Omzet Hema steeg in 2015 met bijna 6%

Omzet Hema steeg in 2015 met bijna 6%

De omzet van de Nederlandse winkelketen Hema is in het gebroken boekjaar 2015 met 5,8% gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Ook op vergelijkbare basis steeg de omzet van Hema in 2015.

Grootste groei in Frankrijk

Dankzij die stijging haalde Hema in 2015 een omzet van 1,14 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er in 2015 sprake van een omzetstijging van 3,2%. In Nederland steeg de omzet met 4,7 %, terwijl in Duitsland de omzet zelfs met 11,5% steeg. De grootste groei was te vinden in Frankrijk, waar de omzet in 2015 met 31% steeg naar 73,3 miljoen euro. In België en Luxemburg blijft Hema het moeilijk hebben: daar daalde de omzet met 0,4%.

 

“2015 was voor HEMA een belangrijk jaar. We zijn verheugd met de positieve omzetontwikkeling. Onze klanten hebben meer dan ooit onze winkels bezocht. Voor het eerst sinds 2008 is de like-for-like-omzet vier kwartalen op rij gestegen. Ook internationaal hebben we meer winkels geopend en is onze like-for-like omzet daar sterk gestegen. We liggen op koers met onze korte termijnprioriteiten en we hebben onze strategie aangescherpt”, aldus CEO Tjeerd Jegen.

 

Ondanks de groei moest Hema in 2015 nog steeds een nettoverlies incasseren van 72,5 miljoen euro. Dat is wel een fikse daling ten opzichte van een jaar eerder, toen er sprake was van een nettoverlies van 189,2 miljoen euro. De genormaliseerde EBITDA daalde met 17,1% naar 85,5 miljoen euro door een lagere brutomarge en hogere operationele kosten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Heritage House is hét voorbeeld van een conceptstore”

24/05/2017

De Antwerpse conceptstore Heritage House, gespecialiseerd in Belgisch fooddesign, wil uitgroeien tot een belevingsmerk met internationale allure. De initiatiefnemers openden een pop-up in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. 

Waarom retailers kleur moeten bekennen

24/05/2017

Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Toch wordt het belang van de factor kleur nog onderschat. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: ‘Kleur verkoopt’. 

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Foot Locker kent kleine omzetstijging bij start van boekjaar

23/05/2017

Schoenenketen Foot Locker heeft in het eerste kwartaal van 2017 een kleine omzetstijging gekend van 0,7%, naar 2 miljard dollar (1,8 miljard euro). De nettowinst daalde wel ten opzichte van een jaar eerder, van 191 naar 180 miljoen dollar (160 miljoen euro).

Hema Schilde als eerste in nieuw jasje

23/05/2017

De vestiging van Hema in Schilde is de eerste Belgische winkel die in een nieuw jasje is gestoken en voortaan volgens het nieuwe concept van de keten werkt. Dit jaar moeten er nog zeventig winkels vernieuwd worden.

Back to top