NSZ pleit voor “latere openingsuren” kleinhandel

NSZ pleit voor “latere openingsuren” kleinhandel

Kleinhandelaars werken keihard, maar verdienen doorgaans 10 procent minder dan in andere sectoren. "Misschien moeten zelfstandigen hun openingsuren eens tegen het licht houden", suggereert het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen: nu sluit de helft van de winkels al om 18 uur, terwijl flink wat potentiele klanten dan nog aan de slag zijn of in de file staan...

Geen loon naar (hard) werken

Kleinhandelaars werken keihard: 57% werkt zes dagen op zeven en 54% staat meer dan tien uur per dag in de winkel (administratie niet eens meegerekend). Dat blijkt uit een onderzoek van het NSZ bij 828 kleinhandelaars uit diverse sectoren.

 

Dat harde werk lijkt jammer genoeg niet altijd te lonen: kleinhandelaars verdienden in 2012 gemiddeld 18.344 euro netto per jaar, ruim 10% minder dan het gemiddeld inkomen van een zelfstandige (20.492 euro netto per jaar), zo blijkt uit cijfers van het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen van de Zelfstandigen.

 

Ook in de faillissementsstatistieken scoort de sector barslecht: van januari tot eind oktober gingen er dit jaar volgens Graydon al 1.366 kleinhandelszaken over de kop. Enkel de horeca (1.834 faillissementen) en de bouw (1.772 faillissementen) scoren slechter.

 

Helft al om 18 uur gesloten

Volgens diezelfde bevraging van het NSZ blijkt dat 52% van de kleinhandelszaken sluit om 18 uur, 22% om 18u30 en 16% om 19 uur. Dat is op tien jaar tijd nauwelijks gewijzigd, maar ondertussen is de maatschappij wel geëvolueerd en werken mensen steeds later en almaar minder 'nine to five'.

 

Nochtans mogen winkels volgens de wet op de openingsuren open zijn van 5 uur tot 20 uur; op vrijdag of de dag voor een feestdag kan het zelfs tot 21 uur. "In principe mogen kleinhandelaars dus per week 91 uren open zijn. In de praktijk zijn ze echter gemiddeld 68 uren open. Tien jaar geleden was dat gemiddeld 67 uren", zo becijferde het NSZ.

 

Openingsuren verschuiven

De zelfstandigenorganisatie komt dan ook met een opmerkelijk voorstel: kleinhandelaars zouden 's avonds langer open kunnen blijven. "Voor alle duidelijkheid: we willen de handelaars zekerniet aanzetten om nóg meer te werken, want dat is niet doenbaar", beseft NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

"Maar we raden hen wel aan om hun openingsuren eens te analyseren in functie van de noden van de klant. Vindt de klant de openingsuren prima, dan hoeven handelaars niets te veranderen, maar indien latere openingsuren hun zaak alleen maar goed zouden doen, kunnen ze nagaan of ze die latere uren ergens anders kunnen compenseren, bijvoorbeeld op een dood moment tijdens de dag."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top