Omzet e-commerce vorig jaar over 10 miljard euro | RetailDetail

Omzet e-commerce vorig jaar over 10 miljard euro

Omzet e-commerce vorig jaar over 10 miljard euro
Shutterstock

E-commerce zit in de lift, ook in België. Toch is er nog erg veel groeipotentieel online: dat is de belangrijkste conclusie van BeCommerce, dat in zijn Market Monitor 2017 een online omzet van 10,05 miljard euro noteert voor België.

 

Kaap van 10 miljard euro gerond

Ook het voorbije jaar nam het belang van e-commerce toe in ons land. Zo'n 8,4 miljoen Belgen winkelden in 2017 minstens één keer online: samen rondden ze 86,5 miljoen aankopen online af, goed voor een omzet van net iets meer dan 10 miljard euro. Dat is een verbetering met 11% in vergelijking met de omzet van 2016 en brengt het totale aantal uitgaven die de Belg online doet op 17%, een stijging met 1% tegenover het jaar voordien.

 

Dat blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat GfK jaarlijks uitvoert in opdracht van BeCommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers. De cijfers tonen ook aan dat Belgen vooral voor diensten graag een beroep doen op het gemak van online winkelen: maar liefst 63% van alle diensten worden online aangeschaft, terwijl slechts 9% van de producten over de digitale toonbank vliegen.

 

Reizen en evenementen, maar ook voeding

Vooral "vliegtuigtickets en accommodatie (niet in pakket)" doen het erg goed, met 86% online uitgevoerde transacties in die categorie. De top drie wordt verder aangevuld met “tickets voor attracties en events” (75% online aankopen) en afgesloten met “pakketreizen” (64% van de online bestedingen).

 

De sterkste groei is er dan weer binnen de categorie “voeding”. De trend om ook voedingsmiddelen online te bestellen tekende zich al in 2016 af en wordt nu overtuigend bevestigd met een groei van maar liefst 27% (1,4% online aandeel ten opzichte van 1,1% in 2016).

 

On demand zit in de lift

Als het aan de Belgen ligt, mogen online gekochte producten nog sneller aan huis geleverd worden: liefst op een uitgekozen moment ("on demand") en zonder (te hoge) verzendingskosten. Dat zijn meteen de belangrijkste nadelen die de Belgische consumenten nog koppelen aan online shopping, al wegen de troeven nog steeds sterk door: een kleine 40% lauwert het gemak van thuis bestellen als belangrijkste voordeel; meer dan een derde waardeert vooral de hoeveelheid tijd die online winkelen uitspaart.

 

Het enige cijfer dat enigszins stabiel blijft tegenover 2016, is het aantal Belgen dat zich aan online winkelen waagt (8,4 miljoen). Meer flexibiliteit in de levering, de "on demand"-trend die zich wereldwijd steeds scherper aftekent, is wellicht de sleutel om het aantal online verbruikers op te schroeven. Ook in België, want met een online marktaandeel dat tien keer lager ligt dan in buurtje Nederland (terwijl de economie daar slechts 1,5 keer groter is), is er nog veel onontgonnen terrein te veroveren.

 

Bekijk hier de infographic

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.