NSZ: “Status quo voor tweede koopzondag”

NSZ: “Status quo voor tweede koopzondag”

Op de tweede en traditioneel drukste koopzondag verkochten de handelaars ongeveer evenveel als vorig jaar, zo blijkt uit een telefonische rondvraag van NSZ bij 197 zelsftandige winkeliers.

"Niet slecht, maar toch onder de verwachtingen"

Nadat de eerste koopzondag gezorgd had voor een omzetstijging met een half percentje, is de tweede koopzondag geëindigd op een status quo: handelaars verkochten tijdens deze tweede koopzondag net voor Kerstmis evenveel als vorig jaar. Dat blijkt een telefonische peiling van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 197 winkels.

 

"Op zich is dat niet slecht, want de voorbije jaren zorgden de koopzondagen voor Kerstmis steeds voor een toename van de verkoop", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws, "maar na het weinig opbeurende najaar hadden we toch hogere verwachtingen. Aan het weer zal het in ieder geval niet gelegen hebben, hoewel dit lenteweer niet meteen een kerstsfeer oproept."

 

Opvallend: de Belg speelt dit eindejaar meer dan ooit op veilig. Zo blijven cadeau- en waardebonnen het goed doen, merken de handelaars op. Voorts blijven ook juwelen, kledij en boeken (of waardebonnen voor de aanschaf van boeken op een e-reader) erg in trek voor deze kerst. Ook hi-tech en elektronica scoren nog steeds goed, al valt wel op dat smartphones en tablets minder over de toonbank gaan dan de voorbije jaren. Gemiddeld spendeert de Belg 42 euro voor een kerstcadeau.

 

Voor een definitieve balans is het nog wat te vroeg: Belgen zijn notoire lastminute shoppers en hebben nog vier dagen de tijd om hun kerscadeautjes in te slaan. Bovendien draaiden vandaag ook de shoppingcentra, winkelketens en webwinkels op volle toeren. Op hun cijfers is het nog even wachten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top