Omzet daalt licht bij Procter & Gamble | RetailDetail

Omzet daalt licht bij Procter & Gamble

Omzet daalt licht bij Procter & Gamble
Shutterstock

Procter & Gamble heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar 2016/2017 opnieuw magere resultaten getoond. Op autonome basis steeg de omzet nog wel met 1%, maar de netto-omzet ging er met 1% op achteruit.

Daling bij scheermesjes

Die netto-omzet kwam in het derde kwartaal uit op 15,6 miljard dollar (14,3 miljard euro). Zonder wisselkoerseffecten, die een negatieve impact hadden van 2%, steeg de omzet wel met 1%. De prijzen en het verkochte volume bleven in het derde kwartaal stabiel ten opzichte van een jaar eerder.

 

De grootste groei binnen Procter & Gamble was te vinden bij de gezondheidsproducten: daar steeg de omzet op organische basis met 6%. Ook het verkochte volume ging er met 4% op vooruit. Tot deze tak behoren onder andere de tandverzorgingsproducten van Oral.

 

Binnen de categorie Grooming waren de cijfers minder positief, met een omzetdaling van 6%. Die daling was het effect van sterke concurrentie in de Verenigde Staten, waar de verkoop van scheermesjes en scheerschuim terugviel. Innovaties op vlak van scheerapparaten zorgden er dan weer voor dat Braun met 9% groeide.

 

Procter & Gamble hoopt over het hele boekjaar een autonome groei van 2 tot 3% te behalen. Momenteel haalt het die doelstelling net. Het bedrijf probeert al een tijdje terug aan te knopen met groei, maar het slaagt daar niet helemaal in. Zo deed het onlangs een aantal cosmeticamerken van de hand en heeft het al meer dan negen miljard euro aan kosten bespaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.