Non-foodmarkt kent zwakke start in 2016

Non-foodmarkt kent zwakke start in 2016
http://www.shutterstock.com/nl/pic-271787453/

Uit het eerste retailkwartaalrapport van onderzoeksbureau GfK voor 2016 blijkt dat de non-foodmarkt geen al te beste start heeft genomen dit jaar. Vergeleken met het vorige jaar is de omzet in de sector met 2,5 procent gedaald.

 

Dalende smartphoneverkoop

De neerwaartse trend is in de meeste sectoren te zien. Zo daalde de verkoop in het segment It & Office Equipment met 7,7 procent, de grootste daling van allemaal. Er werd ook minder consumentenelektronica verkocht. Daar daalde de omzet met 3,9 procent. GfK verwacht wel dat het EK Voetbal daar binnenkort voor positieve cijfers zal zorgen.

 

De dalende verkoop van smartphones was dan weer slecht nieuws voor de telecomsector, waar de omzet met 1,6 procent terugviel in het eerste kwartaal. De wearables verkochten wel goed, maar hun marktaandeel is nog te klein, om de terugval bij de smartphones te counteren.

 

Ook de boekverkoop blijft dalen, dit kwartaal met 3,3 procent, al doet de verkoop van strips het wel nog steeds goed. De verkoop van kleine huishoudapparaten daalde dan weer met 0,7 procent, nadat het in 2015 een constante groei had laten optekenen.

 

Er waren gelukkig ook nog enkele positieve uitschieters. De verkoop van grote huishoudapparaten blijft ook in het eerste kwartaal groeien en kon een omzetstijging van 1 procent laten optekenen. Ook Media & Entertainment groeide voor het tweede kwartaal op rij, ditmaal met 0,6 procent. De markt voor Home Improvement bleef dan weer quasi stabiel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top