Non-food retail kent kleine terugval in 2016 | RetailDetail

Non-foodretail kent kleine terugval in 2016

Non-foodretail kent kleine terugval in 2016

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de omzet in de non-foodretail over heel 2016 een lichte terugval kende van 0,7 procent. In het laatste kwartaal was er wel sprake van een opflakkering, want toen was er een groei van 2 procent.

 

Terugval tv-verkoop

Vooral de verkoop van kleine huishoudapparaten kende een stevige opmars in het vierde kwartaal. Die ging met 15,3 procent de hoogte in ten opzichte van een jaar eerder. Ook in een groot aantal andere sectoren was er sprake van een groei, eveneens bij sectoren die het al langer moeilijk hebben. De boekverkoop steeg zo met 0,9 procent in het vierde kwartaal en bij Fashion was dat zelfs 3,7 procent.

 

Ondanks het sterke einde van het jaar viel de totale omzet in non-food toch met 0,7 procent terug. Vooral de verkoop van consumentenelektronica daalde sterk ten opzichte van een jaar eerder. Tijdens het Europees Kampioenschap voetbal steeg de verkoop van tv’s bijzonder sterk, maar dat werd gevolgd door een enorme terugval in de tweede helft van het jaar. Over heel 2016 daalde de omzet binnen Consumentenelektronica zo met 3,7 procent.

 

Verkoop huishoudapparaten in opmars

Binnen Media & Entertainment daalde de omzet over het volledige jaar met 7,8 procent. Ook het gamingsegment, waarin heel wat nieuwe technologie werd geïntroduceerd, kon die terugval niet goedmaken. Binnen de sector IT & Office was er een terugval van 4,9 procent, vooral vanwege de mindere verkoop van pc’s, laptops en tablets.

 

Toch zijn er nog een aantal sectoren die het over het volledige jaar bijzonder goed hebben gedaan. Binnen Telecom steeg de omzet met 10,1 procent, terwijl ook de markt van huishoudapparaten blijft groeien. De verkoop van kleine huishoudapparaten steeg met 7,8 procent. Bij grote huishoudelijke apparaten was dat 4,8 procent.

 

Ondanks een kleine stijging in het vierde kwartaal en de sterke verkoop van kookboeken tijdens de feestdagen, viel de boekverkoop over heel 2016 met 1,3 procent terug. Home Improvement kon dan weer afsluiten met een kleine groei van 1,9 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.