NS stopt met exploiteren stationswinkels

NS stopt met exploiteren stationswinkels

De NS wil niet langer zelf stationswinkels exploiteren. Het spoorbedrijf heeft besloten om zich volledig op zijn kerntaken te concentreren, om zo het imago van het bedrijf te verbeteren. De stationswinkels horen niet bij die kerntaken.

Vakbonden niet opgezet met plan

Voorlopig wordt het nieuws nog niet bevestigd door de NS, maar als het bedrijf echt stopt met het uitbaten van de stationswinkels, dan zullen ongeveer 5.000 werknemers van het bedrijf ergens anders onderdak krijgen.

 

In de stations zijn momenteel eigen formules zoals Kiosk, Broodzaak en Smullers te vinden, maar de NS baat ook filialen van AH to go, Starbucks en Hema uit. Het is nog niet duidelijk of alle activiteiten in een pakket zullen worden verkocht. Het is ook mogelijk dat de filialen van AH to go, Starbucks en Hema gewoon in handen van de respectievelijke moederbedrijven belanden.

 

De vakbonden denken alvast dat het afstoten van de retailactiviteiten een vergissing zou zijn. "Met retail verdient de NS ongeveer 70 miljoen euro per jaar. Waarom zou je dat dan afstoten?" aldus bestuurder Andries van den Berg van vakbond FNV aan de NOS. "Het zijn gewoon 5000 goede banen daar, die komen dan in andere handen. Wij voelen er niets voor om die mensen over te dragen aan de detailhandel. Ze zullen slechtere contracten krijgen."

 

Als de NS toch besluit om de eigen winkels van de hand te doen, dan zegt FNV zich daartegen te zullen verzetten. "Wij zullen het niet accepteren. Ik ga niet onmiddellijk actie roepen, maar we zullen met de NS gaan praten. Onze inzet is dat retail bij het bedrijf blijft, dat het blijft meedingen op regionale lijnen en dat Qbuzz niet verkocht wordt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80 procent de hoogte in gaat. Ook de omzet gaat met meer dan 10 procent vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Oxfam denkt aan sluiting dertig wereldwinkels

16/10/2017

Door een gebrek aan vrijwilligers moeten binnenkort waarschijnlijk een dertigtal Oxfam Wereldwinkels de deuren sluiten. De voorbije drie jaar werden er al zeven gesloten. In totaal telt de keten ongeveer 230 vestigingen.

“Vergrijzende arbeidsmarkt? Niet voor retailers!”

13/10/2017

Retail blijft een van de belangrijkste sectoren voor de tewerkstelling van jongeren, zegt SD Worx: er werken dubbel zoveel dertigers als vijftigers in de sector. De vergrijzing vormt dus niet meteen een bedreiging. 

Zeeman weet winst te verdubbelen

12/10/2017

De winst van winkelketen Zeeman is in het voorbije boekjaar meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Ook de omzet ging er met enkele procenten op vooruit, vooral dankzij sterke prestaties buiten Nederland.

Back to top