Omzet Unilever daalt vanwege wisselkoersen

Omzet Unilever daalt vanwege wisselkoersen

In het eerste kwartaal van zijn boekjaar heeft Unilever een omzet behaald van 12,5 miljard euro. Dat is een daling ten opzichte van een jaar eerder, die volledig te wijten was aan negatieve wisselkoerseffecten.

Grote groei in opkomende markten

De omzet daalde immers met 2%, maar de wisselkoerseffecten hadden een negatief effect van 7,1% op de omzet van Unilever. Unilever doet het ook wel iets minder goed dan de verwachtingen van analisten, die met 12,8 miljard euro een stabiele omzet hadden verwacht. De onderliggende omzetgroei in het eerste kwartaal was 4,7%, in de opkomende markten was dat zelfs 8,3 %. In de ontwikkelde markten was er wel sprake van groei in volume, maar deflatie in Europa zorgde er toch voor dat de omzet in die markten met 0,3% daalde.

 

“Het eerste kwartaal toont een sterke volume gedreven prestatie, volgend op een goed einde van 2015. We behouden ons momentum ondanks een moeilijker klimaat en elke categorie weet marktaandeel te winnen”, aldus CEO Paul Polman.

 

De snelst groeiende categorie bij Unilever is Home Care, dat een onderliggende omzetgroei van 7% wist voor te leggen. Ook binnen Personal Care, de grootste afdeling van Unilever, groeide de onderliggende omzet met 5,8%. Bij Foods en Refreshment was de groei kleiner met respectievelijk 1,9% en 3,8%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

RetailDetail Day 2017 stoomt u klaar voor de toekomst

27/07/2017

Hoe blijven retailers ook morgen succesvol? Op de RetailDetail Day 2017 presenteren acht topondernemers hun eigenzinnige visie op de toekomst. Het wordt een congres dat barst van de inspiratie, zegt dagvoorzitter Gino Van Ossel.

Nestlé niet tevreden met eigen groei

27/07/2017

Nestlé wist in de eerste helft van het jaar opnieuw enkele procenten te groeien, maar zegt zelf toch niet helemaal tevreden te zijn. De winst ging er wel met bijna 20 procent op vooruit, maar in 2016 was er een grote belastinglast.

Overname Alpro stuwt winst Danone

27/07/2017

In het tweede kwartaal van 2017 is de winst van het Franse zuivelbedrijf Danone flink gestegen en dat heeft het vooral te danken aan de overname van WhiteWave Foods, het moederbedrijf van het Belgische Alpro.

Volume AB InBev stijgt voor het eerst sinds lang

27/07/2017

Voor het eerst in anderhalf jaar is de Belgisch-Braziliaanse brouwer AB InBev er in geslaagd om het verkochte volume op te drijven. Dat had het onder andere te danken aan succes in Zuid-Afrika, waar het na de overname van SABMiller actief werd.

Gezonde drankjes zorgen voor boost bij Coca-Cola

26/07/2017

Drankenproducent Coca-Cola heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten. De omzet ging er met enkele procenten op vooruit en de winst kwam hoger uit dan verwacht. Dat heeft het vooral te danken aan duurdere en gezonde drankjes.

Grote investeringen drukken winst Coolblue België

26/07/2017

Ondanks een fors hogere omzet in België is de nettowinst van Coolblue gedaald. Dat heeft vooral te maken met de investeringen die de Nederlandse webshop doet in België, zoals de opening van een nieuw fysiek filiaal.

Back to top