Nog steeds economische groei in eurozone | RetailDetail

Nog steeds economische groei in eurozone

Nog steeds economische groei in eurozone

Volgens de Europese Centrale Bank blijft de economie in de eurozone groeien, ook al is die nog steeds aan het herstellen van de crisis. De ECB wijst er wel op dat er nog steeds verschillende factoren zijn die de groei vertragen.

Meer beschikbaar inkomen

In zijn maandelijks economisch rapport dat de ECB donderdag vrijgaf, schrijft de organisatie dat de economische situatie in de eurozone wordt gesteund door de binnenlandse vraag en blijvende investeringen. De ECB wijst er bovendien op dat het beleid van de bank om financieringsvoorwaarden te verbeteren ervoor zorgt dat die investeringen nog verder ondersteund worden. Daarnaast zorgen onder andere de lage olieprijzen ervoor dat de consument meer beschikbaar inkomen heeft.

 

Toch is de eurozone nog niet helemaal uit de gevarenzone, want de balansaanpassingen in een aantal sectoren zorgen ervoor dat het herstel nog steeds getemperd wordt. De vooruitzichten van de ECB voor economische groei zijn dan ook nog steeds aan de voorzichtige kant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.