Omzet detailhandel groeit dit jaar opnieuw | RetailDetail

Omzet detailhandel groeit dit jaar opnieuw

Omzet detailhandel groeit dit jaar opnieuw

De omzet van de detailhandel zal dit jaar met 2,2 procent groeien: behalve schoenenwinkels zien alle branches een lichte omzetstijging tegemoet. Food- en non-foodwinkels dragen bijna evenveel bij aan die groei, die toch aan de trage kant blijft.

Foodretail groeit verder

De foodretail had het elfde jaar van omzetgroei op rij; dit jaar is dat naar verwachting 2,5%. De ontwikkeling van de volumes blijft ongeveer hetzelfde als de twee vorige jaren, maar de prijzen van voedingsmiddelen stijgen dit jaar iets sterker door de inflatie. In 2015 werd door alle supermarkten en speciaalzaken samen voor het eerst meer dan 40 miljard euro omgezet. De volumegroei komt deels uit ruimere openingstijden, waardoor minder omzet ‘weglekt’ naar foodservice. Vooral jongeren geven aan behoefte te hebben aan avondopening van supermarkten en speciaalzaken.

 

Ruim 85% van die omzet komt van supermarkten en dat aandeel neemt verder toe. De volumegroei komt er door meer bestedingsruimte en een lichte bevolkingsgroei. Supermarkten startten dit eerste kwartaal met 2,9% omzetgroei, stelt marktonderzoeker GfK, al komt die wel grotendeels door de extra omzet van de vroege Pasen. Volgens het CBS lag de groei in januari en februari op bijna 1%.

 

De omzet van speciaalzaken neemt toe door prijsstijgingen, maar er is een lichte druk op de verkoopvolumes. De daling van het aantal winkels stabiliseert: terwijl het aantal bakkers, groentezaken, slagers en slijters afneemt, groeien speciaalzaken in vis en overige voeding zoals koffie en thee.  

 

Non-food herstelt

De non-foodbranche begon zwak dit jaar: tot en met februari was er een krimp van 1,1%. Winkels in woninginrichting zien hun omzet eindelijk weer groeien: vorig jaar was de groei ruim 6%, net als dit jaar wordt verwacht. In januari en februari hadden zij een omzetgroei van 3,5%. Ook doe-het-zelf herstelt zich wat: na een tegenvallend 2015 steeg de omzet in de eerste twee maanden van 2016 met 2%. ING verwacht dit jaar een groei in woninginrichting met 3% en in doe-het-zelf met 1,5%. Volgend jaar wordt die groei wel minder.

 

Ook de omzet van kledingwinkels daalde in januari en februari: in schoenenwinkels was de daling zelfs bijna 10%, maar voor geheel 2016 wordt 1% meer omzet verwacht voor kledingwinkels en een stabiele omzet voor schoenenwinkels. Voor volgend jaar wordt in beide sectoren 1,5% groei verwacht. Winkels in persoonlijke verzorging hebben dan weer een aanhoudende verwachte groei: +2,5 dit jaar, +3% volgend jaar.

 

Consumentenelektronica kende begin dit jaar bijna 7% minder omzet vergeleken met vorig jaar, toen nog flink met prijzen werd gestunt. Sinds eind vorig jaar stijgen de gemiddelde prijzen, ten koste van volume en omzet. Dit jaar voorspelt ING toch nog 1,5% groei.

 

Webshops zien kansen

Webshops zien kansen nu winkelstraten te kampen hebben met toenemende leegstand. De omzet van webwinkels en postorderbedrijven steeg in de eerste twee maanden van dit jaar volgens het CBS met 19,2%, nog meer dan de groei in heel 2015 (15,2%) of 2014 (11%). Pure webshops boekten over heel vorig jaar en begin dit jaar meer omzetgroei dan webshops van fysieke ketens. ING Economisch Bureau verwacht dat de omzet van deze webshops ook dit jaar (20%) en 2017 (18%) doorgroeit.

 

Zo steeg het online marktaandeel in consumentenelektronica van 21% in 2014 naar 24% vorig jaar, aldus Thuiswinkel.org en GfK. In kleding groeide online van 14 naar 16% en in schoenen van 16 naar 19%. Bij speelgoed wordt al meer dan 30% van de omzet online uitgegeven, in 2014 was dit 26%.

 

Omzet verschuift door failliete ketens

Door het verdwijnen van V&D en het inkrimpen van voormalige schoenenwinkels van Macintosh Retail Group en USG komt er in totaal naar schatting 950 miljoen euro aan omzet vrij in de detailhandel. Consumenten zullen zo’n 400 miljoen euro uitgeven bij doorgestarte vestigingen en webshops, maar voor de overige 550 miljoen euro zullen zij naar andere retailers gaan.

 

Onderzoeksbureau Motivaction ondervroeg consumenten die in de afgelopen twaalf maanden producten bij V&D hebben gekocht. Van hen is 67% van plan om voor huishoudelijke artikelen voortaan naar Blokker te gaan. Ook Hema (46%) en Action (42%) worden voor deze artikelen genoemd. Voor elektronische producten zullen consumenten vooral bij Media Markt (48%), Bol.com (29%) en Coolblue (22%) gaan kijken. Voor kantoorartikelen denkt 56% bij Hema terecht te kunnen en 38% bij een boekwinkel. Kleding zal ruim een derde bij H&M zoeken, meldt Marketingtribune.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.