NSZ pleit voor “latere openingsuren” kleinhandel | RetailDetail

NSZ pleit voor “latere openingsuren” kleinhandel

NSZ pleit voor “latere openingsuren” kleinhandel

Kleinhandelaars werken keihard, maar verdienen doorgaans 10 procent minder dan in andere sectoren. "Misschien moeten zelfstandigen hun openingsuren eens tegen het licht houden", suggereert het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen: nu sluit de helft van de winkels al om 18 uur, terwijl flink wat potentiele klanten dan nog aan de slag zijn of in de file staan...

Geen loon naar (hard) werken

Kleinhandelaars werken keihard: 57% werkt zes dagen op zeven en 54% staat meer dan tien uur per dag in de winkel (administratie niet eens meegerekend). Dat blijkt uit een onderzoek van het NSZ bij 828 kleinhandelaars uit diverse sectoren.

 

Dat harde werk lijkt jammer genoeg niet altijd te lonen: kleinhandelaars verdienden in 2012 gemiddeld 18.344 euro netto per jaar, ruim 10% minder dan het gemiddeld inkomen van een zelfstandige (20.492 euro netto per jaar), zo blijkt uit cijfers van het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen van de Zelfstandigen.

 

Ook in de faillissementsstatistieken scoort de sector barslecht: van januari tot eind oktober gingen er dit jaar volgens Graydon al 1.366 kleinhandelszaken over de kop. Enkel de horeca (1.834 faillissementen) en de bouw (1.772 faillissementen) scoren slechter.

 

Helft al om 18 uur gesloten

Volgens diezelfde bevraging van het NSZ blijkt dat 52% van de kleinhandelszaken sluit om 18 uur, 22% om 18u30 en 16% om 19 uur. Dat is op tien jaar tijd nauwelijks gewijzigd, maar ondertussen is de maatschappij wel geëvolueerd en werken mensen steeds later en almaar minder 'nine to five'.

 

Nochtans mogen winkels volgens de wet op de openingsuren open zijn van 5 uur tot 20 uur; op vrijdag of de dag voor een feestdag kan het zelfs tot 21 uur. "In principe mogen kleinhandelaars dus per week 91 uren open zijn. In de praktijk zijn ze echter gemiddeld 68 uren open. Tien jaar geleden was dat gemiddeld 67 uren", zo becijferde het NSZ.

 

Openingsuren verschuiven

De zelfstandigenorganisatie komt dan ook met een opmerkelijk voorstel: kleinhandelaars zouden 's avonds langer open kunnen blijven. "Voor alle duidelijkheid: we willen de handelaars zekerniet aanzetten om nóg meer te werken, want dat is niet doenbaar", beseft NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

"Maar we raden hen wel aan om hun openingsuren eens te analyseren in functie van de noden van de klant. Vindt de klant de openingsuren prima, dan hoeven handelaars niets te veranderen, maar indien latere openingsuren hun zaak alleen maar goed zouden doen, kunnen ze nagaan of ze die latere uren ergens anders kunnen compenseren, bijvoorbeeld op een dood moment tijdens de dag."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.