NSZ: “Status quo voor tweede koopzondag” | RetailDetail

NSZ: “Status quo voor tweede koopzondag”

NSZ: “Status quo voor tweede koopzondag”

Op de tweede en traditioneel drukste koopzondag verkochten de handelaars ongeveer evenveel als vorig jaar, zo blijkt uit een telefonische rondvraag van NSZ bij 197 zelsftandige winkeliers.

"Niet slecht, maar toch onder de verwachtingen"

Nadat de eerste koopzondag gezorgd had voor een omzetstijging met een half percentje, is de tweede koopzondag geëindigd op een status quo: handelaars verkochten tijdens deze tweede koopzondag net voor Kerstmis evenveel als vorig jaar. Dat blijkt een telefonische peiling van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 197 winkels.

 

"Op zich is dat niet slecht, want de voorbije jaren zorgden de koopzondagen voor Kerstmis steeds voor een toename van de verkoop", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws, "maar na het weinig opbeurende najaar hadden we toch hogere verwachtingen. Aan het weer zal het in ieder geval niet gelegen hebben, hoewel dit lenteweer niet meteen een kerstsfeer oproept."

 

Opvallend: de Belg speelt dit eindejaar meer dan ooit op veilig. Zo blijven cadeau- en waardebonnen het goed doen, merken de handelaars op. Voorts blijven ook juwelen, kledij en boeken (of waardebonnen voor de aanschaf van boeken op een e-reader) erg in trek voor deze kerst. Ook hi-tech en elektronica scoren nog steeds goed, al valt wel op dat smartphones en tablets minder over de toonbank gaan dan de voorbije jaren. Gemiddeld spendeert de Belg 42 euro voor een kerstcadeau.

 

Voor een definitieve balans is het nog wat te vroeg: Belgen zijn notoire lastminute shoppers en hebben nog vier dagen de tijd om hun kerscadeautjes in te slaan. Bovendien draaiden vandaag ook de shoppingcentra, winkelketens en webwinkels op volle toeren. Op hun cijfers is het nog even wachten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.