NSZ pleit voor “latere openingsuren” kleinhandel

NSZ pleit voor “latere openingsuren” kleinhandel

Kleinhandelaars werken keihard, maar verdienen doorgaans 10 procent minder dan in andere sectoren. "Misschien moeten zelfstandigen hun openingsuren eens tegen het licht houden", suggereert het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen: nu sluit de helft van de winkels al om 18 uur, terwijl flink wat potentiele klanten dan nog aan de slag zijn of in de file staan...

Geen loon naar (hard) werken

Kleinhandelaars werken keihard: 57% werkt zes dagen op zeven en 54% staat meer dan tien uur per dag in de winkel (administratie niet eens meegerekend). Dat blijkt uit een onderzoek van het NSZ bij 828 kleinhandelaars uit diverse sectoren.

 

Dat harde werk lijkt jammer genoeg niet altijd te lonen: kleinhandelaars verdienden in 2012 gemiddeld 18.344 euro netto per jaar, ruim 10% minder dan het gemiddeld inkomen van een zelfstandige (20.492 euro netto per jaar), zo blijkt uit cijfers van het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen van de Zelfstandigen.

 

Ook in de faillissementsstatistieken scoort de sector barslecht: van januari tot eind oktober gingen er dit jaar volgens Graydon al 1.366 kleinhandelszaken over de kop. Enkel de horeca (1.834 faillissementen) en de bouw (1.772 faillissementen) scoren slechter.

 

Helft al om 18 uur gesloten

Volgens diezelfde bevraging van het NSZ blijkt dat 52% van de kleinhandelszaken sluit om 18 uur, 22% om 18u30 en 16% om 19 uur. Dat is op tien jaar tijd nauwelijks gewijzigd, maar ondertussen is de maatschappij wel geëvolueerd en werken mensen steeds later en almaar minder 'nine to five'.

 

Nochtans mogen winkels volgens de wet op de openingsuren open zijn van 5 uur tot 20 uur; op vrijdag of de dag voor een feestdag kan het zelfs tot 21 uur. "In principe mogen kleinhandelaars dus per week 91 uren open zijn. In de praktijk zijn ze echter gemiddeld 68 uren open. Tien jaar geleden was dat gemiddeld 67 uren", zo becijferde het NSZ.

 

Openingsuren verschuiven

De zelfstandigenorganisatie komt dan ook met een opmerkelijk voorstel: kleinhandelaars zouden 's avonds langer open kunnen blijven. "Voor alle duidelijkheid: we willen de handelaars zekerniet aanzetten om nóg meer te werken, want dat is niet doenbaar", beseft NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

"Maar we raden hen wel aan om hun openingsuren eens te analyseren in functie van de noden van de klant. Vindt de klant de openingsuren prima, dan hoeven handelaars niets te veranderen, maar indien latere openingsuren hun zaak alleen maar goed zouden doen, kunnen ze nagaan of ze die latere uren ergens anders kunnen compenseren, bijvoorbeeld op een dood moment tijdens de dag."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top