NSZ: “Status quo voor tweede koopzondag”

NSZ: “Status quo voor tweede koopzondag”

Op de tweede en traditioneel drukste koopzondag verkochten de handelaars ongeveer evenveel als vorig jaar, zo blijkt uit een telefonische rondvraag van NSZ bij 197 zelsftandige winkeliers.

"Niet slecht, maar toch onder de verwachtingen"

Nadat de eerste koopzondag gezorgd had voor een omzetstijging met een half percentje, is de tweede koopzondag geëindigd op een status quo: handelaars verkochten tijdens deze tweede koopzondag net voor Kerstmis evenveel als vorig jaar. Dat blijkt een telefonische peiling van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 197 winkels.

 

"Op zich is dat niet slecht, want de voorbije jaren zorgden de koopzondagen voor Kerstmis steeds voor een toename van de verkoop", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws, "maar na het weinig opbeurende najaar hadden we toch hogere verwachtingen. Aan het weer zal het in ieder geval niet gelegen hebben, hoewel dit lenteweer niet meteen een kerstsfeer oproept."

 

Opvallend: de Belg speelt dit eindejaar meer dan ooit op veilig. Zo blijven cadeau- en waardebonnen het goed doen, merken de handelaars op. Voorts blijven ook juwelen, kledij en boeken (of waardebonnen voor de aanschaf van boeken op een e-reader) erg in trek voor deze kerst. Ook hi-tech en elektronica scoren nog steeds goed, al valt wel op dat smartphones en tablets minder over de toonbank gaan dan de voorbije jaren. Gemiddeld spendeert de Belg 42 euro voor een kerstcadeau.

 

Voor een definitieve balans is het nog wat te vroeg: Belgen zijn notoire lastminute shoppers en hebben nog vier dagen de tijd om hun kerscadeautjes in te slaan. Bovendien draaiden vandaag ook de shoppingcentra, winkelketens en webwinkels op volle toeren. Op hun cijfers is het nog even wachten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

11/08/2017

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

Ook Dreamland weg uit centrum Eeklo

10/08/2017

Speelgoed- en vrijetijdsketen Dreamland sluit eind dit jaar de deuren van zijn vestiging in Eeklo. De Colruyt-dochter is op zoek naar een ruimer pand met meer parkeergelegenheid. Het vertrek is een nieuwe aderlating voor het centrum van Eeklo.

Waarom retailers sociale media ernstig moeten nemen

08/08/2017

'Content marketing' is meer dan een buzzword: ook retailers kunnen hun voordeel doen met de kracht van verhalen. Dat bewees Snackbytes bijvoorbeeld met een succescase voor Schoenen Torfs.

Back to top