NS stopt met exploiteren stationswinkels | RetailDetail

NS stopt met exploiteren stationswinkels

NS stopt met exploiteren stationswinkels

De NS wil niet langer zelf stationswinkels exploiteren. Het spoorbedrijf heeft besloten om zich volledig op zijn kerntaken te concentreren, om zo het imago van het bedrijf te verbeteren. De stationswinkels horen niet bij die kerntaken.

Vakbonden niet opgezet met plan

Voorlopig wordt het nieuws nog niet bevestigd door de NS, maar als het bedrijf echt stopt met het uitbaten van de stationswinkels, dan zullen ongeveer 5.000 werknemers van het bedrijf ergens anders onderdak krijgen.

 

In de stations zijn momenteel eigen formules zoals Kiosk, Broodzaak en Smullers te vinden, maar de NS baat ook filialen van AH to go, Starbucks en Hema uit. Het is nog niet duidelijk of alle activiteiten in een pakket zullen worden verkocht. Het is ook mogelijk dat de filialen van AH to go, Starbucks en Hema gewoon in handen van de respectievelijke moederbedrijven belanden.

 

De vakbonden denken alvast dat het afstoten van de retailactiviteiten een vergissing zou zijn. "Met retail verdient de NS ongeveer 70 miljoen euro per jaar. Waarom zou je dat dan afstoten?" aldus bestuurder Andries van den Berg van vakbond FNV aan de NOS. "Het zijn gewoon 5000 goede banen daar, die komen dan in andere handen. Wij voelen er niets voor om die mensen over te dragen aan de detailhandel. Ze zullen slechtere contracten krijgen."

 

Als de NS toch besluit om de eigen winkels van de hand te doen, dan zegt FNV zich daartegen te zullen verzetten. "Wij zullen het niet accepteren. Ik ga niet onmiddellijk actie roepen, maar we zullen met de NS gaan praten. Onze inzet is dat retail bij het bedrijf blijft, dat het blijft meedingen op regionale lijnen en dat Qbuzz niet verkocht wordt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Back to top