Omzet Delhaize Group daalt in België

Omzet Delhaize Group daalt in België

In het eerste kwartaal van 2015 is de omzet van de Delhaize Group met 2,2% gestegen na wisselkoersen, voor wisselkoersen was er zelfs een groei van meer dan 15%. In België daalde de vergelijkbare omzet echter.

Flinke klap voor nettowinst

De totale omzet in het eerste kwartaal kwam uit op 5,82 miljard euro, een groei van 2,2% na wisselkoersen. De onderliggende operationele winst strandde op 173 miljoen euro, een daling van 11,2% na wisselkoersen. De nettowinst daalde zelfs met 75,8%, naar 36 miljoen euro.

 

In de Verenigde Staten kende Delhaize een vergelijkbare omzetgroei van 2,5%, terwijl de totale omzet met 3,2% klom naar 4,36 miljard dollar (3,9 miljard euro). Voor wisselkoerseffecten was er zelfs sprake van een groei van 25,5 procent, vanwege de zwakke positie van de euro ten opzichte van de dollar.

 

België traag terug op niveau

In België daalde de omzet met 2,4% naar 1,18 miljard euro, terwijl ook de vergelijkbare omzet met 2,8% terugviel. Die mindere resultaten zijn voor een groot stuk te wijten aan de stakingsacties die plaatsvonden nadat het nieuws bekend raakte dat de keten verschillende winkels gaat sluiten in België.

 

"In België zijn we grote veranderingen aan het doorvoeren om Delhaize te revitaliseren. Tijdens het eerste kwartaal werden onze resultaten beïnvloed door investeringen in prijzen, promoties en marketing, maar we zagen een gestage verbetering in onze omzet en ons marktaandeel", blijft CEO Frans Muller vertrouwen houden.

 

In Zuidoost-Europa ten slotte steeg de omzet met 5% naar 768 miljoen euro, maar was er wel een daling in de vergelijkbare omzet van 0,8%. Vooral de slechte economische situatie in Griekenland drukt in die regio op de resultaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Back to top