NS stopt met exploiteren stationswinkels

NS stopt met exploiteren stationswinkels

De NS wil niet langer zelf stationswinkels exploiteren. Het spoorbedrijf heeft besloten om zich volledig op zijn kerntaken te concentreren, om zo het imago van het bedrijf te verbeteren. De stationswinkels horen niet bij die kerntaken.

Vakbonden niet opgezet met plan

Voorlopig wordt het nieuws nog niet bevestigd door de NS, maar als het bedrijf echt stopt met het uitbaten van de stationswinkels, dan zullen ongeveer 5.000 werknemers van het bedrijf ergens anders onderdak krijgen.

 

In de stations zijn momenteel eigen formules zoals Kiosk, Broodzaak en Smullers te vinden, maar de NS baat ook filialen van AH to go, Starbucks en Hema uit. Het is nog niet duidelijk of alle activiteiten in een pakket zullen worden verkocht. Het is ook mogelijk dat de filialen van AH to go, Starbucks en Hema gewoon in handen van de respectievelijke moederbedrijven belanden.

 

De vakbonden denken alvast dat het afstoten van de retailactiviteiten een vergissing zou zijn. "Met retail verdient de NS ongeveer 70 miljoen euro per jaar. Waarom zou je dat dan afstoten?" aldus bestuurder Andries van den Berg van vakbond FNV aan de NOS. "Het zijn gewoon 5000 goede banen daar, die komen dan in andere handen. Wij voelen er niets voor om die mensen over te dragen aan de detailhandel. Ze zullen slechtere contracten krijgen."

 

Als de NS toch besluit om de eigen winkels van de hand te doen, dan zegt FNV zich daartegen te zullen verzetten. "Wij zullen het niet accepteren. Ik ga niet onmiddellijk actie roepen, maar we zullen met de NS gaan praten. Onze inzet is dat retail bij het bedrijf blijft, dat het blijft meedingen op regionale lijnen en dat Qbuzz niet verkocht wordt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top