Omzet detailhandel groeit dit jaar opnieuw

Omzet detailhandel groeit dit jaar opnieuw

De omzet van de detailhandel zal dit jaar met 2,2 procent groeien: behalve schoenenwinkels zien alle branches een lichte omzetstijging tegemoet. Food- en non-foodwinkels dragen bijna evenveel bij aan die groei, die toch aan de trage kant blijft.

Foodretail groeit verder

De foodretail had het elfde jaar van omzetgroei op rij; dit jaar is dat naar verwachting 2,5%. De ontwikkeling van de volumes blijft ongeveer hetzelfde als de twee vorige jaren, maar de prijzen van voedingsmiddelen stijgen dit jaar iets sterker door de inflatie. In 2015 werd door alle supermarkten en speciaalzaken samen voor het eerst meer dan 40 miljard euro omgezet. De volumegroei komt deels uit ruimere openingstijden, waardoor minder omzet ‘weglekt’ naar foodservice. Vooral jongeren geven aan behoefte te hebben aan avondopening van supermarkten en speciaalzaken.

 

Ruim 85% van die omzet komt van supermarkten en dat aandeel neemt verder toe. De volumegroei komt er door meer bestedingsruimte en een lichte bevolkingsgroei. Supermarkten startten dit eerste kwartaal met 2,9% omzetgroei, stelt marktonderzoeker GfK, al komt die wel grotendeels door de extra omzet van de vroege Pasen. Volgens het CBS lag de groei in januari en februari op bijna 1%.

 

De omzet van speciaalzaken neemt toe door prijsstijgingen, maar er is een lichte druk op de verkoopvolumes. De daling van het aantal winkels stabiliseert: terwijl het aantal bakkers, groentezaken, slagers en slijters afneemt, groeien speciaalzaken in vis en overige voeding zoals koffie en thee.  

 

Non-food herstelt

De non-foodbranche begon zwak dit jaar: tot en met februari was er een krimp van 1,1%. Winkels in woninginrichting zien hun omzet eindelijk weer groeien: vorig jaar was de groei ruim 6%, net als dit jaar wordt verwacht. In januari en februari hadden zij een omzetgroei van 3,5%. Ook doe-het-zelf herstelt zich wat: na een tegenvallend 2015 steeg de omzet in de eerste twee maanden van 2016 met 2%. ING verwacht dit jaar een groei in woninginrichting met 3% en in doe-het-zelf met 1,5%. Volgend jaar wordt die groei wel minder.

 

Ook de omzet van kledingwinkels daalde in januari en februari: in schoenenwinkels was de daling zelfs bijna 10%, maar voor geheel 2016 wordt 1% meer omzet verwacht voor kledingwinkels en een stabiele omzet voor schoenenwinkels. Voor volgend jaar wordt in beide sectoren 1,5% groei verwacht. Winkels in persoonlijke verzorging hebben dan weer een aanhoudende verwachte groei: +2,5 dit jaar, +3% volgend jaar.

 

Consumentenelektronica kende begin dit jaar bijna 7% minder omzet vergeleken met vorig jaar, toen nog flink met prijzen werd gestunt. Sinds eind vorig jaar stijgen de gemiddelde prijzen, ten koste van volume en omzet. Dit jaar voorspelt ING toch nog 1,5% groei.

 

Webshops zien kansen

Webshops zien kansen nu winkelstraten te kampen hebben met toenemende leegstand. De omzet van webwinkels en postorderbedrijven steeg in de eerste twee maanden van dit jaar volgens het CBS met 19,2%, nog meer dan de groei in heel 2015 (15,2%) of 2014 (11%). Pure webshops boekten over heel vorig jaar en begin dit jaar meer omzetgroei dan webshops van fysieke ketens. ING Economisch Bureau verwacht dat de omzet van deze webshops ook dit jaar (20%) en 2017 (18%) doorgroeit.

 

Zo steeg het online marktaandeel in consumentenelektronica van 21% in 2014 naar 24% vorig jaar, aldus Thuiswinkel.org en GfK. In kleding groeide online van 14 naar 16% en in schoenen van 16 naar 19%. Bij speelgoed wordt al meer dan 30% van de omzet online uitgegeven, in 2014 was dit 26%.

 

Omzet verschuift door failliete ketens

Door het verdwijnen van V&D en het inkrimpen van voormalige schoenenwinkels van Macintosh Retail Group en USG komt er in totaal naar schatting 950 miljoen euro aan omzet vrij in de detailhandel. Consumenten zullen zo’n 400 miljoen euro uitgeven bij doorgestarte vestigingen en webshops, maar voor de overige 550 miljoen euro zullen zij naar andere retailers gaan.

 

Onderzoeksbureau Motivaction ondervroeg consumenten die in de afgelopen twaalf maanden producten bij V&D hebben gekocht. Van hen is 67% van plan om voor huishoudelijke artikelen voortaan naar Blokker te gaan. Ook Hema (46%) en Action (42%) worden voor deze artikelen genoemd. Voor elektronische producten zullen consumenten vooral bij Media Markt (48%), Bol.com (29%) en Coolblue (22%) gaan kijken. Voor kantoorartikelen denkt 56% bij Hema terecht te kunnen en 38% bij een boekwinkel. Kleding zal ruim een derde bij H&M zoeken, meldt Marketingtribune.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

CEO Hudson’s Bay treedt volgende maand af

23/10/2017

Op 1 november treedt Jerry Storch af als CEO van de Canadese warenhuisgroep Hudson’s Bay. De zoektocht naar een nieuwe CEO is al begonnen; uitvoerend voorzitter Richard Baker wordt even CEO ad interim.

Colruyt Group opent 3 winkels op 1 plek

23/10/2017

De Colruyt Group opent in Mol binnenkort een vestiging van Bio-Planet, Dreamland en Dreambaby op één locatie. Het heeft daarvoor een volledig nieuw pand neergepoot op de voormalige locatie van Center Shop.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

20/10/2017

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en die wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de OVAM-doelen te halen.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Back to top