Omzet Delhaize Group daalt in België

Omzet Delhaize Group daalt in België

In het eerste kwartaal van 2015 is de omzet van de Delhaize Group met 2,2% gestegen na wisselkoersen, voor wisselkoersen was er zelfs een groei van meer dan 15%. In België daalde de vergelijkbare omzet echter.

Flinke klap voor nettowinst

De totale omzet in het eerste kwartaal kwam uit op 5,82 miljard euro, een groei van 2,2% na wisselkoersen. De onderliggende operationele winst strandde op 173 miljoen euro, een daling van 11,2% na wisselkoersen. De nettowinst daalde zelfs met 75,8%, naar 36 miljoen euro.

 

In de Verenigde Staten kende Delhaize een vergelijkbare omzetgroei van 2,5%, terwijl de totale omzet met 3,2% klom naar 4,36 miljard dollar (3,9 miljard euro). Voor wisselkoerseffecten was er zelfs sprake van een groei van 25,5 procent, vanwege de zwakke positie van de euro ten opzichte van de dollar.

 

België traag terug op niveau

In België daalde de omzet met 2,4% naar 1,18 miljard euro, terwijl ook de vergelijkbare omzet met 2,8% terugviel. Die mindere resultaten zijn voor een groot stuk te wijten aan de stakingsacties die plaatsvonden nadat het nieuws bekend raakte dat de keten verschillende winkels gaat sluiten in België.

 

"In België zijn we grote veranderingen aan het doorvoeren om Delhaize te revitaliseren. Tijdens het eerste kwartaal werden onze resultaten beïnvloed door investeringen in prijzen, promoties en marketing, maar we zagen een gestage verbetering in onze omzet en ons marktaandeel", blijft CEO Frans Muller vertrouwen houden.

 

In Zuidoost-Europa ten slotte steeg de omzet met 5% naar 768 miljoen euro, maar was er wel een daling in de vergelijkbare omzet van 0,8%. Vooral de slechte economische situatie in Griekenland drukt in die regio op de resultaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top