Omzet daalt licht bij Procter & Gamble | RetailDetail

Omzet daalt licht bij Procter & Gamble

Omzet daalt licht bij Procter & Gamble
Shutterstock

Procter & Gamble heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar 2016/2017 opnieuw magere resultaten getoond. Op autonome basis steeg de omzet nog wel met 1%, maar de netto-omzet ging er met 1% op achteruit.

Daling bij scheermesjes

Die netto-omzet kwam in het derde kwartaal uit op 15,6 miljard dollar (14,3 miljard euro). Zonder wisselkoerseffecten, die een negatieve impact hadden van 2%, steeg de omzet wel met 1%. De prijzen en het verkochte volume bleven in het derde kwartaal stabiel ten opzichte van een jaar eerder.

 

De grootste groei binnen Procter & Gamble was te vinden bij de gezondheidsproducten: daar steeg de omzet op organische basis met 6%. Ook het verkochte volume ging er met 4% op vooruit. Tot deze tak behoren onder andere de tandverzorgingsproducten van Oral.

 

Binnen de categorie Grooming waren de cijfers minder positief, met een omzetdaling van 6%. Die daling was het effect van sterke concurrentie in de Verenigde Staten, waar de verkoop van scheermesjes en scheerschuim terugviel. Innovaties op vlak van scheerapparaten zorgden er dan weer voor dat Braun met 9% groeide.

 

Procter & Gamble hoopt over het hele boekjaar een autonome groei van 2 tot 3% te behalen. Momenteel haalt het die doelstelling net. Het bedrijf probeert al een tijdje terug aan te knopen met groei, maar het slaagt daar niet helemaal in. Zo deed het onlangs een aantal cosmeticamerken van de hand en heeft het al meer dan negen miljard euro aan kosten bespaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).