Nintendo zet zwakke prestatie neer, ondanks succes Pokèmon GO | RetailDetail

Nintendo zet zwakke prestatie neer, ondanks succes Pokèmon GO

Nintendo zet zwakke prestatie neer, ondanks succes Pokèmon GO

De aandelen van Nintendo waren de voorbije weken de hoogte in geschoten, dankzij het succes van Pokèmon GO, maar de bedrijfsresultaten van Nintendo zijn minder rooskleurig dan het succes van die game doet vermoeden.

Slechte verkoop consoles

Zo lag de omzet van Nintendo in het voorbije kwartaal maar liefst 31,3% lager dan een jaar geleden, op 62 miljard yen (530 miljoen euro). Bovendien boekte Nintendo een verlies van 5,13 miljard yen (44 miljoen euro).

 

Het bedrijf kampt met een tegenvallende verkoop van zijn console Wii U en de handheld 3DS. In het voorbije kwartaal werden er slechts 220.000 exemplaren van de Wii U verkocht, de helft minder dan een jaar eerder. Van de 3DS gingen er nog 940.000 over de toonbank, maar ook dat was een scherpe daling ten opzichte van een jaar eerder, toen er nog 1,01 miljoen stuks werden verkocht.

 

Kleine bijdrage Pokèmon GO

Ook het succes van Pokèmon GO zal die mindere cijfers niet kunnen wegwerken, want het spelletje heeft amper financiële impact op de resultaten van Nintendo. Dat heeft vooral te maken met het feit dat Nintendo slechts een deel van de koek krijgt: Pokèmon GO is een samenwerking tussen The Pokèmon Company, dat slechts voor een derde in handen van Nintendo is, en Niantic, dat vroeger een onderdeel was van Google.

 

Ook de beleggers zijn nu blijkbaar tot dat besef gekomen, want na de sterke stijging van het aandeel vlak na de lancering van Pokèmon GO, is het aandeel nu terug naar een normaal niveau aan het afzakken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?