde in handen van Nintendo is, en Niantic, dat vroeger een onderdeel was van Google.

 

Ook de beleggers zijn nu blijkbaar tot dat besef gekomen, want na de sterke stijging van het aandeel vlak na de lancering van Pokèmon GO, is het aandeel nu terug naar een normaal niveau aan het afzakken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.