Omzet Unilever daalt vanwege wisselkoersen

Omzet Unilever daalt vanwege wisselkoersen

In het eerste kwartaal van zijn boekjaar heeft Unilever een omzet behaald van 12,5 miljard euro. Dat is een daling ten opzichte van een jaar eerder, die volledig te wijten was aan negatieve wisselkoerseffecten.

Grote groei in opkomende markten

De omzet daalde immers met 2%, maar de wisselkoerseffecten hadden een negatief effect van 7,1% op de omzet van Unilever. Unilever doet het ook wel iets minder goed dan de verwachtingen van analisten, die met 12,8 miljard euro een stabiele omzet hadden verwacht. De onderliggende omzetgroei in het eerste kwartaal was 4,7%, in de opkomende markten was dat zelfs 8,3 %. In de ontwikkelde markten was er wel sprake van groei in volume, maar deflatie in Europa zorgde er toch voor dat de omzet in die markten met 0,3% daalde.

 

“Het eerste kwartaal toont een sterke volume gedreven prestatie, volgend op een goed einde van 2015. We behouden ons momentum ondanks een moeilijker klimaat en elke categorie weet marktaandeel te winnen”, aldus CEO Paul Polman.

 

De snelst groeiende categorie bij Unilever is Home Care, dat een onderliggende omzetgroei van 7% wist voor te leggen. Ook binnen Personal Care, de grootste afdeling van Unilever, groeide de onderliggende omzet met 5,8%. Bij Foods en Refreshment was de groei kleiner met respectievelijk 1,9% en 3,8%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kraft Heinz doet overnamebod op Unilever

17/02/2017

Kraft Heinz heeft een overnamebod gedaan van meer dan 130 miljard euro op Unilever. Dat heeft Kraft Heinz zelf bekend gemaakt. Het bod werd wel afgewezen door Unilever, maar Kraft Heinz lijkt echter nog niet op te geven.

Yess! op weg naar Maldegem

17/02/2017

Op 23 februari opent discountketen Yess! een derde filiaal, ditmaal in Maldegem. De eerste vestiging van de keten, een concept van Bart Coeman, opende een klein jaar geleden zijn deuren in Roeselare. In november kwam er ook een winkel in Aarschot.

“Protectionisme is erg nadelig voor retailers”

16/02/2017

De stem van de Europese retailsector toont zich een sterke pleitbezorger van een gelijk speelveld voor alle retailers. Algemeen directeur Christian Verschueren van EuroCommerce maakt zich zorgen over het opkomende protectionisme.

Omzet- en winstdaling voor Lenovo

16/02/2017

De Chinese elektronicafabrikant Lenovo heeft 2016 afgesloten met een moeilijk kwartaal. Zowel de omzet als de winst ging in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar achteruit, en dat ondanks een stijging van het aantal verkochte (tablet-)pc’s.

Verzuim in retail daalt tegen trend in

16/02/2017

Terwijl we in de pers lezen dat het Belgische ziekteverzuim alle records breekt, gaat de retailsector in tegen deze trend. Volgens een onderzoek van SD Worx ligt aantal ziektedagen in retail wel boven het landelijk gemiddelde, maar daalt het licht.

Omzet Decathlon voor het eerst meer dan 10 miljard euro

16/02/2017

Sportketen Decathlon heeft zichzelf een mooi verjaardagscadeau geschonken: ze viert haar veertigste verjaardag met voor de eerste keer ooit een omzet van meer dan tien miljard euro, dankzij een flinke internationale expansie.

Back to top