Omzet Delhaize Group daalt in België | RetailDetail

Omzet Delhaize Group daalt in België

Omzet Delhaize Group daalt in België

In het eerste kwartaal van 2015 is de omzet van de Delhaize Group met 2,2% gestegen na wisselkoersen, voor wisselkoersen was er zelfs een groei van meer dan 15%. In België daalde de vergelijkbare omzet echter.

Flinke klap voor nettowinst

De totale omzet in het eerste kwartaal kwam uit op 5,82 miljard euro, een groei van 2,2% na wisselkoersen. De onderliggende operationele winst strandde op 173 miljoen euro, een daling van 11,2% na wisselkoersen. De nettowinst daalde zelfs met 75,8%, naar 36 miljoen euro.

 

In de Verenigde Staten kende Delhaize een vergelijkbare omzetgroei van 2,5%, terwijl de totale omzet met 3,2% klom naar 4,36 miljard dollar (3,9 miljard euro). Voor wisselkoerseffecten was er zelfs sprake van een groei van 25,5 procent, vanwege de zwakke positie van de euro ten opzichte van de dollar.

 

België traag terug op niveau

In België daalde de omzet met 2,4% naar 1,18 miljard euro, terwijl ook de vergelijkbare omzet met 2,8% terugviel. Die mindere resultaten zijn voor een groot stuk te wijten aan de stakingsacties die plaatsvonden nadat het nieuws bekend raakte dat de keten verschillende winkels gaat sluiten in België.

 

"In België zijn we grote veranderingen aan het doorvoeren om Delhaize te revitaliseren. Tijdens het eerste kwartaal werden onze resultaten beïnvloed door investeringen in prijzen, promoties en marketing, maar we zagen een gestage verbetering in onze omzet en ons marktaandeel", blijft CEO Frans Muller vertrouwen houden.

 

In Zuidoost-Europa ten slotte steeg de omzet met 5% naar 768 miljoen euro, maar was er wel een daling in de vergelijkbare omzet van 0,8%. Vooral de slechte economische situatie in Griekenland drukt in die regio op de resultaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.