Omzet Hema steeg in 2015 met bijna 6% | RetailDetail

Omzet Hema steeg in 2015 met bijna 6%

Omzet Hema steeg in 2015 met bijna 6%

De omzet van de Nederlandse winkelketen Hema is in het gebroken boekjaar 2015 met 5,8% gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Ook op vergelijkbare basis steeg de omzet van Hema in 2015.

Grootste groei in Frankrijk

Dankzij die stijging haalde Hema in 2015 een omzet van 1,14 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er in 2015 sprake van een omzetstijging van 3,2%. In Nederland steeg de omzet met 4,7 %, terwijl in Duitsland de omzet zelfs met 11,5% steeg. De grootste groei was te vinden in Frankrijk, waar de omzet in 2015 met 31% steeg naar 73,3 miljoen euro. In België en Luxemburg blijft Hema het moeilijk hebben: daar daalde de omzet met 0,4%.

 

“2015 was voor HEMA een belangrijk jaar. We zijn verheugd met de positieve omzetontwikkeling. Onze klanten hebben meer dan ooit onze winkels bezocht. Voor het eerst sinds 2008 is de like-for-like-omzet vier kwartalen op rij gestegen. Ook internationaal hebben we meer winkels geopend en is onze like-for-like omzet daar sterk gestegen. We liggen op koers met onze korte termijnprioriteiten en we hebben onze strategie aangescherpt”, aldus CEO Tjeerd Jegen.

 

Ondanks de groei moest Hema in 2015 nog steeds een nettoverlies incasseren van 72,5 miljoen euro. Dat is wel een fikse daling ten opzichte van een jaar eerder, toen er sprake was van een nettoverlies van 189,2 miljoen euro. De genormaliseerde EBITDA daalde met 17,1% naar 85,5 miljoen euro door een lagere brutomarge en hogere operationele kosten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.