Omzet Unilever daalt vanwege wisselkoersen

Omzet Unilever daalt vanwege wisselkoersen

In het eerste kwartaal van zijn boekjaar heeft Unilever een omzet behaald van 12,5 miljard euro. Dat is een daling ten opzichte van een jaar eerder, die volledig te wijten was aan negatieve wisselkoerseffecten.

Grote groei in opkomende markten

De omzet daalde immers met 2%, maar de wisselkoerseffecten hadden een negatief effect van 7,1% op de omzet van Unilever. Unilever doet het ook wel iets minder goed dan de verwachtingen van analisten, die met 12,8 miljard euro een stabiele omzet hadden verwacht. De onderliggende omzetgroei in het eerste kwartaal was 4,7%, in de opkomende markten was dat zelfs 8,3 %. In de ontwikkelde markten was er wel sprake van groei in volume, maar deflatie in Europa zorgde er toch voor dat de omzet in die markten met 0,3% daalde.

 

“Het eerste kwartaal toont een sterke volume gedreven prestatie, volgend op een goed einde van 2015. We behouden ons momentum ondanks een moeilijker klimaat en elke categorie weet marktaandeel te winnen”, aldus CEO Paul Polman.

 

De snelst groeiende categorie bij Unilever is Home Care, dat een onderliggende omzetgroei van 7% wist voor te leggen. Ook binnen Personal Care, de grootste afdeling van Unilever, groeide de onderliggende omzet met 5,8%. Bij Foods en Refreshment was de groei kleiner met respectievelijk 1,9% en 3,8%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top