NMBS wil meer inzetten op retail in stations

NMBS wil meer inzetten op retail in stations

NMBS wil meer inzetten op retail in stations
Shutterstock

Vorig jaar realiseerden de ruim 400 handelszaken in de Belgische treinstations een gezamenlijke omzet van 23,8 miljoen euro. Dat is een stijging met liefst 17%: voor de NMBS alvast het sein om meer in te zetten op retail.

 

36.000 m² aan winkels

Vandaag beschikt de NMBS in tachtig treinstations over 36.000 m² aan winkeloppervlakte, opgesplitst in 424 concessies. Die winkels boeren almaar beter: vorig jaar zagen ze hun verkoop met 17% stijgen tot 23,8 miljoen euro. De concessiehouders betalen de NMBS ofwel een vaste huur, ofwel een bedrag dat gelinkt is aan hun omzet.

 

“Stations zijn meer dan ooit the place to be”, zegt commercieel verantwoordelijke Cédric Blanckaert van de NMBS in de krant Le Soir. “De detailhandel toont meer en meer belangstelling voor onze stations, nadat ze er lange tijd het potentieel niet van inzag. Een voorbeeld: Antwerpen-Centraal (foto, nvdr.) ontvangt 1,5 miljoen reizigers per maand, tegenover 1,3 miljoen passanten op de Meir. Idem dito voor Brussel-Zuid: dat ontvangt maandelijks 2,8 miljoen reizigers tegenover 1,2 miljoen in de Nieuwstraat. En dan zitten in die cijfers nog niet eens de mensen vervat die een station binnenlopen zonder de trein te nemen.”

 

De NMBS wil dan ook de komende jaren zijn winkelaanbod uitbreiden: tegen 2019 moet er zo’n 4.000 m² bijkomen. Toch mogen de stations geen heuse winkelcentra worden: “We moeten onze ruimte vooral beter valoriseren”, zegt Blanckaert. Versta: een betere mix die zo goed mogelijk inspeelt op de vraag van de klanten.

 

Van afhaalpunten tot foodtrucks

Inzake voeding denkt de retailverantwoordelijke vooral aan een gezonder aanbod, zoals bio, saladbars en de "betere hamburger", aangevuld met koffiestandjes op het perron (zoals nu al in Antwerpen-Centraal, Gent Sint-Pieters en binnenkort ook in Mons). “We zijn zelfs in gesprek met een Franse multisterrenchef die naar België wil komen”, klinkt het. Voorts gelooft Blanckaert sterk in afhaalpunten voor zowel food ‑ “Die producten koel houden is dé uitdaging” ‑ als non food, met de lockersystemen die intussen overal opduiken.

 

Opvallend: de NMBS mikt ook op grote retailers van het type Decathlon. Die heeft in het station van Rijsel (Lille-Flandres) een winkeltje van 200 m² heeft geopend. Zoiets moet bij ons ook kunnen, denkt de retailverantwoordelijke, die naar eigen zeggen aan het praten is met een grote meubelketen en een doe-het-zelfgroep. “Ketens met vestigingen van ettelijke duizenden vierkante meters vragen ons naar kleinere locaties om er een afhaalpunt te installeren en er een beperkt assortiment aan te bieden.”

 

En de kleinere stations? Ook die hebben potentieel: daar mikt de NMBS op gemakswinkels met een mix van kranten en tijdschriften, voedingswaren en een afhaalpunt, in samenwerking met Ubiway Retail (Hubiz). Voor stations met te weinig bezoekers ziet Blanckaert twee alternatieven: automaten en ruimte voor foodtrucks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.