Nintendo zet zwakke prestatie neer, ondanks succes Pokèmon GO

Nintendo zet zwakke prestatie neer, ondanks succes Pokèmon GO

De aandelen van Nintendo waren de voorbije weken de hoogte in geschoten, dankzij het succes van Pokèmon GO, maar de bedrijfsresultaten van Nintendo zijn minder rooskleurig dan het succes van die game doet vermoeden.

Slechte verkoop consoles

Zo lag de omzet van Nintendo in het voorbije kwartaal maar liefst 31,3% lager dan een jaar geleden, op 62 miljard yen (530 miljoen euro). Bovendien boekte Nintendo een verlies van 5,13 miljard yen (44 miljoen euro).

 

Het bedrijf kampt met een tegenvallende verkoop van zijn console Wii U en de handheld 3DS. In het voorbije kwartaal werden er slechts 220.000 exemplaren van de Wii U verkocht, de helft minder dan een jaar eerder. Van de 3DS gingen er nog 940.000 over de toonbank, maar ook dat was een scherpe daling ten opzichte van een jaar eerder, toen er nog 1,01 miljoen stuks werden verkocht.

 

Kleine bijdrage Pokèmon GO

Ook het succes van Pokèmon GO zal die mindere cijfers niet kunnen wegwerken, want het spelletje heeft amper financiële impact op de resultaten van Nintendo. Dat heeft vooral te maken met het feit dat Nintendo slechts een deel van de koek krijgt: Pokèmon GO is een samenwerking tussen The Pokèmon Company, dat slechts voor een derde in handen van Nintendo is, en Niantic, dat vroeger een onderdeel was van Google.

 

Ook de beleggers zijn nu blijkbaar tot dat besef gekomen, want na de sterke stijging van het aandeel vlak na de lancering van Pokèmon GO, is het aandeel nu terug naar een normaal niveau aan het afzakken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Back to top