Omzet Hema steeg in 2015 met bijna 6%

Omzet Hema steeg in 2015 met bijna 6%

De omzet van de Nederlandse winkelketen Hema is in het gebroken boekjaar 2015 met 5,8% gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Ook op vergelijkbare basis steeg de omzet van Hema in 2015.

Grootste groei in Frankrijk

Dankzij die stijging haalde Hema in 2015 een omzet van 1,14 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er in 2015 sprake van een omzetstijging van 3,2%. In Nederland steeg de omzet met 4,7 %, terwijl in Duitsland de omzet zelfs met 11,5% steeg. De grootste groei was te vinden in Frankrijk, waar de omzet in 2015 met 31% steeg naar 73,3 miljoen euro. In België en Luxemburg blijft Hema het moeilijk hebben: daar daalde de omzet met 0,4%.

 

“2015 was voor HEMA een belangrijk jaar. We zijn verheugd met de positieve omzetontwikkeling. Onze klanten hebben meer dan ooit onze winkels bezocht. Voor het eerst sinds 2008 is de like-for-like-omzet vier kwartalen op rij gestegen. Ook internationaal hebben we meer winkels geopend en is onze like-for-like omzet daar sterk gestegen. We liggen op koers met onze korte termijnprioriteiten en we hebben onze strategie aangescherpt”, aldus CEO Tjeerd Jegen.

 

Ondanks de groei moest Hema in 2015 nog steeds een nettoverlies incasseren van 72,5 miljoen euro. Dat is wel een fikse daling ten opzichte van een jaar eerder, toen er sprake was van een nettoverlies van 189,2 miljoen euro. De genormaliseerde EBITDA daalde met 17,1% naar 85,5 miljoen euro door een lagere brutomarge en hogere operationele kosten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Back to top