NSZ: “Status quo voor tweede koopzondag”

NSZ: “Status quo voor tweede koopzondag”

Op de tweede en traditioneel drukste koopzondag verkochten de handelaars ongeveer evenveel als vorig jaar, zo blijkt uit een telefonische rondvraag van NSZ bij 197 zelsftandige winkeliers.

"Niet slecht, maar toch onder de verwachtingen"

Nadat de eerste koopzondag gezorgd had voor een omzetstijging met een half percentje, is de tweede koopzondag geëindigd op een status quo: handelaars verkochten tijdens deze tweede koopzondag net voor Kerstmis evenveel als vorig jaar. Dat blijkt een telefonische peiling van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 197 winkels.

 

"Op zich is dat niet slecht, want de voorbije jaren zorgden de koopzondagen voor Kerstmis steeds voor een toename van de verkoop", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws, "maar na het weinig opbeurende najaar hadden we toch hogere verwachtingen. Aan het weer zal het in ieder geval niet gelegen hebben, hoewel dit lenteweer niet meteen een kerstsfeer oproept."

 

Opvallend: de Belg speelt dit eindejaar meer dan ooit op veilig. Zo blijven cadeau- en waardebonnen het goed doen, merken de handelaars op. Voorts blijven ook juwelen, kledij en boeken (of waardebonnen voor de aanschaf van boeken op een e-reader) erg in trek voor deze kerst. Ook hi-tech en elektronica scoren nog steeds goed, al valt wel op dat smartphones en tablets minder over de toonbank gaan dan de voorbije jaren. Gemiddeld spendeert de Belg 42 euro voor een kerstcadeau.

 

Voor een definitieve balans is het nog wat te vroeg: Belgen zijn notoire lastminute shoppers en hebben nog vier dagen de tijd om hun kerscadeautjes in te slaan. Bovendien draaiden vandaag ook de shoppingcentra, winkelketens en webwinkels op volle toeren. Op hun cijfers is het nog even wachten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top