Omzet en winst GrandVision stijgen in 2016 | RetailDetail

Omzet en winst GrandVision stijgen in 2016

Omzet en winst GrandVision stijgen in 2016

In het boekjaar 2016 zijn zowel de winst als de omzet van GrandVision, het moederbedrijf van onder andere Pearle, de hoogte in gegaan. Ook op vergelijkbare basis was er bij het optiekbedrijf sprake van groei.

Stagnering in West-Europa

De totale omzet van GrandVision kwam in 2016 uit op 3,3 miljard euro (+3,5%), zonder wisselkoerseffecten was er zelfs sprake van een groei van 6,5%. De omzetgroei was deels te danken aan overnames, maar ook op vergelijkbare basis steeg de omzet met 2,2%. De EBITDA steeg daarbij met 6,7% naar 537 miljoen euro en dankzij die goede resultaten steeg ook de nettowinst met 8,8% naar 231 miljoen euro.

 

Nochtans stagneerde de omzet in West-Europa, de belangrijkste markt voor GrandVision, op 2 miljard euro. Voor wisselkoerseffecten - vooral van het Britse pond - was er wel een groei van 2,6%. In de rest van Europa steeg de omzet met 2,7% naar 907 miljoen euro, de opkomende markten in Amerika en Azië groeiden met bijna een kwart naar 440 miljoen euro.

 

GrandVision verkocht in 2016 beduidend meer contactlenzen voor eenmalig gebruik en ook de verkoop van zonnebrillen bleef in stijgende lijn gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.