NSZ: “Status quo voor tweede koopzondag” | RetailDetail

NSZ: “Status quo voor tweede koopzondag”

NSZ: “Status quo voor tweede koopzondag”

Op de tweede en traditioneel drukste koopzondag verkochten de handelaars ongeveer evenveel als vorig jaar, zo blijkt uit een telefonische rondvraag van NSZ bij 197 zelsftandige winkeliers.

"Niet slecht, maar toch onder de verwachtingen"

Nadat de eerste koopzondag gezorgd had voor een omzetstijging met een half percentje, is de tweede koopzondag geëindigd op een status quo: handelaars verkochten tijdens deze tweede koopzondag net voor Kerstmis evenveel als vorig jaar. Dat blijkt een telefonische peiling van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 197 winkels.

 

"Op zich is dat niet slecht, want de voorbije jaren zorgden de koopzondagen voor Kerstmis steeds voor een toename van de verkoop", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws, "maar na het weinig opbeurende najaar hadden we toch hogere verwachtingen. Aan het weer zal het in ieder geval niet gelegen hebben, hoewel dit lenteweer niet meteen een kerstsfeer oproept."

 

Opvallend: de Belg speelt dit eindejaar meer dan ooit op veilig. Zo blijven cadeau- en waardebonnen het goed doen, merken de handelaars op. Voorts blijven ook juwelen, kledij en boeken (of waardebonnen voor de aanschaf van boeken op een e-reader) erg in trek voor deze kerst. Ook hi-tech en elektronica scoren nog steeds goed, al valt wel op dat smartphones en tablets minder over de toonbank gaan dan de voorbije jaren. Gemiddeld spendeert de Belg 42 euro voor een kerstcadeau.

 

Voor een definitieve balans is het nog wat te vroeg: Belgen zijn notoire lastminute shoppers en hebben nog vier dagen de tijd om hun kerscadeautjes in te slaan. Bovendien draaiden vandaag ook de shoppingcentra, winkelketens en webwinkels op volle toeren. Op hun cijfers is het nog even wachten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.